بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی بهار امسال را اعلام نکرد تا یادآوری رفتار این بانک در دولت گذشته در مخفی نگه داشتن رشد اقتصادی در فصول متوالی باشد.

جدول

 اين در حالي است كه برخي برآوردهاي اعلام نشده از احتمال صفر شدن رشد اقتصادي ايران در بهار 94باشد. مركز آمار ايران هم البته رشد اقتصادي بهار امسال را اعلام نكرده و چندي قبل نرخ رشد اقتصادي 6ماهه را حدود يك درصد برآورد كرده بود. در شرايطي كه هم فعالان اقتصادي و هم نمايندگان مجلس نسبت به ركود اقتصادي در كشور ابراز نگراني كرده و از دولت خواسته‌اند چاره‌اي براي خروج اقتصاد از دام ركود بينديشد.

به گزارش همشهري، بانك مركزي در حالي گزارشي از وضعيت اقتصادي ايران در بهار امسال را منتشر كرده كه انتظار مي‌رفت اين نهاد از واقعيت‌هاي اقتصادي كشور رونمايي كند، حال آنكه اشاره‌اي به ارزش افزوده بخش‌هاي نفت، كشاورزي، صنعت و معدن، خدمات و ساختمان نشده است.

اعلام‌نشدن نرخ رشد اقتصادي ايران بدون پاسخ و يا توضيح شفاف از سوي بانك مركزي همراه شده است اگرچه مقامات ارشد بانك مركزي قول داده بودند كه آمارهاي خود را شفاف اعلام كنند. دوم دي‌ماه امسال عادل آذر رئيس مركز آمار ايران با اعلام نرخ رشد يك درصدي اقتصاد ايران در نيمه نخست امسال گفت: البته رشد در بخش صنعت منفي 1.2بود كه براي جمع‌بندي بايد منتظر بمانيم كه در 6‌ماه دوم امسال چه اتفاقي رخ خواهد داد؟

اين مقام دولتي در پاسخ به اين سؤال كه «چرا نرخ رشد اقتصادي سال 93را اعلام نكرديد درحالي‌كه بانك مركزي آن را مثبت 3درصد اعلام كرد و رئيس‌جمهور هم به آن استناد كردند، و اينكه عدد بانك مركزي را تأييد مي‌كنيد؟» بيان كرد: واقعيت اين است، براي اينكه تشتت در مردم ايجاد نكنيم، آن را اعلام نكرديم. آذر افزود: واقعيت اين بود كه بانك مركزي نرخ رشد اقتصاد سال 93را زودتر از ما توليد كرد و توسط رئيس‌جمهور و سخنگوي دولت عدد آن اعلام شد و چون عددي كه ما به‌دست آورده بوديم به عدد بانك مركزي نزديك بود، ديگر نرخ رشد اقتصادي را كه به‌دست آورده بوديم اعلام نكرديم.

  • افزايش توليد و كاهش صادرات نفت

تازه‌ترين گزارش بانك مركزي از افزايش توليد و كاهش صادرات نفت ايران حكايت دارد به‌گونه‌اي كه توليد نفت ايران در بهار امسال در مقايسه با بهار سال گذشته با 206درصد افزايش به 3ميليون و 93هزار بشكه در روز رسيده است. اين در حالي است كه صادرات نفت ايران در اين مدت با 4دهم درصد كاهش به يك ميليون و 422هزار بشكه در روز رسيده است.

  • توليد صنعتي ايران در مسير كاهش

اين گزارش نشان مي‌دهد كه شاخص توليد كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي در بهار امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال 4.2درصد كاهش يافته درحالي‌كه سال گذشته اين شاخص مهم صنعتي 6.5درصد رشد را تجربه كرده بود. افزون بر اينكه شاخص‌هاي ديگر صنعتي ازجمله سرمايه‌گذاري در بخش تاسيس واحدهاي صنعتي هم منفي شده و به جاي آن سرمايه‌گذاري در بخش بهره‌برداري از واحدهاي صنعتي رشد كرده است.

کد خبر 319841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha