دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

برخلاف انتظار، شاخص بورس تهران پس از جمع‌بندی مذاکرات در وین نه فقط صعود نکرد بلکه نزول هم کرد.

بورس

به اعتقاد كارشناسان اثرات واقعي توافق هسته‌اي دست‌كم از اواسط سال‌95 در بورس نمايان خواهد شد.به‌گزارش همشهري، باآنكه همه سهامداران انتظار داشتند با پايان مذاكرات شاخص‌هاي بورس تهران با صعود زيادي مواجه شوند اما اين اتفاق در بورس نيفتاد و شاخص بورس ظرف 2 روز پس از پايان مذاكرات دست‌كم 1.5درصد نزول كرد.

هم شاخص كل بورس تهران با يك سقوط سنگين نزديك به يك درصد نزول كرد. به‌نظر مي‌رسد بخشي از آنچه مانع از سقوط سنگين‌تر شاخص شده است محاسبه سود نقدي شركت‌هاي بورس است كه در مجامع عمومي سالانه تقسيم شده است. تعداد زيادي از شركت‌هاي بورس هم‌اكنون در حال برگزاري مجامع عمومي عادي سالانه‌شان هستند كه سود تقسيمي اين شركت‌ها در فرمول محاسبه شاخص بورس اثر‌گذارند.

شاخص كل بورس تهران با محاسبه سود نقدي شركت‌ها و رشد قيمت سهام شركت‌هاي بورس محاسبه مي‌شود. نزول يكباره شاخص از زمان انجام جمع‌بندي مذاكرات در وين موجب شد ايرنا، خبرگزاري رسمي دولت فارغ از منطق كارشناسي، در سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهايي از وجود دست‌هاي پنهان در نزول شاخص‌هاي بورس خبر بدهد. اما تحليلگران بر اين باورند كه رفتار بازار سهام يك رفتار طبيعي و واقعي است و ربطي به دست‌هاي پنهان و تحليل‌هاي دايي‌جان‌ناپلئوني ندارد چنان كه كارشناسان بازارسرمايه از مدت‌ها قبل چنين روندي را پيش‌بيني مي‌كردند.

به‌زعم كارشناسان شاخص بورس تهران اثرات رواني نزديك شدن به توافق را چند هفته قبل از انجام توافق هسته‌اي پيشخور كرده و شاخص بورس براي صعود دوباره به اين نياز دارد كه توافق‌ها اثر واقعي‌اش را روي اقتصاد و سود شركت‌هاي بورس نمايان كند.
در‌واقع رفع تحريم‌هاي اقتصادي بايد منجر به رشد سود شركت‌هاي بورس و در نهايت شاخص بورس تهران شود.

اشاره كارشناسان به پيشخور شدن اثر رواني توافق هسته‌اي به رشد شاخص بورس ظرف 2هفته گذشته است، شاخص كل بورس تهران 2هفته قبل از وين نزديك به 6هزار واحد رشد كرد و از 62هزار واحد به 66هزار واحد رسيد.اين رشد به اين علت بود كه بسياري از تحليلگران بازار قبل از انجام جمع‌بندي در وين به انجام اين توافق باور داشتند.كارشناسان مي‌گويند اثرات واقعي توافق دست‌كم درصورت‌هاي مالي 3‌ماه نخست سال‌95 شركت‌ها نمايان خواهد شد.

  • عوامل سه‌گانه نزول شاخص

حسين اسدي‌نيا كارشناس بازار سرمايه در تشريح دلايل نزول شاخص بورس به همشهري گفت: در تحليل دلايل نزول بورس نقش 3عامل پررنگ‌تر است، نكته اول اينكه همانطور كه در ادبيات كلاسيك مالي مشهور است سرمايه‌گذاران عموما پيش از وقوع خبر يا حتي در زمان انتشار شايعه اقدام به خريد سهام مي‌كنند و بعد از انتشار همان خبر اقدام به فروش سهام مي‌كنند، اين رويه در بورس تهران هم در زمان مذاكرات هسته‌اي تكرار شد.

او توضيح داد: اگر دقت كرده باشيد10روز قبل از انتشار خبر جمع‌بندي مذاكرات در وين شاخص كل بورس تهران دست‌كم 6هزار واحد رشد كرد و علت اين بود كه سرمايه‌گذاران تا حدود زيادي از انجام توافق هسته‌اي مطمئن شده بودند، بنابراين پس از انتشار خبر بخش زيادي از صعود بورس انجام شده بود و اصطلاحا بازار خبر مربوط به جمع‌بندي مذاكرات را پيشخور كرد.

او در تشريح عامل دوم نزول بورس گفت: نكته دوم اين است كه سرمايه‌گذاران بزرگ و نهادي كه در بورس تهران به حقوقي‌ها موسوم هستند به دلايل گوناگون ازجمله تأمين نقدينگي، در روز‌هاي اخير با مساعد شدن شرايط بازار اقدام به عرضه سهام كرده‌اند تا بتوانند برنامه‌هاي مالي خود را تكميل كنند.

اسدي‌نيا عامل سوم نزول بورس را حاكم شدن فضاي رواني ترديد در برخي سرمايه‌گذاري‌ها اعلام كرد و افزود: رسانه‌هاي داخلي آنطور كه بايد به نقش و تأثير اين اتفاق در كشور نپرداخته‌اند، حتي ترديد‌هايي نسبت به آينده مذاكرات در ميان برخي سرمايه‌گذاران ايجاد شده كه روي جو رواني بازار اثر منفي داشت.

اين كارشناس بازار سرمايه در ادامه روند نزولي بازار سهام را در طول چند روز گذشته طبيعي دانست و گفت: نزول چند روز گذشته يك بازگشت به سمت عقب(پول بك) است كه به اعتقاد من ظرف چند روز آينده و در نهايت 2 هفته بعد به روال طبيعي باز‌خواهد گشت و بار ديگر وارد مدار صعودي خواهد شد اما اين روند صعودي چندان پرقدرت نيست زيرا هنوز بر اقتصاد ايران اثر واقعي نداشته است.

او افزود: اثر واقعي توافق هسته‌اي امسال مشخص نخواهد شد. در خوشبينانه‌ترين حالت مي‌توان اثر توافق هسته‌اي را روي سود شركت‌هاي بورس در 3‌ماه اول سال‌95 مشاهده كرد. به اين ترتيب بازار سهام در سال‌جاري كما‌كان با يك روند صعودي ملايم به‌كار خود ادامه مي‌دهد و نمي‌توان تا سال 95 انتظار صعود جهشي شاخص بورس را داشت.

  • اثر توافق هسته‌اي در بورس پيشخور شد

حميد‌رضا كاهدي يك تحليلگر ديگر بازار سهام نيز درباره دلايل نزول بورس به همشهري گفت:بازار سهام مدت‌ها قبل روند صعودي در پيش گرفته بود. او افزود: اگر در جلسات مديران بازار سرمايه قبل از وين شركت مي‌كرديد متوجه مي‌شديد تقريبا بيشتر مديران بازار سهام نسبت به انجام توافق هسته‌اي مطمئن بودند، همين عامل باعث شد سرمايه‌گذاران از مدت‌ها قبل از اعلام خبرهاي وين، دست به سرمايه‌گذاري در بورس بزنند و اصطلاحا سود مربوط به توافق هسته‌اي را پيشخور كنند.

او ادامه داد: به اين ترتيب اثر رواني مذاكرات هسته‌اي قبل از اعلام خبر توافق در بورس نمايان شد و اكنون بايد منتظر ظاهر شدن اثرات واقعي روي سود شركت‌هاي بورس باشيم. كاهدي با بيان اينكه بازار سهام در شرايط كنوني منطقي رفتار مي‌كند تأكيد كرد: در نهايت از 2 هفته آينده روند صعودي بورس دوباره آغاز خواهد شد اما اين صعود به‌معناي جهش‌هاي بزرگ نيست بلكه شاخص با يك شيب ملايم صعود خواهد كرد و اين روند تا سال‌95 در بورس ادامه دارد.

اين كارشناس بازار سرمايه تأكيد كرد: بعيد است كه شاخص كل بورس تهران در سال‌جاري جهش چنداني داشته باشد. ما در واقع با توجه به اينكه هنوز توافق هسته‌اي به طور كامل در اقتصاد اثر نگذاشته است انتظار رشد شاخص‌ها را در سال‌95يا حتي‌96 نخواهيم داشت.

کد خبر 301514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha