رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از اقدام جدی شورای شهر برای تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی طی ۲تا ۳ماه آینده خبر داد.

محمد سالاري در حالي اين مطلب را بيان كرد كه به‌نظر مي‌رسد چنين موضوعي در اولويت‌هاي برنامه‌اي وزارت راه و شهرسازي قرار ندارد. اين درصورتي است كه به‌گفته سالاري اكنون نه‌تنها در تهران بلكه در ديگر كلانشهرهاي كشور هم تقاضاهاي بسيار زيادي براي ساخت بناهاي بلند يعني بناهاي بالاي 12طبقه وجود دارد و تأخير در تدوين ضوابط بلندمرتبه‌سازي مي‌تواند آسيب‌هاي زيادي را به بار آورد. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز عقيده دارد نكته اصلي كه اكنون نهادهاي مسئول از آن غافل شده‌اند، بي‌ضابطگي است؛ درحالي‌كه اساسا وجود ضابطه بهتر از نبود آن است. اين صحبت‌هاي چمران و سالاري را بسياري از كارشناسان حوزه شهرسازي نيز تأييد مي‌كنند؛ تا جايي كه حامد مظاهريان، معاون امور مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي با بيان اينكه امروزه ساخت بناهاي بلند در دنيا امري پذيرفته‌شده است، در همايش سياست‌هاي توسعه مسكن گفت: «آمارها حكايت از بهبود كمي و كيفي شاخص‌ها دارد، ولي هنوز مسكن با چالش‌هاي فراواني مواجه است و لزوم بازنگري در طرح‌ها و رويكردهاي سياستي سريع را براي مسئولان آشكار مي‌سازد.» گفتني اين همايش طي 2روز گذشته با حضور وزير راه و شهرسازي برگزار شد اما در كمال تعجب صحبتي از موضوع بلندمرتبه‌سازي به ميان نيامد.

  • راهكار وجود دارد ولي مرهم مي‌گذارند

طرح جامع و تفصيلي شهر تهران از ابتداي سال‌91 به‌طور رسمي اجرايي شد. اين طرح سند محكمي است كه نشان مي‌دهد در چه مناطقي از تهران امكان ساخت بناهاي بلند وجود دارد و در چه مناطقي اين امكان وجود ندارد و مجوز ساخت در آنها داده نمي‌شود. مظاهريان نيز بر اين موضوع صحه گذاشته و افزود: «بنابراين بايد هرچه سريع‌تر ضوابط بلندمرتبه‌سازي تدوين شود چراكه پهنه‌هاي ساخت آنها براساس اين سند بالادستي مشخص است.» البته يكي از دلايلي كه هنوز ضوابط بلندمرتبه‌سازي تدوين نشده، به ايراداتي برمي‌گردد كه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور به پيش‌نويس اين ضوابط از سوي كميسيون ماده 5شهرداري گرفته است. اگرچه چمران گفته كه جواب به برخي از ابهامات و سؤالات شوراي‌عالي شهرسازي اصلا وظيفه شهرداري نيست.

به هر حال نكته مهم اينجاست كه به قول اعضاي شوراي شهر تهران، تأخير به‌وجود آمده مي‌تواند باعث ساخت‌وساز بي‌ضابطه و غيرقانوني شود و هزينه‌هاي زيادي را متوجه مديريت شهري و شهر كند. غلامرضا انصاري، يكي از اعضاي كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در همين خصوص گفت: «اقدامات پيشگيرانه براي كاهش ساخت‌و‌سازهاي غير‌اصولي را در شوراي شهر مطرح كرديم كه البته اين اقدامات تنها تسكين‌دهنده و مرهم هستند و نياز به ضوابط حس مي‌شود.» محمد حقاني، ديگر عضو شوراي شهر تهران نيز با بيان اينكه كميسيون‌هاي شورا بحث و مطالعات بسيار زيادي را مخصوصا در مورد مسائل محيط‌زيستي و حتي بودجه‌اي ساخت بناهاي بلند دارند، اظهار كرد: «با وجود اين تاكنون از اين مطالعات استفاده‌اي نشده است، مطالعاتي كه مي‌تواند ابهامات شوراي‌عالي شهرسازي و معماري را درخصوص بحران كم‌آبي و تأمين منابع آبي فضاي سبز برج‌ها رفع كند و راهكارها را نشان دهد.» اقتصاد ساختمان‌هاي بلندمرتبه و تأمين منابع مالي چنين پروژه‌هايي نيز يكي از چالش‌هاي اساسي بر سر راه تدوين ضوابط به‌حساب مي‌آيد. حسين عبده تبريزي، مشاور مديريت و تأمين مالي وزير راه و شهرسازي در اين ارتباط معتقد است كه براي اين منظور مي‌توان وارد بحث مسائل مربوط به ليزينگ يا اجاره‌داري در ساختمان‌هاي بلند شد.

  • رويكرد شورا ساختمان‌هاي زير 100طبقه است

به‌گفته رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران پهنه‌هايي كه مي‌توان در آن ساختمان‌هاي بلند احداث كرد به 4دسته H3، H2، H1 و H4 ،تقسيم مي‌شود كه تفاوت آنها در ميزان سطح، ارتفاع و عرصه است. اينطور كه محمد سالاري عنوان كرد در پهنه 1 Hساختمان‌‌هايي با بيش از 300متر ارتفاع را هم مي‌شود احداث كرد. وي تأكيد كرد كه اگرچه مطالعاتي درخصوص ساخت بناهايي 100طبقه به بالا هم صورت گرفته اما رويكرد شورا قطعا ساختمان‌هاي كمتر از اين تعداد طبقه است. گفتني است كه در تعريف، بناهاي با ارتفاع 40تا 100متر يا بناهاي بالاي 12طبقه، به‌عنوان بناهاي بلند تعريف مي‌شوند.

کد خبر 315062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha