دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

علی اصغر محمدی: آیین رونمایی 34 عنوان کتاب‌های درسی جدیدالتألیف وزارت آموزش و پرورش، 19 شهریور از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، برگزار می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این باره به همشهری گفت: در این آیین از حدود 34 عنوان کتاب درسی جدیدالتالیف که بیش از 70 مولف در تالیف آنها مشارکت مستقیم داشته‌اند رونمایی خواهدشد.

مهدی نوید ادهم افزود: تبیین مبانی و فلسفه تغییر کتاب‌های درسی و کاستی‌های کتاب‌های قبلی و ویژگی‌های کتاب‌های جدیدالتالیف از جمله موضوعاتی است که باید تشریح شود.

وی گفت: تغییر در کتاب‌های درسی به‌ ویژه در عصر حاضر که شاهد تحولات زیادی در همه عرصه‌ها هستیم یک امر اجتناب‌ناپذیر است و فرزندان ما باید با زندگی امروز و فردا در جامعه آشنا شوند و متناسب با آن واکنش‌هایی از خود بروز دهند.

نوید با اشاره به اینکه کتاب‌های درسی به عنوان کتاب‌های آموزش ملی کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: بنابراین تغییر در کتاب‌های درسی همپای تحولات محیطی یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

وی درباره تغییرات ایجاد شده در محتوای کتاب‌های درسی اظهار داشت: برای ایجاد تغییر در محتوای کتاب‌های درسی مکانیزمی طراحی شده است که سامانه تدوین و توزیع کتاب‌های درسی در آموزش و پرورش دچار آسیب نشود.

وی در مورد کتاب‌های جدید‌التالیف در آموزش و پرورش در سال تحصیلی 87-86 گفت: کتاب‌های جدیدالتالیف امسال به سه دسته تقسیم شده‌اند که دسته اول به کتاب‌هایی اختصاص دارد که تنها تغییرات کمی اعم از کاهش و افزایش یک فصل در آنها ایجاد شده است.

نوید ادهم کتاب جدید‌التالیف در دوره ابتدایی را مربوط به تغییرات آموزش‌های دینی در حوزه اهل سنت و اقلیت‌های دینی خواند و به تغییرات 7 کتاب در دوره راهنمایی اشاره کرد و گفت: کتاب جدیدالتالیف در این دوره، آمادگی دفاعی سال سوم راهنمایی است.

وی کتاب جدیدالتالیف در دوره دبیرستان و پیش ‌دانشگاهی را مبانی علوم رایانه‌ای برای سال سوم رشته ریاضی فیزیک، کتاب دین و زندگی برای اقلیت‌های دینی موثر در سال دوم متوسطه و کتاب علوم اجتماعی اعلام کرد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: علاوه بر این در مجموع 8 کتاب در دوره دبیرستان نیز اعم از زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی و فیزیک یک و 2 تغییرات کمی لحاظ شده است.

وی همچنین به تغییرات کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش اشاره کرد و گفت: در بخش خدمات کشاورزی 12 کتاب جدیدالتالیف و 2کتاب حاوی تغییرات کلی و در بخش صنعت نیز 12کتاب جدید التالیف و 59 عنوان کتاب تغییر کرده‌اند.

رئیس سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرد: در بخش فنی و حرفه‌ای 170 عنوان کتاب به بخش خصوصی واگذار شده است که البته سال آینده آمار‌ تألیفات کتاب توسط بخش خصوصی افزایش می‌یابد.

وی همچنین به تدوین نقشه جامع ملی برای تعیین میزان دروس و مفاهیم آنها اشاره و بیان کرد: در حال حاضر 2 سال است که این نقشه در حال بررسی است و ارائه آن  تا 2 سال دیگر به طول می‌انجامد.

نوید ادهم با بیان اینکه برنامه درسی ملی یا همان نقشه جامع ملی دروس 10 ساله است و باید هر 10 سال مورد بازبینی قرار گیرد، در ادامه به برنامه تقویت هویت ایرانی و اسلامی دانش‌آموزان برای رفع مشکلات هویت یابی آنها اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که 90 کتاب مشمول این طرح قرار گیرند.

وی بحث گسترش فرهنگ کار و کارآفرینی را برنامه دیگر معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش خواند و افزود: توسعه کشور مستلزم افزایش خلاقیت دانش‌آموزان است و در حال حاضر برای کارآفرینی و کاردانش 2 کتاب در حال تدریس است که سیاست کلی ما افزایش 2 تا 3 کتاب به این مجموعه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: فرهنگ و تمدن ایران در100 عنوان کتاب سال‌ تحصیلی جدید وارد شد.

وی اضافه کرد: در کتاب‌های درسی تعدادی از شخصیت‌های تاریخی کشورمان را معرفی کردیم تا دانش‌آموزان با این شخصیت‌ها و آثار با ارزش آنها آشنا شوند.

نوید ادهم اظهار داشت: در گذشته به فرهنگ و تمدن ایران در کتاب‌های درسی توجه می‌شد اما محدود بود و  در حال حاضر  برای طرح این موضوع  برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: این 100 عنوان کتاب جدید در دوره‌ متوسطه است اما در نظر داریم که در آینده طرح موضوع تاریخ تمدن و فرهنگ ایران را در سایر مقاطع تحصیلی استمرار دهیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در ادامه به بحث درست اندیشیدن و عقلانی رفتار کردن به عنوان یکی از راهبردهای اصلی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کشور اشاره و اظهار کرد: نتیجه کلی این پروژه تا سه سال آینده به دست می‌آید.

وی همچنین در مورد بحث تدریس مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان، گفت: دانش‌آموزان بیش از دانش به کسب مهارت درست زندگی کردن، احتیاج دارند و امیدواریم با بازنگری صحیح محتوای درسی، مهارت‌های زندگی را به گونه‌ای مناسب در اختیار آنها قرار دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مورد بحث IT در مدارس نیز گفت: در حال حاضر شبکه رشد فعال‌ترین شبکه الکترونیکی آموزش و پرورش است و علاوه بر این 459 نرم‌افزار تهیه و تدوین شده است که از سوی بخش خصوصی ارائه خواهد شد.

وی اعلام کرد: امسال اقداماتی کارشناسی برای ارائه دروس ریاضی، شیمی و فیزیک به صورت الکترونیکی انجام شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تدوین راهنمای برنامه درسی در 12 ماده و کتاب راهنمای معلم حداقل برای 10 عنوان درسی، آموزش فلسفه برای دانش‌آموزان ابتدایی و ساماندهی ویرایش کتاب‌های درسی به عنوان برنامه‌های اصلی سازمان در سال تحصیلی87-86 نام برد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: تقویت هویت اسلامی ایرانی دانش‌آموزان ، تبیین و تصحیح نگرش تاریخی در کتب درسی دوره‌های مختلف تحصیلی، تقویت عقل ورزی و درست اندیشیدن و آموزش فلسفه برای کودکان از جمله مواردی است که در برنامه‌های کوتاه و بلند مدت آموزش و پرورش مورد تاکید قرار دارد.

کد خبر 30511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز