شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: نخستین ساخته کاوه ابراهیم‌پور در مقام کارگردان سینما پس از نمایش موفق در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر، از اول مرداد در گروه هنر و تجربه روی پرده رفت.

فیلم

كاوه ابراهيم‌پور كه پيش از اين در توليد فيلم‌هاي كوتاه فعاليت داشت، با فيلم اول خود نظر منتقدان را جلب كرد و تماشاگران آن هم در اكران عمومي معمولا راضي از سالن‌هاي تاريك سينما بيرون مي‌آيند. فاطمه معتمدآريا، ماهان نصيري ندا، تورج منصوري فيلمبردار پيشكسوت، ندا جبرئيلي، صالح ميرزاآقايي و رابعه اسكويي بازيگران يحيي سكوت نكرد هستند. با ابراهيم‌پور درباره روند توليد فيلم و نمايش عمومي آن گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • فيلمنامه يحيي سكوت نكرد چطور شكل گرفت؟

ابتدا چند داستان را دنبال مي‌كردم و اين داستان‌ها را تبديل به فيلمنامه كردم اما هيچ‌كدام مرا راضي نكرد. تا اينكه يك داستان دوخطي شنيدم و از طلا معتضدي خواستم فيلمنامه آن را بنويسند. بعد از نگارش فيلمنامه، متن را چندبار بازنويسي كرديم و در نهايت كار آماده توليد شد.

يحيي كودكي است كه سرپرستي او را عمه‌اش بر‌عهده دارد اما در نهايت خود او سرنوشت خود را به‌گونه‌اي ديگر رقم مي‌زند.
درست است. اين بچه در ميان آدم‌هايي زندگي مي‌كند كه از دست‌ رفته هستند. يحيي هم بچه‌اي است كه در بزرگي شايد از دست مي‌رفت. بچه‌هايي كه در محيط اطراف ما زندگي مي‌كنند نمادي از جامعه ما در آينده هستند و داستان فيلم گذر زندگي يك كودك و رسيدن او را به بلوغ ذهني روايت مي‌كند.

در اين فيلم شخصيت خوب يا بد مطلق نداريد و عمه هم با تمام تلخي‌هايش، خوب است و كودك در نهايت با او ارتباط برقرار مي‌كند.
در دنيا آدم بي‌مشكل وجود ندارد و من مي‌خواستم اين را بگويم كه حواسمان بايد باشد. درست است كه جامعه آرماني در هيچ‌كجا وجود ندارد اما بايد به بچه‌هايي كه آينده جامعه ما هستند توجه داشته باشيم. درباره شخصيت‌ها هم بايد بگويم ما خوب مطلق و بد مطلق نداريم و شخصيت اصلي فيلم خاكستري است. سعي كردم يحيي سكوت نكرد را طوري بسازم كه مخاطب به سمت جانبداري نرود. نمي‌توان آدم‌ها را به‌واسطه برخي از كارهايشان قضاوت كرد.

  • مي‌توان فيلم شما را براي كودك و نوجوان دانست؟

در تماشاي فيلم محدوديتي براي رده سني مخاطبان نمي‌بينم. فيلم مخصوص نوجوانان نيست اما نوجوانان مي‌توانند به تماشاي آن بنشينند. بچه‌هاي امروز بسياري از مسائل را درك مي‌كنند.

  • از همان ابتدا معتمدآريا را براي نقش عمه در ذهن داشتيد؟

او بازيگري است كه من از كودكي به بازي‌هايشان علاقه‌مند بودم. به‌نظرم، خانم معتمدآريا بازيگري كامل است و وقتي پذيرفت نقش عمه را در فيلم من بازي كند، اصلا باورم نمي‌شد.

  • انتخاب بازيگر كودك چگونه بود؟

ماهان نصيري ندا ازجمله بازيگراني است كه تيزرهاي تبليغاتي زياد بازي كرده است. من براي اين نقش از چند بازيگر تست گرفتم كه در نهايت به او رسيدم.

  • اينكه به‌عنوان فيلم اول، يحيي سكوت نكرد در گروه هنر و تجربه اكران شد، راضي هستيد؟

به‌نظرم نفس وجود گروه هنر و تجربه يك ضرورت است كه مي‌بايست زودتر از اينها، به آن مي‌رسيديم. اميدوارم مشكلات كوچكي كه اين گروه دارد حل و تعداد نوبت‌هاي نمايش و سينماهاي گروه هنر و تجربه بيشتر شود. در اين ميان تبليغات براي شناساندن اين گروه سينمايي و فيلم‌هايي كه در آن اكران مي‌شود، مي‌تواند در كشاندن مخاطب به سينماهاي هنر و تجربه تأثيرگذار باشد.

کد خبر 302756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha