یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

نوزدهمین دوره حراج کریستیز خاورمیانه شامگاه سه‌شنبه ٢٨ مهرماه در هتل امارات تاورز دوبی با ارائه ١٢١ اثر از هنرمندان ایران، عرب و ترک برگزار می‌شود که ۳۴ اثر آن به ۲۰هنرمند ایرانی اختصاص دارد.

نقاشی

به گزارش همشهري، حراج كريستيز خاورميانه كه سالانه 2بار توسط حراج‌خانه كريستيز لندن در دوبي برگزار مي‌شود، در نوزدهمين دوره از ٢٠ هنرمند ايراني و ٣٤ نقاشي و نقاشيخط ميزباني مي‌كند. در اين ميان فرهاد مشيري و حسين زنده‌رودي داراي ركوردهايي قابل ملاحظه هستند. 3اثر مشيري در كنار چند هنرمند عرب بالاترين قيمت‌هاي پايه را دارند و زنده‌رودي با ارائه 5اثر مورد توجه قرار گرفته است.

روي جلد كاتالوگ اين دوره به «كاكتوس» عصيم ابوشكرا هنرمند فلسطيني و پشت جلد به «شياطين فرياد» مشيري اختصاص يافته و هر دوبالاترين قيمت اوليه را يدك مي‌كشند. از ١٨ هنرمند ايراني ديگرهم اثر عرضه مي‌شود؛ منوچهر يكتايي، رضا درخشاني، بهجت صدر، ليلي متين‌دفتري، قاسم حاجي‌زاده، سيراك ملكونيان و حسين كاظمي هر يك 2اثر و سهراب سپهري، پرويز كلانتري، سيدمحمد احصايي، افشين پيرهاشمي، منير فرمانفرماييان، پروانه اعتمادي، بهمن محصص، نصرالله افجه‌اي، مسعود عربشاهي، فريده لاشايي، تيمور ناصري و ركني حائري‌زاده هر كدام يك اثر در حراجي دارند.

گران‎ترين هنرمندان اين دوره كريستيز خاورميانه از ايران، مصر، فلسطين و لبنان هستند. در اين فهرست 9هنرمند با 11اثر وجود دارد كه آثارشان بالاي 100هزار دلار قيمت پايه خورده‌ و از ميان آنها 2هنرمند مصري و لبناني، 2هنرمند از فلسطين و 5هنرمند از ايران هستند.

گران‌ترين آثار اين فهرست مربوط به 3 اثر هنرمندان مصر، فلسطين و ايران است كه قيمت پايه 200تا 250هزار دلاري دارند؛ محمود سعيد هنرمند فقيد مصري با تابلوي نقاشي «زن سياهپوست كنار پنجره» متعلق به 1926يكي از اين 3اثر است كه عصيم ابوشكرا با تابلوي كاكتوس متعلق به 1986و مشيري با تابلوي 3لته‌اي شياطين فرياد متعلق به 2008را در بالاترين تخمين اين دوره كنار خود مي‌بيند.

دومين برآورد قيمت بالاي اين دوره 150تا 200هزار دلار براي 4هنرمند ايراني و 2هنرمند عرب است؛ سپهري با اثري از سري درخت‎ها متعلق به 1970، زنده‌رودي با تابلوي «صاد» متعلق به 1981، احصايي با نقاشيخط «محبت» خلق‌شده در 2013، اسماعيل شاموت هنرمند فلسطيني با نقاشي شادي، ايمن بعلبكي لبناني با نقاشي بدون عنوان و مشيري با نقاشي «خالي از آرزو مي‌شم تا تو برگردي» در جايگاه دوم هنرمندان گران‌قيمت قرار دارند.

در جايگاه سوم مشيري با رؤياي شيرين به قيمت 100تا 150هزار دلار و رضا درخشاني با نقاشي 3‌لته «آنها فيروزه‌اي را شكار مي‌كنند، آنها آبي را شكار مي‌كنند، آنها صورتي را شكار مي‌كنند» با همين تخمين قيمت حضور دارند. نوزدهمين حراج كريستيز دوبي 20اكتبر برابر با 28مهر در هتل تاورز برگزار مي‌شود و نمايشگاه اين دوره تا 21 اكتبر در همين هتل برپا خواهد بود.

کد خبر 310851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha