سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

اگرچه علی ربیعی، وزیر رفاه روز یکشنبه هفته جاری از حذف یارانه ۲ میلیون نفر تا پایان مرداد‌ماه خبر داده است اما با این حال برخی ابهامات جدی درباره اجرای قانون شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها وجود دارد که موجب اعتراضاتی هم شده است.

نخستين ابهام به شاخص‌هاي مورد نظر دولت براي شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها برمي‌گردد. مجلس در جريان تصويب قانون بودجه سال 94دولت را ملزم كرده كه يارانه پردرآمدها را حذف كند اما تهيه شاخص‌هاي شناسايي پردرآمدها را به دولت واگذار كرده است.

طبق قانون بودجه، دولت مي‌بايستي تا پايان خرداد‌ماه آيين‌نامه مربوطه را آماده و اعلام عمومي مي‌كرد اما هنوز اين اتفاق نيفتاده است. از همين رو معلوم نيست چه كساني و با چه شاخصي به‌عنوان پردرآمد محسوب مي‌شوند. علي ربيعي، وزير رفاه اگر چه اعلام كرده كه راه براي اعتراض باز است و اگر يارانه كسي به اشتباه حذف شود، مي‌تواند اعتراض كند، اما با اين حال چون شاخص افراد پردرآمد اعلام نشده است هر كسي مي‌تواند طبق تحليل‌هاي شخصي، خودش را پردرآمد يا كم‌درآمد بداند.

به همين دليل هم وقتي اخباري مبني بر حذف يارانه يك ميليون پردرآمد از سوي ابوالحسن فيروز‌آبادي، قائم‌مقام وزير رفاه اعلام شد، برخي مردم از طريق تماس با رسانه‌ها از قطع يارانه خود تحت عنوان اينكه پردرآمد هستند، انتقاد كرده و اعلام كردند كه بازنشسته يا حداكثر جزو افراد متوسط جامعه هستند.

اين در حالي است كه علي ربيعي در سخنان يكشنبه هفته جاري خود گفت كه يكي از معترضان بازنشسته بوده و فيش حقوقي بازنشستگي خود را هم ارائه كرد كه بنده بررسي كردم و ديدم چند كارگاه و كارخانه هم دارد و يارانه او را به‌خاطر اينكه اين دارايي‌ها را هم دارد حذف كرديم. با اين حال چنين توضيحاتي براي موارد خاص امكان‌پذير است و نمي‌توان براي ميليون‌ها نفري كه يارانه آنها قطع شده يا قرار است قطع شود، تك‌تك توضيح داد. بهترين روش، اعلام شاخص‌هاي پردرآمد بودن است.

اگر اين شاخص‌ها اعلام شود آنگاه شهروندان تكليف خود را بهتر مي‌دانند و احتمالا حجم اعتراضات هم كاسته خواهد شد. دومين ابهام به تعداد حذف‌شدگان برمي‌گردد. دولت تاكنون آمار دقيقي از تعداد حذف‌شدگان ارائه نكرده است. خبرگزاري ايسنا با انتشار گزارشي در همين زمينه مي‌نويسد:

با گذشت چند‌ماه از آغاز حذف يارانه پردرآمدها، هنوز ارقام متفاوتي در رابطه با تعداد حذف‌شدگان مطرح مي‌شود؛ به‌طوري كه گاهي اختلاف آمار اعلام شده از سوي مسئولان حتي در يك فاصله كوتاه از 50هزار تا يك‌ميليون نفر متفاوت است! براساس اين گزارش، بعد از اينكه در فروردين‌ماه امسال حذف يارانه 5گروه درآمدي از سوي دولت تكذيب و وزير كار آمار واقعي حذف‌شدگان از دريافت يارانه را حدود 200هزار نفر اعلام كرد، آمار عجيب ديگري از سوي صالح، معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مبني بر حذف يارانه 50هزار ميلياردر تهراني مطرح شد كه البته وي حاضر به توضيح بيشتر در اين رابطه نشد.

اين در حالي است كه در هفته گذشته قائم‌مقام وزير كار و رفاه اجتماعي در گفت‌وگو با برخي رسانه‌ها از حذف يارانه يك ميليون نفر خبر داد و حتي اعلام كرد كه به‌دنبال ثبت اعتراض حذف‌شدگان و بررسي‌هاي انجام شده، يارانه حدود 17هزار نفر كه به‌دليل خطا خارج شده بودند دوباره برقرار شده است.اظهارات فيروزآبادي در حالي مطرح شد كه چندي پيش يكي ديگر از مقامات وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز به ايسنا اعلام كرده بود كه‌حدود يك‌ميليون نفر از يارانه‌بگيران پردرآمد حذف شده‌اند و قرار بر حذف حدود 6ميليون نفر تا پايان است.

کد خبر 303000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha