شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

بارش باران که از آخرین روزهای هفته گذشته استان‌های زیادی را دربرگرفته بود، در ۱۲ استان باعث جاری شدن سیل شد.

سیل

در اين ميان خسارت سيل كم‌سابقه در استان‌هاي ايلام و لرستان بيشتر از بقيه استان‌ها بود و جان عده‌اي را گرفت. از روز سه‌شنبه هفته گذشته بود كه بارش باران در نقاط مختلف كشور آغاز و به‌دنبال آن در برخي مناطق سيل جاري شد. سيل و آبگرفتگي تا صبح ديروز نيز ادامه داشت و هر بار دامان يك شهر را مي‌گرفت. آذربايجان شرقي، ايلام، كردستان، كرمانشاه، لرستان، خوزستان، كهگيلويه و بويراحمد، همدان، قزوين، زنجان، فارس و گيلان 12استاني بودند كه جاري شدن سيل در آنها گزارش شده اما در اين ميان اوضاع در استان‌هاي ايلام، لرستان و كرمانشاه وخيم‌تر از بقيه شهرها بود.

  • ركورد‌دار خسارت

خسارت سيل در استان ايلام و مخصوصا مركز اين استان بيشتر از بقيه نقاط كشور بود. طي 48ساعت در شهر ايلام 300ميلي‌متر باران باريد كه به گفته مديركل هواشناسي اين استان، در 100سال گذشته از نظر حجم بارندگي و بازه زماني بي‌سابقه بوده است. سيل علاوه بر خسارات مادي، باعث مرگ 3نفر شد. به گفته فرماندار ايلام جسد ۲ نفر از مردم اين شهر كه در اثر سيلاب جان خود را از دست داده بودند، شناسايي شده است. احمد ولدي، ۴۵ ساله در بلوار آزادي شهر ايلام در حال تردد بود كه ناگهان در محاصره سيل قرار گرفت و جان باخت. علي زارعي ۳۴ ساله نيز در خيابان شهيد نادري اين شهر قرباني سيل شد.
يك نوجوان 10 ساله هم به گفته والدينش در سيلابي كه در بلوار اصناف شهر ايلام را دربرگرفته بود غرق شد ولي هنوز اثري از او به‌دست نيامده است.

همچنين در زرين‌آباد دهلران جواني 25ساله به نام خالد بازيار، گرفتار سيلاب شد و جانش را از دست داد اما هنوز جسد او پيدا نشده است. در همين حال معاون سياسي استانداري ايلام، خسارات اوليه را در حدود 600ميليارد تومان برآورد كرد و گفت كه سيل به زيرساخت‌هاي عمراني مركز استان آسيب زيادي وارد كرده است. حسين كلانتري به ايسنا گفت: در اين سيل 20هزار واحد مسكوني و 40درصد از مغازه‌ها و مراكز تجاري شهر ايلام خسارت ديده‌اند. علاوه بر آن، تاسيسات عمران شهري، برق، راه و ابنيه نيز خسارات جدي ديده‌اند و گفته مي‌شود قطعي آب در شهر ايلام كه به‌دنبال جاري شدن سيل به‌وجود آمده، تا چند روز آينده نيز ادامه خواهد شد.

خسارت سيل در ايلام آنقدر جدي بود كه باعث سفر محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و حسين فريدون، دستيار ويژه رئيس‌جمهور به اين شهر براي بازديد از مناطق آسيب‌ديده شد. نوبخت در جمع خبرنگاران گفت: در اين بارندگي‌ها خساراتي به زيرساخت‌هاي استان وارد شده است كه در نشست ستاد بحران و شوراي برنامه‌ريزي، تصميم‌هاي مقتضي گرفته خواهد شد. او ادامه داد: دولت اهتمام دارد خسارت‌هاي آسيب‌ديدگان را در نخستين فرصت جبران كند.

  • مرگ خانواده 3نفره در كوهدشت

پس از ايلام، شايد بيشترين خسارت به استان لرستان وارد شد. در شهرستان كوهدشت، به‌دنبال ورود ناگهاني سيلاب به يك زيرزمين مسكوني در يكي از مناطق شهر، متأسفانه 3عضو خانواده جانشان را از دست دادند. اين واحد مسكوني در كنار ديواره ساحلي شهر كوهدشت قرار داشت كه ساعت 10صبح پنجشنبه با طغيان ناگهاني رودخانه، آب به چشم بر هم زدني وارد آنجا شد و آتش‌نشانان پس از حدود 3ساعت تلاش جسد زن و شوهر و دختربچه 7ساله آنها را از داخل زيرزمين بيرون كشيدند.

سيل در اين شهر دست‌بردار نبود و علاوه بر پنجشنبه، بامداد جمعه نيز خيابان‌هاي كوهدشت را دربرگرفت، تا جايي كه ساعت 4:30بامداد ديروز نيرو‌هاي پليس و آتش‌نشاني با بلندگو در خيابان‌هاي شهر، مخصوصا خيابان‌هاي حاشيه رودخانه به راه افتادند و از مردم مي‌خواستند خانه‌هايشان را ترك كنند. به‌دنبال اين اطلاع‌رساني، ساكنان حاشيه رودخانه، خانه‌هايشان را ترك كردند اما ساعاتي بعد وقتي به خانه‌هايشان برگشتند كه سيل وارد خانه‌ها شده و به اموالشان خسارت زده بود.

سيل در كرمانشاه نيز باعث خسارات زيادي شد و جان يك نفر را گرفت. جاري شدن سيل در استان‌هاي ديگر نيز تيم‌هاي امدادي را راهي‌ ماموريت‌هاي مختلفي كرد. ناصر چرخ‌ساز، رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اينكه در جريان جاري شدن سيل 54 شهر و روستا در كشور خسارت ديده‌اند از امدادرساني به دست‌كم 6هزار نفر خبر داد و گفت: در اين ميان 675 سيل‌زده اسكان داده شدند.

کد خبر 312033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha