دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: طلا در نخستین روز گشایش بازارهای جهان در هفته جاری تحت فشار افزایش قیمت دلار و اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره احتمال افزایش نرخهای بهره در ماه آینده، به روند نزولی پنج هفته گذشته ادامه داد.

Gold

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور یک درصد کاهش یافت و به 1067 دلار رسید.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.6 درصد کاهش، 1069 دلار معامله شد.

طلا چهارشنبه به 1064 دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت در پنج سال گذشته بود و هفته گذشته 0.4 درصد کاهش یافت که پنجمین کاهش هفتگی متوالی بود.

این فلز زرد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا که جذابیت سرمایه‌گذاری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را کمتر می‌کند، 9.5 درصد کاهش قیمت داشته است و به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می‌رود.

جان ویلیامز، رییس بانک فدرال سانفرانسیسکو اظهار کرد احتمال بالایی وجود دارد که افزایش نرخهای بهره در نشست ماه آینده بانک مرکزی تصویب شود.

اکثر اقتصاددانان و معامله گران طلا در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده‌اند که ماه آینده نرخهای بهره از نزدیک صفر افزایش خواهند یافت که نخستین افزایش در حدود یک دهه گذشته به شمار می‌رود.

طبق آمار معاملات، احتمال افزایش نرخهای بهره تا پایان سال، 68 درصد برآورد شده است که در مقایسه با 50 درصد در پایان اکتبر افزایش نشان می‌دهد. نشست سیاستگذاری کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی آمریکا روزهای 15 و 16 دسامبر در واشنگتن برگزار خواهد شد.

بارناباس گان، تحلیلگر بانک او سی بی سی با اشاره به نشست کمیته بانک مرکزی آمریکا، اظهار کرد: پیش‌بینی ما برای قیمت طلا تا پایان امسال همچنان 1050 دلار در هر اونس است. با ادامه فروش طلا از سوی سرمایه‌گذاران، انتظار می‌رود طلا تحت فشار بیشتری قرار بگیرد.

طبق آمار گردآوری شده از سوی بلومبرگ، ذخایر صندوقهای سرمایه‌گذاری طلا تا روز جمعه 2.86 تن کاهش یافت و به 1501.69 تن رسید که کمترین میزان از مارس سال 2009 بود. میزان ذخایر این صندوقها از ابتدای امسال تاکنون حدود شش درصد کاهش یافته است.

دلار در برابر سبدی از شش ارز بزرگ، در بالاترین سطح هفت ماه گذشته معامله می‌شود که قیمت طلا را تحت فشار قرار داده است. دلار قوی‌تر معاملات طلا را که به این ارز انجام می‌شود برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر می‌کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 1.5 درصد کاهش یافت و به 13.978 دلار رسید که پایین‌ترین قیمت از اوت سال 2009 بود. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 2.1 درصد کاهش، 551 دلار معامله شد در حالیکه پلاتین حداکثر 0.8 درصد کاهش یافت و به 847 دلار رسید.

کد خبر 314816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha