محمد باریکانی: فرصت سوزی در تدوین برنامه فوری گردشگری، فرصت طلایی ایجاد شده برای ایران را نابود می‌کند.

 ايران در آستانه تحول جدي گردشگري است و آنطور كه علي اصغر توكلي عضو هيأت مديره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران به همشهري گفته است، درصورت نبود برنامه فوري، گردشگران خارجي سفر به تركيه و امارات را جايگزين ايران مي‌كنند.

  • آقاي توكلي! آنچه بايد در اولويت گردشگري ايران قرار بگيرد چيست؟

بستر گردشگري ايران ناقص است. تورهاي زيادي ناچار به لغو سفر به ايران شده‌اند. چون هتل كافي نيست. مثلا به 24گردشگر ايتاليايي در شيراز 4اتاق و 2سوييت داده‌اند و وقتي آنها تقاضاي اتاق 2 تخته و يك اتاق يك تخته كردند پاسخ منفي شنيده‌اند. خب اگر به گروه گفته مي‌شد ظرفيت اقامت وجود ندارد سفر به ايران را كنسل مي‌كردند. بنابراين دولت بايد بجنبد.

  • در بخش هتل، چه اتفاقي بايد بيفتد؟

هتل‌هاي زنجيره‌اي در جهان مشتاق سرمايه‌گذاري هستند. هتل‌هاي زنجيره‌اي اروپا مي‌گويند ظرف 9‌ماه در ايران هتل مي‌سازند. چيني‌ها مي‌گويند ظرف 7‌ماه مي‌توانند در ايران هتل بسازند. اما واقعيت اين است كه فقط 7‌ماه زمان مي‌برد تا مجوز ساخت هتل در ايران صادر شود. درحالي‌كه در اين شرايط بايد به هتل سازهاي زنجيره‌اي جهان فراخوان سرمايه‌گذاري در ايران بدهيم.

  • اولويت نخست گردشگري ايران ساخت هتل است؟

خودرو و راهنما و امكانات ديگر فراهم است اما هتل وجود ندارد. بايد به هتل‌هاي زنجيره‌اي فراخوان بدهيم. بايد از سرمايه‌گذاران ايراني خارج از كشور براي ساخت هتل در ايران دعوت كنيم. بايد كارخانه‌داران را از مزاياي گردشگري آگاه كرد و به آنها اطمينان داد درصورت سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري سود تضمين شده دارند.

  • در زيرساخت‌هاي ديگر مشكلي نيست؟

مشكل هست اما آنها حل شدني است. همين حالا ايرباس و بوئينگ برسر حضور در بازار ايران دعوا دارند. اما ساخت هتل فراموش‌شده است. البته هتل‌ها نيز به آژانس‌هاي گردشگري فشار مي‌آورند. آژانس‌ها نيز يا بايد گردشگر به ايران بياورند يا تور را باطل كنند. الان هم خيلي از تورهاي گردشگري به‌دليل گراني‌ هتل‌ها باطل شده‌اند. گراني هتل‌ها و خدمات گردشگري هزينه سفر به ايران را 100درصد گران‌تر كرد. اگر اين روند ادامه بيابد گردشگر خارجي به دوبي يا تركيه سفر مي‌كند.

  • آيا بدون برنامه فوري براي گردشگري فرصت جديد از دست نخواهد رفت؟

اگر نجنبيم فرصت طلايي ايران از دست مي‌رود. تشنگي براي سفر به ايران افزايش يافته و بايد از فرصت ايجاد شده بيشترين استفاده را برد.

کد خبر 302433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha