همشهری آنلاین: آیات عظام حضرات نوری همدانی، جوادی آملی ، آیت الله سبحانی ،‌مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی اعدام آیت الله نمر را محکوم کردند.

واکنش مراجع

به گزارش خبرگزاري صداوسيما، آيت الله نوري همداني با محکوم کردن اعدام آيت الله نمر گفت: انتظار داريم اهل سنت و شيعه همه در برابر اين فاجعه عکس العمل نشان دهند.

آيت الله نوري همداني در سخناني با اشاره به اينکه بسياري از کشورها از عربستان خواسته بودند که شيخ نمر اعدام نشود گفت: اين مسئله را محکوم مي کنيم و انتظار داريم اهل سنت و شيعه همه در برابر اين فاجعه عکس العمل نشان دهند.

آيت الله نوري همداني اعدام آيت الله نمر را دهن کجي به شيعه و سني در سوريه، عراق، ايران، لبنان و ديگر کشورها ارزيابي کرد و بر لزوم بيداري و هوشياري مسلمانان و استقامت و پايداري آنان تاکيد کرد.

وي عربستان سعودي را داراي مذهب خرافي دانست و گفت: آنان با حمايت گروه هاي تروريستي و تکفيري چون داعش و بوکو حرام، مي خواهند اسلام را بدنام کنند و اسلام را دين خشونت نشان دهند در حاليکه پيامبر اسلام رحمت للعالمين است.

آيت الله نوري همداني افزود: رژيم آل سعود نوکر آمريکا و صهيونيست هاست و داشتن چنين مسلک و مذهب خرافه اي براي مسلمانها باعث تاسف است.

وي افزود: همه ممالک اسلامي بايد در اين خصوص تصميمي قاطع بگيرند که چه کار بايد کرد.

  • آيت الله سبحاني با محکوم کردن اعدام شيخ نمر گفت: شهادت مظلومانه شيخ نمر رهبر شيعيان عربستان دلها را مجروح و قلب‌ها را مملو از اندوه کرد.

آيت الله سبحاني با بيان اينکه شيخ نمر، فقط يک خواسته داشت و آن حاکميت عدالت در کشور بود، گفت: در منطقه شرق عربستان شيعياني هستند که مظلوم اند و شيخ نمر سخنش اين بود که بايد محروميت از چهره شيعيان عربستان زدوده شود.

وي افزود: رژيم آل سعود، اجازه تعمير مساجد را به شيعيان عربستان نمي داد و حسينه ها را تخريب مي کرد و اين مرد بزرگ، فقط طالب عدالت و تقوا بود و مي خواست جلوي خودکامگي يک خانواده را بگيرد. خانواده اي که کشوري را به نام خود ثبت کرده اند و هر کاري که بخواهند انجام مي دهند بدون اينکه به آراي مردم احترام بگذارند.

آيت الله سبحاني ادامه داد: من شهادت مظلومانه اين فقيه عاليقدر را به محضر حضرت ولي عصر (عج) و خانواده و بازماندگان ايشان و شيعيان عربستان، تسليت عرض مي کنم.

عاش سعيدا و استشهدا سعيدا

رحمه الله عليه و رحمه الله الواسعه.

  • آيت الله مکارم شيرازي هم در پيامي جنايت وحشتناک آل سعود مبني بر اعدام شيخ نمر را محکوم کرد.

متن پيام آيت الله مکارم شيرازي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم

انا لله و انا اليه راجعون

خبر وحشتناک اعدام آيت الله شيخ نمر جهان اسلام را در بُهت و تعجب فرو برد، به خصوص اينکه اين جنايت تحت عنوان خوارج و تکفير صورت گرفت؛ اگر کسانى تاکنون ترديد داشتند که کانون فتنه و تکفير در جهان، آل سعود هستند با اين نمونه آشکار جاى ترديدى باقى نماند.

ما به شدت اين جنايت هولناک را محکوم مى‌کنيم و به يقين انتقام آن گرفته خواهد شد و مى‌دانيم اين جنايت انتقام شکست‌هايى است که آل سعود در عراق و سوريه و يمن دامنگيرشان شده است، ولى بايد در انتظار شکست‌هاى مهم‌ترى در اين سه منطقه باشند.

به يقين اين جنايت، بدون اطلاع آمريکا نبوده است، آنها در مسائل کم اهميت‌ترى با نظر آنها اقدام مى‌کنند و مى‌دانيم در راستاى ايجاد جنگ طائفه‌اى ميان سنى و شيعه است، اما هم سعودى‌ها و هم آمريکا کور خوانده‌اند، ما با برادران اهل سنت اختلافى نداريم، اختلاف ما با تکفيرى‌هاست که همه مسلمين در برابر آنها اتفاق نظر دارند.

آل سعود بدانند اين جنايت فراموش نشدنى است و آثار اين کار نابخردانه را در آينده خواهند ديد.

نه تنها شيعيان جهان و اهل سنت اين جنايت را شديدآ محکوم مى‌کنند، بلکه تمام آزادگان دنيا نيز آن را محکوم خواهند کرد.

آنها چه گناهى داشتند، قيام مسلحانه کردند؟! کسى را کشته بودند؟! تنها گناهشان اين بود که مى‌گفتند اقليت شيعه در عربستان سعودى از حقوق حقه خويش بايد برخوردار شوند و براى انجام مراسم مذهبى آزاد باشند. آيا اين گناه است و در خور آن جنايت سنگين.

ان ربک لبالمرصاد

ناصر مکارم شيرازي

  • آيت الله صافي گلپايگاني نيز با صدور پيامي ضمن محکوم کردن اعدام آيت الله شيخ نمر گفت: شهادت عالم آزاده، روحاني عالي مقام، شهيد بزرگوار شيخ نمر رضوان الله تعالي عليه روي سياه رژيم آل سعود را سياه‌تر و خباثت و پليدي باطن آنها را آشکارتر نمود.

متن پيام آيت الله صافي گلپايگاني به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لوليه سلطانا

با کمال تأسف و تأثر مطلع شديم که رژيم سفاک و خون آشام سعودي، بار ديگر طينت جنايتکارانه‌ي خود را نشان داد و يکي از بندگان بي‌گناه، مظلوم و آزاده را با تعداد ديگري از ستمديدگان به شهادت رساند. رژيمي که با نوشيدن خون پاک مظلومان و آزادگان خود را سيراب نموده و راه و رسم جنايتکاران بزرگ تاريخ را دنبال مي‌نمايد.

شهادت عالم آزاده، روحاني عالي مقام، شهيد بزرگوار شيخ نمر رضوان الله تعالي عليه روي سياه اين رژيم را سياه‌تر و خباثت و پليدي باطن آنها را آشکارتر نمود.

انا لله و انا اليه راجعون

حکام آل سعود که ان شاء ‌الله تعالي سقوط آنان نزديک است بدانند که خون به ناحق ريخته‌ي اين روحاني شهيد، خواب راحت را از آنان سلب نموده، جهان اسلام را بيدار کرده و راه سقوط را براي اين رژيم هموار خواهد نمود. مسلماً اين جنايت ددمنشانه را آزادگان دنيا و مجامع آزاد بين المللي محکوم خواهند نمود و فرياد مظلوميت اين شهيد بزرگوار به گوش جهانيان خواهد رسيد.

اينجانب به جهان اسلام و مردم غيور و مسلمان عربستان که از ستم و جنايات رژيم سفاک خود خسته شده‌اند و به خانواده ي بزرگ و داغدار اين شهيد بزرگوار تبريک و تسليت گفته، ترفيع درجات اين شهيد سعيد و ساير شهيدان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

و سَيعلَمُ الّذينَ ظَلَموا أَي منقَلَبٍ ينقَلِبونَ
21 ربيع الاول 1437
لطف الله صافي

کد خبر 320143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha