شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جیمی کارتر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا این هفته اعلام کرد که مبتلا به سرطان کبد است؛ اما اطلاعات زیادی دراین‌باره بیان نکرد.

carter

کارشناسان می‌گویند بخش مهمی از مراقبت از سرطان یافتن جایی است که  بیماری در آن شروع شده است تا دکترها بتوانند بهترین درمان را انجام دهند.

به نوشته لایوساینس کارتر در بیانیه‌اش اعلام کرد که پزشکان در حین یک جراحی اخیر کبد، سرطان متاستاتیک را در آن کشف کرده‌اند. سرطان متاستاتیک به معنای سرطانی است که از محل شروعش به سایر بخش‌های بدن انتشار یافته است.

کارتر گفت:‌ «من برنامه کاری‌ام بر اساس ضرورت دوباره تنظیم خواهم کرد تا بتوانم به‌وسیله پزشکان در مرکز مراقبت بهداشتی امور تحت درمان قرار گیرم.»

دکتر موشیم کوکار، استادیار سرطان‌شناسی جراحی در انستیتوی سرطان روزول پارک در شهر بوفالو در ایالت نیویورک که در درمان سرطان کارتر شرکت ندارد، دراین‌باره گفت، اگر پزشکان به سرطان متاستاتیک بربخورند و محل شروع سرطان را پیدا نکنند، چند کار را می‌توانند برای جستجو برای تعیین محل اولیه سرطان انجام دهند.

به گفته کوکار، اگر پزشکان بتوانند از این بافت نمونه‌برداری کنند و آن را زیر میکروسکوپ ببینند، برخی از خصوصیات معین وجود دارد که می‌تواند محل نشأت گرفتن سرطان را مشخص کند.

کوکار گفت، پزشکان همچنین اندامی را در بدن که سرطان به آن انتشار یافته است، مورد توجه قرار دهند، زیرا «برخی از انواع تومورها به برخی از اندام‌ها بیش از اندام‌های دیگر منتشر می‌شوند.»

برای مثال، آن چنانکه دکتر استفانی برنیک، رئیس بخش سرطان‌شناسی جراحی در بیمارستان لنوکس‌هیل در نیویورک می‌گوید، سرطانی که در روده بزرگ یا بخش‌های دیگر مجرای گوارشی شروع می‌شود، معمولاً به کبد منتشر می‌شود.

به گفته برنیک، پزشکان همچنین برای یافتن محل نشأت گرفتن سرطان سابقه خانوادگی بیمار و علائم او را هم در نظر می‌گیرند. چندین نفر در خانواده کارتر دچار سرطان لوزالمعده شده‌اند- سه نفر از خواهر و برادرهایش به این سرطان مبتلا بودند و پدرش از این بیماری درگذشت- بنابراین به گفته برنیک، سرطان لوزالمعده باید در این مورد در نظر گرفته شود.

کوکار می‌گوید، یافتن اینکه سرطان از کجا شروع شده است، بسیار مهم است، زیرا این اطلاعات هدایت‌کننده درمان بیمار است و همچنین به تعیین پیش‌آگهی یا عاقبت بیماری کمک می‌کند.

در بیماران با سرطان متاستاتیک جراحی به‌ندرت انجام می‌شود،‌ زیرا انتخاب داروهای شیمی‌درمانی و سایر درمان‌ها ممکن است بسته به اینکه سرطان از کجا نشأت‌گرفته باشد، تفاوت کند.

به گفته برنیک، برای مثال، سرطان روده بزرگ که کبد منتشر شده باشد،‌ قابل علاج است، بنابراین بیمارانی که این تشخیص در آنان داده شده است، باید به‌صورت بسیار تهاجمی و شدید درمان شوند. از طرف دیگر، به گفته برنیک، سرطان لوزالمعده‌ای که به کبد منتشر شده باشد معمولاً قابل علاج نیست و بنابراین درمان‌های بر افزایش دادن طول زندگی به شیوه‌ای معقولانه متمرکز می‌شوند.

کارتر گفت که بعداً، احتمالاً هفته آینده، هنگامی‌که حقایق بیشتری درباره بیماري‌اش دانسته شود، بیانیه عمومی کامل‌تری منتشر خواهد کرد.

کد خبر 303902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha