در جلسه شورای شهر تهران که همزمان شده بود با روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، رئیس شورای شهر تهران در سخنانی اظهار امیدواری کرد شهرداری و شورای شهر بتوانند به جایگاه واقعی خود برسند و همه کاره شهر باشند چرا که امروزه راه برون رفت از معضلات تنها در این صورت میسر و شدنی است.

شورای شهر

مهدي چمران ايجاد مديريت يكپارچه شهري را راه‌حلي مناسب براي رفع بسياري از مشكلات دانست و گفت: شورا و شهرداري بايد بتوانند در تمام موضوعات شهر دخالت كنند و تصميم بگيرند. چمران در جلسه ديروز شوراي شهر تهران تأكيد كرد: هم دولت به‌دنبال تشكيل مديريت يكپارچه شهري است و هم در اصل103 قانون اساسي به صراحت آمده كه «استانداران، فرمانداران، بخشداران و ساير مقامات كشوري كه از طرف دولت تعيين مي‌شوند در حدود اختيارات شوراها ملزم به رعايت تصميمات آنها هستند.»روي اين صحبت‌هاي مهدي چمران، علي اصغر ناصر‌بخت،‌ معاون فرمانداري تهران بود كه اخيرا در مذمت مديريت شهري گفته بود: «دوستان در شوراي شهر و شهرداري تهران احساس مي‌كنند همه كاره شهر تهران هستند و به مسئوليت و وظايف ساير دستگاه‌ها توجه نمي‌كنند.»

همچنين رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر نسبت به اظهارنظر معاون سياسي و امنيتي فرمانداري تهران واكنش نشان داد و گفت: ما نه‌تنها فكر مي‌كنيم بلكه از جايگاه نمايندگي مردم به اين موضوع ايمان داريم و به استناد اصل103 قانون اساسي بر آن تأكيد مي‌كنيم بنابراين اگر بر مسند گماشته‌هاي دولت چنين باوري ندارند، تفكر خود را اصلاح كنند يا جاي خود را به كساني بدهند كه چنين باوري دارند. حافظي گفت: همه تلاش‌ها براي حل مشكلات مردم است و قرار نيست عده‌اي براساس ايده‌ها و عقايد شخصي‌شان بر مردم حكومت كنند.

  • درخواست پاسخ به ايرادات تلفيق بودجه89

اعضاي شوراي شهر تهران پس از شنيدن گزارش حسابرسي تلفيقي سال89، شهرداري را مكلف به ارائه گزارش‌هاي اصلاحي از تلفيق بودجه‌هاي سنواتي كردند. براين اساس شهرداري تهران موظف شد ضمن پيگيري نارسايي‌ها و مواردي كه قوانين و مقررات موضوعه در سال مالي مذكور رعايت نشده است اقدامات لازم را براي انجام اصلاحات انجام دهد به‌نحوي كه موارد مذكور براي سال آتي آن برطرف شود.

همچنين حسابرس شورا موظف شد هنگام بررسي صورت‌هاي مالي و درآمد و هزينه منتهي به سال90 شهرداري تهران و درصورت لزوم در سال‌هاي آتي گزارش اقدامات اصلاحي انجام شده را به همراه گزارش حسابرسي سال مربوط به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه دهد. بنابراين گزارش، نظر رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري نيز اين بود كه ايرادات تلفيق بودجه89 شهرداري با پاسخ حل مي‌شود نه روخواني.

وي گفت: شهرداري تهران بايد پاسخ به ايرادات حسابرس را مكتوب در اختيار اعضا قرار دهد تا اعضا ايرادات را مطالعه كرده و به جمع‌بندي لازم برسند. حافظي پيشنهاد داد كه علاوه بر ارائه مكتوب پاسخ ايرادات توسط شهرداري، درصورت موافقت اعضا، كميسيون تلفيق شورا به نيابت از شورا اين ايرادات را بررسي و جمع‌بندي كند تا در صحن مطرح شود. وي يكي از ايرادات حسابرس را تأخير 3ماهه در ارائه تفريغ بودجه دانست و گفت: گزارش عملكرد برخي از تبصره‌ها در زمان‌هاي مشخص بايد به شورا منعكس مي‌شد كه نشد. از نظر حافظي، شورا تعيين كرده است درصورت حصول درآمد مازاد، اولويت هزينه كرد در كجا صورت گيرد اما متأسفانه براساس اين گزارش نه‌تنها اولويت رعايت نشده بلكه مستندات افزايش درآمد به حسابرس نيز ارائه نشده و 130ميليارد تومان در رديف هشتم، يعني پروژه شهر آفتاب هزينه شده است.

  • اعتراض دانشجويان به تخريب فضاي سبز

حافظي در بخش ديگري از سخنان خود به مكاتبه بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران، علم و صنعت و خواجه نصير در تاريخ چهارم شهريور سال93 با معاونت اجرايي دفتر مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: در اين نامه دانشجويان به 6مورد از تخلفات رخ داده در تخريب باغات ازجمله حكمت لواسان، بديع الحكماي همدان و تغيير كاربري پارك 18هزار متري در حاشيه ميدان ونك اشاره كرده‌اند.

وي ادامه داد:همچنين در 15بهمن سال93 بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران، امام صادق(ع)، صنعتي شريف و اميركبير مجددا مكاتبه داشتند و با تغيير كاربري باغ لارك به مساحت 150هزار مترمربع در حاشيه بلوار ارتش مخالفت كردند. حافظي با ابراز تأسف بابت اينكه مشكل محدود به خشك شدن درختان نيست، گفت: يكي از شركت‌ها طرحي براي ساخت مجتمع عظيم تجاري و اداري در اين باغ تهيه كرده است.

از اين‌رو تقاضا داريم براساس تأكيدات مقام معظم رهبري اجازه ندهيد آخرين تنفسگاه‌هاي تهران از بين برود. وي همچنين گفت: براي رصد پرونده‌هاي خدمات شهري مكاتباتي با معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران داشتيم كه در پاسخ اعلام كردند اين دسترسي در اختيار دبير كميسيون برنامه و بودجه شوراست. اين پاسخ وجاهت ندارد و بايد دسترسي براي تمام اعضاي شورا فراهم باشد.

  • بازنگري در نظامات برنامه‌ريزي و اجرايي شهرداري تهران

يكي ديگر از موضوعات مطروحه در جلسه ديروز شوراي شهر تهران پيشنهاد و معرفي 2نفر از اعضاي شورا براي عضويت در شوراي بازنگري؛ اصلاح و هماهنگي نظامات برنامه‌ريزي و اجرايي شهرداري تهران بود. عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در اين‌باره اظهار داشت: در تاريخ ۱۰بهمن‌ماه سال۹۳ من از آقايان تقي‌پور و كاشاني خواهش كردم نمايندگي شوراي شهر را دراين بخش قبول كنند اما اين كميته بيش از يك سال است كه فعاليت ندارد چون شوراي چهارم هيچ نماينده‌اي در آن ندارد. نظر دنيامالي اما اين بود كه انتخاب اعضا به اين شكل از نظر قانوني ايراد دارد و براساس قانون 2نفر از اعضاي شورا بايد به انتخاب شورا مشخص شوند نه به انتخاب كميسيون.

نظر اقبال شاكري و رحمت‌الله حافظي نيز اين بود كه با وجود برنامه ۵ساله اساسا ضرورتي به‌وجود اين شورا نيست تا جايي كه رئيس كميسيون سلامت و خدمات شهري يك پيشنهاد دوفوريتي براي لغو اين مصوبه ارائه داد. سالاري، دوستي و انصاري نيز موافق لغو اين شورا بودند و آن را دخالت در كار اجرايي دانستند.

اما نظر چمران اين بود كه شورا در كار اجرا دخالت نمي‌كند بلكه در اين شورا نظامات برنامه‌ريزي اصلاح مي‌شود و اين كار اجرايي نيست. وي گفت: ممكن است برخي از موارد نياز به تصويب در شورا داشته باشد كه نمايندگان ما آن را در صحن مطرح مي‌كنند تا درباره آن رأي‌گيري شود ضمن اينكه اين شورا نظامات برنامه‌ريزي را هماهنگ و اصلاح مي‌كند و كلمه اجرايي بايد از عنوان آن حذف شود. چمران پيشنهاد كرد بررسي موضوع رد اين مصوبه در كميسيون‌ها انجام شود كه در پايان پيشنهاد رئيس شورا به تصويب رسيد.

  • در گذر تاريخ

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه ديروز همانند جلسات پيشين به تورق تاريخ روزهاي جاري پرداخت و گفت: جا دارد اشاره‌اي به روز 12تير‌ماه سالروز حمله جنايتكارانه ناو آمريكايي وينسنت به هواپيماي مسافربري داشته باشيم. ياد اين عزيزان را گرامي مي‌داريم. چمران در ادامه تصريح كرد: 13تير‌ماه هم سالروز آزادي الجزاير است؛ كشور مسلماني كه بعد از سال‌ها از استعمار فرانسه آزاد شد.

وي افزود: روز 14تير‌ماه نيز يادآور به اسارت گرفته شدن 4نفر از ايرانيان عزيز (حاج احمد متوسليان، سيدمحسن موسوي، كاظم اخوان و تقي رستگار) در لبنان است كه توسط فالانژيست‌ها و صهيونيست‌ها ربوده شدند و از آن زمان هنوز اطلاع دقيقي از وضعيت اين عزيزان در دست نيست. البته اين خاصيت لبنان و شيعيان آن است، همچنان كه مبارز بزرگ تشيع امام موسي صدر نيز در لبنان ربوده شد و هنوز وضعيت وي در هاله‌اي از ابهام باقي‌مانده است. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين با اشاره به فرارسيدن ليالي قدر ايام شهادت حضرت علي(ع) را به مسلمانان و شيعيان تسليت گفت.

کد خبر 300181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha