دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک فوق تخصص غدد کودکان گفت: فاویسم بیماری ارثی خونی است که به علت کمبود یکی از آنزیم‌های گلبول قرمز ایجاد می‌شود.

باقلا

به گزارش ايسنا، دكتر عبدالله دیدبان با بیان اینکه این بیماری وابسته به جنس بوده و بیشتر در جنس مذکر دیده می‌شود، اظهار کرد: بیماران در حالت عادی کاملا طبیعی بوده و هیچ‌گونه علامتی ندارند، مگر آنگاه که با مواد خوراکی، مانند باقلا مواجهه شوند که در این صورت، دچار علائم حاد بیماری می‌شوند.

به گفته‌ این فوق تخصص غدد کودکان، فاویسم در ایران، بومی سواحل دریای خزر است و کانون‌هایی از بیماری هم در سواحل خلیج فارس بویژه مناطق جنوب و جنوب شرقی دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سن شیوع این بیماری یک تا 10 سالگی است، اما بیشتر مبتلایان در رده سنی زیر پنج سال قرار دارند، خاطرنشان کرد: در کودکان زیر یک سال نیز ممکن است بیماری از طریق خوردن شیر مادر اتفاق افتد.

دیدبان ادامه داد: فاویسم با آلرژی تفاوت دارد. یعنی کسانی که فاویسمی هستند تصور نکنند که در مقابل غذاهای دیگر هم حساسند یا آلرژی دارند.

این فوق تخصص توضیح داد: 24 تا 48 ساعت پس از خوردن مواد اکسیدان مانند باقلا یا مصرف سایر داروهای خاص مانند آسپیرین با دوز بالا، داروهای ضدمالاریا، ویتامین K و همچنین مصرف برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، نفتالین، حنا و عوامل عفونی فرد به طور ناگهانی دچار تب خفیف، بی‌حالی، رنگ پریدگی، حالت تهوع و گاهی استفراغ، قرمز یا تیره رنگ شدن ادرار و گاهی درد شکم یا کمر می‌شود که در صورت عدم درمان مناسب، احتمال آسیب دیدن کلیه‌ها و ایجاد نارسایی کلیوی و نیز کم خونی شدید و صدمات حاصل از آن وجود دارد.

دیدبان تأکید کرد: در صورت وجود فرد مبتلا در خانواده‌ای، بررسی همه افراد خانواده بویژه فرزندان دیگر (اعم از پسر و دختر) لازم است و توصیه می‌شود که سایر افراد مذکر بستگان نزدیک نیز بررسی شوند.

وی از اقداماتی که والدین کودکان بیمار باید انجام دهند، به شناخت دقیق عواملی که موجب بروز حملات بیماری می‌شوند از جمله مصرف باقلا و برخی داروهای خاص و پرهیز از مصرف خودسرانه آن‌ها اشاره کرد و گفت: برای تسکین درد یا پایین آوردن تب کودک، هرگز به او آسپرین ندهید و از استامینوفن فقط با مقداری که پزشک تجویز کرده است بهره بگیرید. همچنین در صورت مراجعه به پزشک یا مراکز درمانی، ابتلای کودک به فاویسم را اعلام کنید تا داروهای بی‌خطر برای فرزندتان تجویز شود.

وی گفت: برخی از بیماران که میزان فعالیت آنزیمی در آنها بسیارکم است با استنشاق بوی باقلای تازه و در مواردی حتی عبور از کنار مزرعه باقلا یا حضور در خانه‌ای که در آن باقلا پاک شده است، دچار بروز همولیز می‌‍شوند. بنابراین پرهیز از مواجهه، فقط به معنی نخوردن آن نیست.

این فوق تخصص خطاب به والدین یادآور شد: هر چند خطر بروز عارضه فاویسم پس از 10 سالگی کاهش پیدا کند، اما بهتر است همیشه مراقب فرزندتان باشید.

کد خبر 302283

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha