سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین- مریم دری‌منش: به گفته سورنی‌نیا، سرپرست تیم اکتشافی غار غلا، احتمالا این غار با ۸۰۰ متر عمق، عمیق‌ترین چاه جهان خواهد شد.

Ghala Cave

کوهستان پراو بخشی از رشته کوه‌های زاگرس می‌باشد که در استان کرمانشاه واقع شده وبا داشتن چندین قله بالای سه هزار متر منشا تامین آب دشت‌های هم‌جوار خود گردیده است. بافت آهکی سنگ این کوهستان و نفوذ نزولات جوی در شکاف‌ها و گسل‌های این آن باعث شده تا غارهای عمیق و طویل بسیاری در این منطقه شکل گرفته و از دیرباز اینجا مورد توجه غارنوردان داخلی و خارجی قرار بگيرد.

غار پراو در سال 1972 توسط تیمی از بریتانیا مورد کاوش قرار گرفت و در آن سال این غار به اورست غارهای دنیا لقب گرفت. پس از آن تلاش‌های فراوانی به جهت پیمایش و کشف غارهای جدید در گوشه و کنار کشور صورت گرفته كه هیچ کدام از آنها عمیق‌تر از غار پراو نشدند.

امسال و در پی تلاش دو گروه مجزا از هم، دو غار عمیق در کوهستان پراو کشف و مورد شناسائی قرار گرفت. فاصله هوایي این دو غار تا غار پراو بیشتر از چند کیلومتر نمی‌باشد.

ابتدا غار جوجار که پشت قله‌ای به نام شودالان قرار گرفته و از سال‌ها قبل تا قسمت‌های ابتدايی مورد بازدید غارنوردان کرمانشاهی قرار گرفته بود، مورد اکتشاف قرار گرفت و در پی یک برنامه سه ساله اکنون تا عمق 806 متری پائین رفته و پس از 43 سال رکورد عمیق‌ترین غار کشور را از پراو ربود.

غار غلا که متشکل از یک چاه بسیار عمیق می‌باشد نيزتوسط تیمی از اعضاء انجمن غارنوردان ایران به سرپرستی یوسف سورنی‌نیا کشف و شناسائی شد. در بازدید اولیه عمق چاه 400 متر برآورد شد و در برنامه‌های بعدی مشخص گردید که این غار بسیار عمیق تر از آنچه که تصور می‌شد، است و تیم پیش‌رو حتی از عمق 500 متری هم پائین‌تر رفتند.

دهانه غار غلا در ارتفاع 2800 متری در انتهای فلات شمالی پراو واقع شده و متشکل از یک گسل عمیق می‌باشد که بارش باران و نفوذ آب طی میلیون‌ها سال ساختار این غار را تغییر داده است.

در حال حاظر تیم کاشف این غار که با همکاری و مساعدت فرمانده لشگر 29 نبی اکرم، سردار احمدی‌پور در منطقه فعالیت داشته‌اند، توانسته‌اند تا عمق 500- متری غار نفوذ کرده، ولي به خاطر کمبود امکانات و شرایط موجود ادامه کار را به سال بعد موکول نموده‌اند.

عمیق‌ترین چاه کشور تا این تاریخ چاه غار سرو در اراک بود با عمق 195 - متر، و اکنون مرحله اول این چاه چند صد متر از چاه مذكور ژرف‌تر شده است.

در رنکینگ جهانی عمیق‌ترین چاه جهان با عمق 643- در اسلوونی قرار داد و این در حالیست که بنا بر گفته‌های سرپرست برنامه، غار غلا عمقی بیشتر از 800 متر پیدا خواهد کرد.

در عمق 400 متری غار غلا بر اثر سقوط چند صخره بزرگ و نیز ریزش‌های بسیار زیاد در طی سالیان گذشته، یک سکوی شیب‌دار شکل گرفته که این چاه غول پیکر را به دو بخش تقسیم نموده است! در صورتی که این موضوع بخشی از فرآیند غار محسوب گردد، می‌توان ادعا کرد که غار غلا عمیق‌ترین چاه جهان می‌باشد. در غير این صورت غلا با همین بخش اولش که 400 متر ژرفا دارد، جز 15 چاه عمیق دنیا خواهد بود (هرچند از ادامه مسیر تا سال بعد که کار از سر گرفته شود خبری نیست).

با این شرایط دو موضوع را با اطمینان می‌توان ادعا کرد: اول این که غار غلا عمقی بیشتر از 800 متر دارد و دوم این که عمیق‌ترین چاه ایران اکنون 400 مترعمق دارد و در غار غلا واقع در کوهستان پراو کرمانشاه قرار دارد.

کد خبر 308144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha