شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

همشهری دو - سیده فاطمه مطهری: دعوایتان شده و چند ساعتی‌ است بین‌تان فقط سکوت برقرار است؟ اعصاب هردو نفرتان خرد است و سر مسائل کوچک بحث‌تان شده؟ احساس می‌کنید حرف یکدیگر را نمی‌فهمید و به درد هم نمی‌خورید؟ کمی آرام باشید!

پایان خوش

شما 2 نفر با تربيت‌هاي متفاوت هستيد و وجود اختلاف بين شما يك امر بديهي است. از قديم گفته‌اند دعوا نمك زندگي است ولي قطعا هيچ‌كس نمي‌خواهد زندگي‌اش زيادي شور شود پس بايد حواستان باشد كه اختلافات را عاقلانه و هوشمندانه مديريت كنيد وگرنه زندگي‌تان دچار خطر مي‌شود. اگر اين اختلافات به قهر بين شما منجر شد، نبايد بگذاريد زياد طولاني شود. با روش‌هاي مختلف بايد رابطه را دوباره بازيابي كنيد. بنابراين راه‌هاي پا پيش گذاشتن براي آشتي كردن را ياد بگيريد تا با بحران قهرهاي طولاني و دلسرد‌كننده در زندگي با همسر‌تان مواجه نشويد.

  • خودت را بشناس

براي آشتي كردن عجله داشته باشيد و نگذاريد ساعات قهر‌بودن‌تان طولاني شود ولي نه آنقدر سريع كه هنوز هيجان و ناراحتي‌تان از دعوا و كشمكش‌ها از بين نرفته باشد. كمي صبر كنيد تا از لحاظ روحي آمادگي آشتي پيدا كنيد و آرام شويد. وگرنه ممكن است دوباره آتش زير خاكستر باد بخورد و افروخته شود. با خودتان كمي خلوت كنيد و به موضوع دعوايتان فكر كنيد.
به قول قديمي‌ها كلاهتان را قاضي كنيد و ببينيد خودتان چقدر در اين كشمكش مقصر بوده‌ايد. رفتارتان را قضاوت كنيد. اين كار قدم اول براي درست كردن رفتارتان و يك آشتي صحيح است.
اگر شما به چرايي رفتار خودتان پي نبريد و درصدد اصلاحش برنياييد، آن آشتي چند روز بعد دوباره به همان دعواها و كشمكش‌ها و نهايتا قهر مي‌انجامد و عملا آشتي‌تان فقط چند روز دوام خواهد داشت.

  • پيشقدم شويد

مدام به اين فكر نكنيد كه همسرتان اين بحث را شروع كرد يا نه، او بود كه با شما قهر كرد و ديگر صحبت نكرد يا شما. شما ديگر يك نوجوان يا صرفا يك جوان لجوج نيستيد و اينجا صحنه مدرسه و كلاس نيست. فردي كه در مقابلتان است نيز دوست يا خواهر و برادرتان نيست بلكه همسر و شريك زندگي‌تان است و بحث سر زندگي و آينده شماست، پس مهم نيست شما دعوا را شروع كرده‌ايد يا نه، براي آشتي شما پيشقدم شويد.
مطمئن باشيد نه آسمان به زمين مي‌آيد و نه غرورتان جريحه‌دار مي‌شود. حتي ممكن است با اين پيشقدم‌شدن، احترام و ارزش شما نزد همسرتان بيشتر شود.

  • از عذرخواهي كردن نترسيد

تابه‌حال هزاران انسان از ديگران به‌خاطر كار اشتباهي كه كرده‌اند عذرخواهي كرده‌اند و هيچ اتفاقي برايشان نيفتاده، پس جرأت و شهامت اين كار را داشته باشيد و بعد از پايان دعوا و مشاجره‌تان، وقتي كمي با خود خلوت كرديد و فهميديد اشتباه از جانب شما هم بوده است، از همسرتان عذرخواهي كنيد. حتي اگر او نيز مقصر بود، شما عذرخواهي كنيد، مطمئن باشيد همسرتان نيز از كار و رفتارش پشيمان است.

  • جداكردن جاي خواب، ممنوع

قديمي‌ها توصيه‌اي داشتند كه مي‌گفتند اگر بدترين دعواها را با هم داشتيد، هيچ وقت جاي خواب‌تان را از هم جدا نكنيد. در همان اتاق خوابتان و در همان جاي هميشگي‌تان بخوابيد. ممكن است ناراحتي‌تان با همين كار كوچك از بين برود و با يكديگر آشتي كنيد. اين نكته را فراموش نكنيد كه فردايش با يكديگر درباره ناراحتي‌تان صحبت و سعي كنيد مسئله پيش آمده را حل كنيد.

  • راه را به هم نشان بدهيد

در مواقع عادي، با يكديگر درباره راهكارهاي مورد علاقه‌تان براي آشتي صحبت كنيد! مثلا بگوييد، اگر روزي با هم قهر كرديم، دوست داري من چه كاري كنم؟ ممكن است بعضي‌ها دوست داشته باشند چند ساعتي به غار تنهايي‌شان فرو روند و اگر شما اقدام به صحبت و آشتي كنيد، بدتر اعصابشان به هم مي‌ريزد. اين تجربيات از خلق و خوي يكديگر را ممكن است در طول زندگي مشترك به‌دست آوريد ولي صحبت كردن درباره آنها، شما را زودتر به نتيجه مي‌رساند.

  • نامه بنويسيد

گاهي نوشتن يك نامه عذرخواهي، اگرخودتان را مقصر مي‌دانيد يا يك نامه توضيح و شرح مشكل پيش آمده، درصورتي كه همسرتان را مقصر مي‌دانيد، هم منجر به آشتي كردن مي‌شود، هم باعث مي‌شود يكسري مسائل كه همسرتان درست متوجه منظور شما نشده، به‌صورت مكتوب بازتر و سوءتفاهمات برطرف شود. لحن نامه‌تان حتي اگر مقصر شما نباشيد، طلبكارانه نباشد.

سعي كنيد از عبارات عاطفي و عاشقانه در آن استفاده كنيد. نامه را در يك مكان تأثيرگذار بگذاريد. مثلا بين صفحات كتابي كه شب‌ها آن را مطالعه مي‌كند يا زير بالش خوابش، طوري كه قسمتي از نامه بيرون باشد و قبل خواب، چشمش به آن بيفتد. اگر هم براي خانم‌تان نوشته‌ايد، جايي كه موقع شستن ظرف‌ها يا بعد از آن چشمش به آن بيفتد هم مكان مناسبي است.

  • از پيامك غافل نشويد

پيامك‌هاي محبت آميز و مهربانانه براي همسرتان بفرستيد. حتي اگر در خانه و در يك اتاق مشترك هستيد ولي با هم قهر هستيد، پيامك بفرستيد. خنده‌دار است؟ خب مزيتش همين است كه دوباره هردويتان را شاد مي‌كند و اين يعني امكان شروع مكالمه.  احساس‌ محبتي كه به او داريد را در قالب كلمات نشانش دهيد. اگر جمله و پيامي كه مي‌خواهيد بفرستيد از زبان خودتان باشد، خيلي بهتر است حتي اگر در ساده‌ترين جملات باشد يا مي‌توانيد ابيات عاشقانه‌اي كه شنيده‌ايد و بلد هستيد برايش بفرستيد. مانند اين بيت: «گر تورا با ما تعلق نيست، ما را شوق هست، ور تو را بي‌ما صبوري هست، ما را تاب نيست» اگر در محل كار هستيد يا از هم دور هستيد، بعد از رد و بدل شدن پيامك‌ها حتما به همسرتان زنگ بزنيد و بگذاريد ارتباط صوتي، آن رابطه محبت‌آميز بين شما را محكم‌تر كند.

  • فوت كوزه‌گري

به هيچ وجه نگذاريد قهرتان طولاني شود. در حديثي از پيامبر داريم روا نيست كه مؤمن بيش از 3 روز با برادرش قهر باشد، حال درنظر بگيريد. اگر زن و شوهر با هم قهر طولاني كنند چه اثرات جبران‌ناپديري در روابطشان به‌وجود مي‌آورد. اگر قهرتان بيشتر از يك روز طول كشيد حتي اگر فكر مي‌كنيد مسبب قهر شما نبوده‌ايد، غرورتان را كنار بگذاريد و براي آشتي پيشقدم شويد. قهرهاي طولاني روابط بين شما را سرد مي‌كند.

وقتي كه با همسرتان قهر هستيد، سعي كنيد در اين مورد كمتر با دوستان و همكاران و بالاخص خانواده‌تان صحبت كنيد چون ممكن است به‌خاطر دلخوري‌اي كه داريد، تصوير نامناسبي از او براي ديگران بسازيد، درصورتي كه شما به‌زودي آشتي مي‌كنيد و آن مسائل را فراموش مي‌كنيد ولي تصويري كه در آن زمان از شخصيت او براي دوستانتان ساخته‌ايد در ذهن آنها مي‌ماند.

اين نكته را هيچ‌گاه فراموش نكنيد كه انسان ممكن‌الخطاست. اگر اين صحبت را آويزه گوشتان كنيد، هروقت خطا از جانب همسرتان باشد، راحت‌تر با آن برخورد مي‌كنيد و اگر خطا از جانب خودتان باشد با شهامت آن را قبول و عذرخواهي مي‌كنيد.

بعد از آشتي كردن، حتما درباره موضوع مورد بحثتان، در يك فضاي آرام، همفكري كنيد. اگر مي‌خواهيد به اشتباه خودتان اعتراف كنيد مثلا بگوييد من فهميدم در فلان قضيه اشتباه فكر مي‌كردم. ولي هيچ‌گاه همسرتان را وادار به اعتراف نكنيد و از او نخواهيد از شما عذرخواهي كند. اگر خودش بخواهد، اين كار را مي‌كند. گفتن و اصرار شما، وضع را بدتر مي‌كند.

  • آقايان بخوانند

براي همسرتان يك هديه هرچند كوچك بخريد. بدانيد خانم‌ها از هديه گرفتن بسيار خوشحال مي‌شوند و برايشان در اين مواقع بزرگ يا كوچك، گران يا ارزان بودنش چندان تفاوتي ندارد و فقط از اينكه شما به فكر آنها بوده‌ايد و برايشان هديه خريده‌ايد خوشحال مي‌شوند و راه آشتي برايتان هموار مي‌شود. مي‌توانيد يك روسري، شال، كتاب از نويسنده مورد علاقه يا حتي يك كيك كوچك بخريد. هديه را در جاي به‌خصوصي بگذاريد كه همسرتان توقع ديدن هديه در آن مكان را نداشته باشد و از ديدنش ذوق‌زده شود مثلا يخچال مكان فوق‌العاده‌اي براي قرار دادن كادوي خانم‌هاست. اگر شعر زيبايي به تازگي خوانده‌ايد، مي‌توانيد آن را در كاغذي نوشته و در كنار آيينه يا مكاني كه وسايل شخصي‌اش را مي‌گذارد قرار دهيد.

اگر يك روز از قهر كردن‌تان گذشته و هنوز باهم آشتي نكرده‌ايد، كمي در رفتار و كارهايتان ملايمت بيشتري داشته باشيد و نشان دهيد مايل به آشتي هستيد. مثلاخريدهايي كه مي‌دانيد همسرتان براي خانه احتياج دارد را بخريد. خود اين حركت به همسرتان نشان مي‌دهد شما، تمايل داريد آشتي كنيد و به‌احتمال زياد خود او هم پيشقدم مي‌شود.

يك ساعت قبل از ساعت هميشگي كه به خانه برمي‌گشتيد، به همسرتان پيامك بزنيد كه آماده باشد تا با هم بيرون برويد. مي‌توانيد به يكي از پارك‌هاي شهرتان برويد و كمي قدم بزنيد، بستني يا خوراكي مورد علاقه همسرتان را برايش بخريد يا به يك رستوران برويد و باهم شام بخوريد. اين همراهي شما با يكديگر در محيط بيرون، باعث مي‌شود سرصحبت باز شود و باهم آشتي كنيد.

  • خانم‌ها بخوانند

وقتي هنوز همسرتان از سركار برنگشته، خانه را تميز كنيد، غذاي مورد علاقه همسرتان را بپزيد. كمي به سرو وضع خودتان برسيد و منتظر آمدن همسر باشيد. وقتي همسرتان آمد، بعد از يك استراحت مختصر، شام را بكشيد و از او بخواهيد به سر سفره بيايد، وقت خوردن شام، كم‌كم سكوت را بشكنيد و سر صحبت را با كلمات خيلي عادي، باز كنيد مثلا از او بخواهيد ديس غذا را كه دست‌تان به آن نمي‌رسد، به شما بدهد يا برايش نوشيدني بريزيد و تعارفش كنيد. نظرتان را درباره برنامه درحال پخش از تلويزيون بگوييد. مطمئن باشيد به همين آرامي تا انتهاي شام با هم آشتي خواهيد كرد و سفره شام را با يكديگر جمع مي‌كنيد!

تجربه ثابت كرده، ميوه پوست كنده و آماده شده يا ظرفي از خوردني و تنقلات مورد علاقه مردان،بالاخص چاي روش بسيار مؤثري براي آشتي است. شما هم يك‌بار امتحانش كنيد.

اگر همسرتان اهل فيلم ديدن است، مي‌توانيد يكي از فيلم‌هاي مورد علاقه‌اش را در دستگاه پخش، آماده بگذاريد و زماني كه همسرتان در هال يا اتاق تلويزيون مشغول استراحت است آن را پخش كنيد و با يك بشقاب ميوه يا تنقلات، كنارش بنشينيد. اين موضوع كه همسرتان بفهمد شما به علايقش احترام مي‌گذاريد و آنها را مي‌شناسيد، برايش بسيار مهم است.

اكثر آقايان، عذرخواهي كردن، مخصوصا عذرخواهي كلامي برايشان سخت است. كوچك‌ترين عكس‌العمل مردها معمولا به معني تقاضاي آشتي است را بهانه آشتي قلمداد كنيد. نگذاريد قهرتان طولاني شود و همسرتان به قهر طولاني عادت كند. اين طولاني شدن به ضرر هردوي شماست و به زندگي‌تان لطمه مي‌زند.

کد خبر 314530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha