همشهری‌آنلاین: شرکت ملی صادرات گاز ایران (NIGEC)، یکی از شرکت‌های تابعهٔ شرکت ملی نفت ایران است که در دی‌ماه سال ۱۳۸۱ خورشیدی و با ماموریت توسعه پروژه‌های صادرات گاز طبیعی، کار خود را آغاز کرد.

شرکت ملی صادرات گاز ایران

شرکت ملی صادرات گاز ایران ، براساس توضيح‌هاي وب‌سايت اين سازمان،شرکتی است بین‌المللی که با برخورداری از نیروی انسانی حرفه‌ای و متخصص و با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی ایران با قرار گرفتن در گلوگاه حساس اتصال شرق آسیا و شبه قاره هند به خلیج فارس ، آسیای مرکزی ،روسیه، اروپا و آفریقا ، به عنوان کانونی موثر در عرصه تجارت گاز ( واردات و صادرات ، ذخیره‌سازی ، سوآپ ، ترانزیت ، تهاتر ، معاوضه و انتقال گاز طبیعی و محصولات جنبی آن ) براي تحکیم بستر ارتباطات هدفمند دیپلماتیک با جهان خارج و با هدف تبدیل ایران به کشوری اثرگذار در تجارت و گسترش مبادلات گازی در منطقه و جهان در تاریخ 1380/5/9 با تبدیل عنوان نام شرکت بهره‌برداری نفت وگاز درود(سهامی خاص) , طی شماره 23/194885 مورخ 1380/06/06 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

شرکت ملی صادرات گاز ایران با هدف صادرات گاز طبیعی از طریق مایع سازی (LNG) و یا صادرات گاز از طریق خطوط لوله در سال 1381 پا به‌ عرصه تجاری گذاشت و فعالیت‌های خود را با عقد قراردادهای مختلفی در راستای اهداف و ماموریت‌های خود گسترش داد.

اهداف و فعالیت‌ها

- گسترش و تقويت توانمندي‌هاي بالقوه ایران و ايفاي نقش موثر در بازارهاي رقابت جهاني ، جذب سرمايه خارجي و ايجاد فرصت‌هاي جديد شغلي و شکوفایی اقتصادی  

- تعيين و ارتقاي سطح مشاركت و همكاري‌هاي بين‌المللي از طريق صادرات گاز و مشتقات گاز با هدف حضور موثر در تجارت انرژي پاك و دوستدار محيط زيست

- تحكيم بستر ارتباطات هدفمند ديپلماتيك با گسترش مبادلات گازي 

- ايجاد ارتباطات مناسب سياسي و اقتصادي با كشورهاي متقاضي گاز 

- تبديل ايران به يك كشور مهم و اثرگذار در عرصه تجارت گاز 

- يكپارچه‌سازي در زنجيره ارزشي صنعت گاز

- انعطاف پذيري در عرضه و صادرات گاز و ايجاد ائتلاف هاي تجاري با خريداران و سرمايه گذاران 

- بازاريابي وانجام مذاكرات و نهايي كردن توافق براي فروش گاز طبيعي , محصولات مرتبط و ترانزیت وسوآپ گاز , براي کسب سهم شایسته ای ازبازار جهانی گاز

این شرکت با 3 پروزه مایع سازی گاز به نام‌های persian LNG و pars LNG و NIOC LNG کار خود را آغاز كرد. 

یکی از ماموریت‌های دیگر شرکت ملی صادرات گاز ایران؛ صادرات گاز از طریق خط لوله است .

ایران پس از روسیه، دومین کشور از لحاظ ذخایر گازی است. هم‌اکنون ایران بیشتر از ۴۲۴ میلیون متر مکعب گاز در روز برای واحدهای پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنایع داخلی، تزریق به چاه‌های نفت، مصارف خانگی و صادرکردن به کشورهای همسایه و بازارهای بین‌المللی تولید می‌کند.

اما شرکت نفتی «بریتیش پترولیوم» برای نخستین بار در چند دهه اخیر برآورد خود از ذخایر گاز طبیعی در جهان را کاهش داد و ایران را در رتبه نخست کشورهای صاحب ذخایر گازی در جهان قرار داده است. این شرکت در شصت و دومین گزارش سالانه خود با نام «مرور آماری انرژی جهان در سال 2013»، ایران را با 33.6 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی در رتبه نخست کشورهای دارنده ذخایر گازی جهان قرار داد. بر اساس این گزارش، ایران با جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی به ویژه در میدان گازی پارس جنوبی، تلاش کرده است تا تولید گاز خود را افزایش دهد.

پارس جنوبی بخشی از میدان‌های گازی بزرگ مشترک میان ایران با قطر است. 

بریتیش پترولیوم برآورد ذخایر گازی روسیه را از 44.6 تریلیون مترمکعب در سال گذشته به 32.9 تریلیون مترمکعب کاهش داد. همچنین ذخایر گازی اثبات شده جهانی تا پایان سال 2012 را 187.3 تریلیون مترمکعب برآورد کرد.

کد خبر 305352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha