دخل و تصرف غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی محــدوده تخت‌جمشید، نقش‌رستم و شهر استخر ممنوع شد.

تخت جمشید

اين خبر در همايش حرايم ميراث فرهنگي كه به مناسبت هفته ميراث فرهنگي برگزار شد اعلام و گفته شد كه با متخلفان نيز برخورد قانوني مي‌شود.

به گزارش سايت اطلاع‌رساني سازمان ميراث فرهنگي، مدير پايگاه تخت جمشيد در همايش حرايم ميراث فرهنگي گفته است: هرگونه دخل و تصرف، خريد و فروش و تغيير كاربري در محدوده حرايم تخت جمشيد، نقش رستم و شهر استخر، بدون اخذ مجوز از سازمان ميراث فرهنگي ممنوع است.

  • هشدار نسبت به فرونشست زمين

مسعود رضايي منفرد با تأكيد بر اينكه اجازه نخواهيم داد زمين‌خواري و موج تخريب و تغيير كاربري به حوزه حريم سه‌گانه تخت‌جمشيد، نقش‌رستم و شهر استخر سرايت كند گفت: پرونده‌هاي حقوقي در مورد تخلفاتي كه در اين حوزه تاكنون صورت گرفته است تشكيل شده و اميدواريم كه با عزم جدي و تعامل جمعي از تخلف‌ها در محدوده حريم پارسه كاسته شود. مدير پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد همچنين از توجه قوانين يونسكو به تعامل با مردم در فرايند بازنگري حرايم جديد تخت جمشيد، نقش رستم و شهر استخر خبر داد و گفت: جدا از توجه اساسي و جدي به جنبه‌هاي حفاظتي آثار باستاني و ملي، توجه به عامل مهم تعامل با مردم محلي ساكن در منطقه - كه تنها در محدوده حريم‌هاي درجه يك اين آثار افزون بر 30هزار نفر هستند - يك اصل است به‌گونه‌اي كه كشاورزان منطقه كه نگاهبان هميشگي و ساكن محدوده حرايم هستند انگيزه و اشتياق بيشتري در پاسداري از محدوده حرايم و ضوابط داشته باشند. مدير پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد، موضوع خشكسالي در استان فارس را بحراني خواند و گفت: با كاهش سطح آب‌هاي زيرزميني در مرودشت و فرونشست زمين در اطراف تخت‌جمشيد، نقش‌رستم و برخي روستاهاي مجاور، تغيير و اصلاح الگوي كشت ضروري‌ترين اقدام براي مقابله با اين تهديدات است و مديريت بحران افت سطح آب‌هاي زيرزميني و مخاطره فرونشست سطح زمين يكي از چالش‌ها و معضلات مهم كشور ازجمله در مرودشت است.

ابراهيم قزلباش معاون ميراث فرهنگي فارس نيز اعلام كرد: فراخوان دهياران براي حضور در همايش حريم كه در تخت جمشيد برگزار شد، گامي در جهت آشنايي متوليان حفظ حريم با ضوابط و تحليل فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش‌روي حريم است. وي افزود: استقرار گشت‌هاي حفاظتي ميراث فرهنگي در محدوده‌ حريم آثار تاريخي براي صيانت از محوطه‌ها و آثار كافي نيست و مردم محلي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد نيز بهترين نگاهبان براي آثار تاريخي هستند.

  • يك تا 3سال حبس براي متعرضين به آثار تاريخي

افشين يزداني، مشاور و مجري بازنگري حرايم نيز در تشريح ضوابط حرايم تخت‌جمشيد، نقش رستم و شهر استخر گفت: مطابق با ضوابط حريم درجه يك، داخل محدوده حريم درجه يك كه داراي ارزش تاريخي و واجد آثار فراوان زير سطحي است، احداث هرگونه ساختمان و تأسيسات، نصب دكل، درختكاري، ديواركشي، حصاركشي، پي‌كني، كندوكاو، تسطيح اراضي، هرگونه عمليات استخراج معادن سنگ، شن و ماسه و خاك رس، دفن و رها‌سازي‌ زباله و نظاير آن ممنوع است. به گفته او، براساس ضوابط حريم، تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي نيز ممنوع است. اما انجام زراعت سطحي در زمين‌هاي كشاورزي كه آثاري در آن مشهود نيست و به تأييد سازمان ميراث‌فرهنگي نيز رسيده مجاز است. در موضوع ضوابط حريم درجه 2آثار تاريخي نيز اعلام شده كه هرگونه تفكيك اراضي و تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي (خارج از طرح‌هاي هادي روستايي) در محدوده حريم درجه 2ممنوع است. بر همين اساس ساخت‌وساز تنها در محدوده طرح‌هاي هادي روستايي مجاز است و اقدام به احداث ساختمان‌هاي با كاربري خدمات عمومي كه ضرورت ساخت آنها مورد تأييد سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري است، حداكثر در 2طبقه و با ارتفاع تمام‌شده 8.5متر از سطح زمين مجاز است.

يزداني در همايش حرايم ميراث فرهنگي با استناد به ماده 560قانون مجازات اسلامي گفته است كه هر كس بدون اجازه از سازمان ميراث فرهنگي يا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوي اين سازمان در حريم آثار فرهنگي - تاريخي مبادرت به انجام فعاليتي كند كه سبب تزلزل بنيان آنها شود، يا در نتيجه آن عمليات به آثار و بناهاي مذكور خرابي يا لطمه وارد آيد، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده به حبس از يك تا 3سال محكوم مي‌شود.

کد خبر 296129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha