همشهری آنلاین: خانواده روحانی شیعه برجسته عربستان اعلام کردند که دادگاه عالی ریاض حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را تایید کرد.

حکم اعدام شیخ نمر النمر تایید شد

ايسنا به نقل از سایت ایلاف نوشت: خانواده شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان اعلام کردند که دادگاه عالی ریاض و دادگاه تجدیدنظر حکم اعدام وی را تایید و آن را به وزارت کشور و دفتر پادشاهی فرستادند تا ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان آن را امضا کند.

نمر النمر از سوی مقامات ریاض به "تلاش برای ایجاد فتنه طائفه‌ای، حمایت از شورش در بحرین، حمل سلاح، و اطاعت نکردن از ولی امر" متهم شده است.

نمر النمر ژوئیه 2012 و در پی تایید تظاهرات شیعیان در استان القطیف که در فوریه 2011 برگزار شد، بازداشت شد.

دادگاه تجدیدنظر پیشتر اتهامات مطرح شده علیه شیخ نمر با حکم صادر شده از سوی دادگاه پیشین وی که "محاربه" بود را متناسب ندانست و اعلام کرد که "قتل تعزیری" یا همان اعدام با "جرم‌های ارتکابی از سوی متهم متناسب است."

دادگاه کیفری عربستان پیشتر حکم صادر شده برای شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه عربستان را که به اتهامات مذکور به اعدام محکوم شده بود، تایید کرده بود.

شیخ نمر که در سال 2012 توسط نیروهای امنیتی عربستان دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل شده بود، توسط دادگاه بدوی به اتهام محاربه به "اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی" محکوم شده بود.

شیخ نمر باقر النمر که برای بیداری شیعیان عربستان و احقاق حقوق آنها تلاش می‌کند، فعالیت‌های انتقادی خود علیه آل سعود را پس از آغاز "بهار عربی" شدت بخشید و از دولت ریاض خواست تا حقوق شیعیان را راعایت کند که با پاسخ منفی سعودی‌ها و به ناچار شیعیان را به تظاهرات علیه خاندان پادشاهی فراخواند.

ايسنا در خبر ديگري از هشدار معاون وزير امورخارجه كشورمان نسبت به اين حكم خبر داد و نوشت: معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه هشدار داد: اعدام شیخ نمر هزینه سنگینی را متوجه عربستان سعودی خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان انتشار خبرهایی مبنی بر تأیید اعدام این روحانی برجسته عربستان را نگران کننده دانست و تصریح کرد: این کشور هنوز پاسخ قانع کننده‌ای برای سوءمدیریت در حج تمتع امسال که سبب کشته شدن هزاران مسلمان شیعه و سنی شد ندارد.

وی افزود: وقایع حج امسال و تجاوز نظامی ناکارآمد عربستان علیه مردم مظلوم یمن ثابت کرد که شرایط عربستان مناسب نیست و رویکردهای تحریک آمیز و طایفه ای علیه شهروندانش به مصلحت حکومت نخواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه به مقامات عربستان توصیه کرد: از رفتارهای ماجراجویانه علیه مردم کشورش و کشورهای منطقه دست بکشد و در مسیر انصاف و عقلانیت گام بردارد.

کد خبر 311478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha