همشهری آنلاین- سجاد میرزامهدی تهرانی: در دنیای بازی‌های رایانه‌ای و در بین گیمرها اصطلاحات زیادی وجود دارد که یکی از پرکاربرد ترین آنها واژه Level است.

لول level دارای چندین مفهوم و کاربرد است که سعی شده در این مطلب یک تعریف کلی از این عبارت ارائه داده شود.

یک Level در طراحی بازی شامل نقشه، منطقه، دنیای مجازی بازی و ... است. تمامی این عبارات در طراحی بازی تبدیل به فضای بازی می‌شود و بازیکن در این فضا می‌تواند مراحل بازی را طی کند.

اولین استفاده از Level به سال 1979 باز می‌گردد، کمپانی Namco بازی در سبک  shoot 'em up را با عنوان Galaxian روانه بازار كرد. همچنين اصطلاح لول در آن دوره که اکثر بازی‌ها در سبک  arcade بودند نشان دهنده‌ی درجه سختی یک مرحله یا مرحله‌ای از یک بازی بود.‌

 یک مثال کلی دیگر از مفهوم یک  Level را می‌توان در بازی‌های اولیه سبک اکشن و سبك نقش آفرینی یافت. در این بازی‌ها اکثر مراحلی به نام سیاهچال وجود داشت. این سیاه چال‌ها دارای مراحلی بودند، که به این مراحل Level گفته می‌شد.

این مثال نمونه از اولین تعریف برای Level است. برای درک بهتر این مفهوم فرض کنید که درون ساهچاله‌ای هستید که هفت طبقه دارد و با پشت سر گذاشتن این هفت طبقه می‌توانید از این سیاهچال رهایی پیدا کنید.

اگرطبقه اول را Level 1 در نظر بگیریم با رفتن به Level 2 در روند بازی تغييرات ایجاد می‌شود. این تغیرات شامل طولانی تر شدن، قوی تر شدن، دشمنان است.

در اکثر آخرین مرحله ها ((final level بازیکن ممکن است با یک boss fight روبه شود که با غلبه بر این boss fight بازی به اتمام می‌رسد.

در طراحی لول معمولا ماموریت‌هایی وجو دارد که به این ماموریت‌ها به اصطلاح Objective گفته می‌شود.

سخت و آسان بودن این ماموریت‌ها با توجه به سطح لول طراحی می‌گردد. وقتی بازیکن این Objective ها را به اتمام می‌رساند معمولا بازیکن به لول(مرحله) بعدی می‌رود.

اگر بازیکن در طی انجام Objective شکست بخورد دو حالت به وجود می‌آید که یا بازی از آن جایی که بازیکن شکست خورده شروع می شود یا از اول مرحله.

در بعضی از بازی‌ها به بازیکن این توانایی داده می‌شود که Level مورد نظر خود را به روش دلخواه خود به پایان به اتمام برساند.

در برنامه نویسی برای طراحی یک لول محدودیت‌هایی وجود دارد، یکی از این محدودیت‌ها بر روی ذخیره کردن گرافیک و صداگذاری است.

تنوع در طراحی بازی بدون سیستم لول (فایندی برای خلق بازی است) ممکن نیست  به این دلیل که سیستم سخت افزار توانایی ذخیره کردن و نگهداری داده های و کدهای لازم برای طراحی لول را ندارد.

امروزه بسیاری از توسعه دهنده های بازی در تلاش این هستند که تا قابلیت های سیستم لول را افزایش دهند که نتیجه این توسعه را امروزه در کنسول های نسل هشتم شاهد هستیم. این بهبود لول سیستم باعث بهبود فضای گرافیکی و گیم پلی در بازی می شود.

نحوه اجرا لول در بازی‌ها ی امروزی به این صورت است که ابتدا دیتا لازم برای اجرا مرحله مورد نظر در صفحه‌ی بازی بار گذاری شود یعنی به اصطلاح Load شود.این Load شدن باعث می‌شود که گرافیک و صداگذاری باز سازی شود.

یکی از مزیت‌های این طراحی این است که برنامه نوشته شده برای لول، به قسمت‌های ثابتی تقسیم می‌شود  و به بازیکن این انتخاب را می‌دهد تا بازی را از جایی Save شده بیا‌ورد.

لول‌ها معمولا در در فضای 2D و3D طراحی می‌شوند. این فضا طراحی شده گاها دارای تنوع است که این تنوع تاثیر مستقیمی در روند بازی بگذارد.

در بعضی از طراحی لول‌ها کاراکتر هایی وجود دارد گه باعث به وجود آمدن تعادل بین محیط بازی و Objective می‌شود.

یکی دیگر از کار‌هایی که کاراکتر‌ها در طراحی لول انجام می‌دهند ایجاد مانع در مقابل بازیکن است یعنی اینکه بازیکن برای رسیدن هدف خود باید از سد این موانع بگذرد.

در پايان اينكه شخصی که لول را طراحی میکند طراح لول Level Design یا Maper نام دارد. در طی طراحی لول مهندسین کامپیوتری حضور دارند و با استفاده از نرم افزار های کامپیوتری لول را ادیت می‌کنند که LevelEditor نام دارند.

بازیهای رایانه ای

کد خبر 307780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha