پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابوالقاسم خزعلی فروردین ۱۳۰۴ در بروجرد به دنیا آمد، تحصیل علوم دینی را در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و در قم ادامه داد.

khazali

* آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی،  در کلاس‌های درس امام خمینی(ره)، آیت‌الله بهجت و علامه طباطبایی حضور داشته است. خزعلی حافظ کل قرآن کریم و نهج‌البلاغه بود. آخرین اثر او با عنوان کتاب «نگاهی به قطره‌ای از زلال جوشان حمد» رونمایی شد. او درباره کتابش گفته بود: «این کتاب عمرنامه و نتیجه دقت‌های من است. چیزهایی که در عمرم در آیات دقت کرده‌ام، در این کتاب ضبط شده است.»

*  وي نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، بر اثر کهولت سن و پس از تحمل یک دوره بیماری در سن حدود 91 سالگی درگذشت.

او از تدوین‌کنندگان قانون اساسی بود و برای 20 سال در شورای نگهبان عضویت داشت. او در زمان درگذشتش، عضویت مجلس خبرگان رهبری و مسئولیت بنیاد بین‌المللی غدیر را برعهده داشت.

* خزعلی به دلیل کهولت سن در بستر بیماری بود و نتوانست در شانزدهمین اجلاس سالانه بنیاد غدیر که 19 شهریور برگزار شده بود، حضور یابد.

* خزعلی بنیاد بین‌المللی غدیر را با هدف تبیین، تبلیغ و ترویج رویداد عظیم غدیر خم، توجه دادن افکار مسلمانان جهان به ضرورت نهادینه شدن فرهنگ آن در جوامع اسلامی و ایجاد همدلی و وحدت بین مسلمانان با محوریت غدیر بنیان‌گذاری کرد. خزعلی معتقد بود پیامبر (ص) عید غدیر را عید بزرگ خدایی خوانده بنابراین عید بزرگ ایرانیان باید عید غدیر خم باشد نه عید نوروز. عید نوروز، عید درختان است، عید بزرگ ایرانیان باید عید غدیر باشد.

* بنیاد غدیر تلاش داشت تا در وزارتخانه‌ها نمایندگی داشته باشد تا به بیان اندیشه غدیر و روایات مربوط به آن و بزرگداشتش بپردازند.

* خزعلی، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی را به عنوان جانشین خود در بنیاد غدیر معرفی کرده است.

* در عید غدیر سال 90، آیت‌الله خزعلی در راستای احیا و نشر هرچه بیشتر سنت برادری و عقد اخوت، با حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) تهران پیمان برادری بست. او در پایان این سنت، یک اسکناس 50 هزار ریالی به حجت‌الاسلام صدیقی - که سابقه شاگردی در درس مقدمات حوزه وی را دارد - عیدی داد.

* حسین خزعلی، فرزند او در سن 19 سالگی و در سال 57 در جریان یک راهپیمایی علیه رژیم شاه به شهادت رسید. او در خاطراتش گفته بود: «وقتی فرزندم شهید شد، گفتم بدانید که اگر پسرم را با لباس دامادی در مراسم ازدواجش می‌دیدم، آنقدری که الان آرام هستم، آرام نبودم. حسین از مشهد به قم آمد و مشغول خوردن ناهار بود که متوجه صدای اعتراض مردم در خیابان‌های شهر شد. او ناهارش را ناقص گذاشت و به خیابان رفت تا در کنار مردم حضور داشته باشد که در جریان همین تظاهرات به او شلیک شد و به شهادت رسید.»

* خزعلی که دو دهه قبل در اظهارنظری، از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حمایت کرده بود، طی یک دهه اخیر از منتقدان جدی او محسوب می‌شد. او پس از برگزاری انتخابات مجلس خبرگان گفته بود: «اگر قرار است هاشمی روی کار بیاید، خدا کند بمیرم و آن روز را نبینم. البته آقای هاشمی همان مقدار رأی که آورد برای ما محل بحث است، اما خداوند رفع کرد.»

* بنیانگذار بنیاد غدیر در انتخابات 84 و 88 در کنار مصباح یزدی، از حامیان سرسخت احمدی‌نژاد بود و معتقد بود خدا او را آورده است. او در مصاحبه‌ای گفته بود: «سال اولی که احمدی‌نژاد به نیویورک رفت و در سازمان ملل سخنرانی کرد، بنده به دیدارش رفتم و لب‌های ایشان را بوسیدم و به او گفتم به این خاطر لب‌های تو را بوسیده‌ام که از امام زمان(عج) نام برده‌ای.»

* مردادماه سال 88 آیت‌الله خزعلی عضو مجلس خبرگان رهبری پس از نماز جمعه و قبل از اقامه نماز عصر در جمع نمازگزاران جمعه مشهد برخلاف برنامه‌های روتین نماز جمعه با استفاده از میکروفونی که نزد او در صف نماز برده شد بود، از انتخاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور توسط احمدی‌نژاد گله کرد ‌و گفت به احمدی‌نژاد تلفن زده اما او جواب تلفنش را نداده است. وی تاکید کرده بود: «من در جریان انتخابات هر جا که نشستم از احمدی‌نژاد تعریف کردم اما انتخاب مشایی یک اشتباه بود.»

* وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 از کاندیداتوری سعید جلیلی اعلام حمایت کرده بود.

* آیت‌الله خزعلی پنج پسر و چهار دختر داشت.

* مهدی خزعلی، فرزند جنجالی آیت‌الله خزعلی از فعالان سیاسی خبرساز است. او چشم‌پزشک و مدیر انتشارات حیان است که در پی رویدادهای پس از انتخابات سال 88 دستگیر و زندانی شد. او انتقادات تندی علیه احمدی‌نژاد مطرح کرده و چندین بار به اتهام توهین به مقامات کشور بازداشت و زندانی شده است. در پی این اقدامات، آیت‌الله خزعلی از پسرش اعلام برائت کرد.

* محمدحسین خزعلی، فرزند دیگر اوست که خواننده پاپ است و با نام هنری «سمیر زند» فعالیت می‌کند. او متولد 1361 است و سه سال پیش موزیک‌ویدئویی به همراه «حبیب محبیان» منتشر کرد.

* انسیه و کبری دختران آیت‌الله خزعلی هستند که ریاست دانشگاه الزهرا (س) و شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده را برعهده دارند.

* آیت‌الله خزعلی توصیه کرده است که روی سنگ مزارش بنویسند: «ابوالقاسم خزعلی، دوستدار آیت‌الله خمینی».

کد خبر 307587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha