جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

ماجرای سقوط فردی از هتل تارای مهاباد، هنگامی که در مراحل ابتدایی پیگیری قضایی پرونده بود، با سوءاستفاده از احساسات مردم در فضای مجازی به‌تدریج تبدیل به یک مشکل سیاسی- امنیتی برای شهر مهاباد شد.

حوادث مهاباد

شايعه در شبكه‌هاي اجتماعي به اين صورت پيچيد كه اين خانم در حين فرار از دست يك نفر كه نظر سوئي به او داشته است، سقوط كرده و جان خود را از دست داده است. رفته رفته متهم ماجرا در نقل داستان به دو نفر افزايش پيدا كرد و بحث تجاوز به اين واقعه افزوده شد. 4 روز بعد از فوت اين خانم تجمعي در مقابل هتل تاراي مهاباد صورت گرفت و در اين ميان برخي فرصت‌طلبان براي ايجاد درگيري به بخش‌هايي از هتل آسيب زدند.

اين در حالي بود كه به گفته معاون سياسي، امنيتي استاندار آذربايجان غربي شخصی که متهم احتمالی است، فردی است مربوط به بخش خصوصی و هیچ ارتباطی با نهادهای دولتی و امنیتی ندارد؛ این شخص به عنوان مشاور در هتل مستقر شده بود که در خصوص ارتقای درجه هتل به مسئولان هتل کمک کند. بلافاصله با شروع اعتراض ها رسانه هاي معاند و مخالفان نظام به استقبال اين حادثه آمده و موضوع را در شبكه هاي اجتماعي و رسانه‌هاي خودشان منحرف كردند.

  • روايت صحيح از ماجرا

معاون سياسي، امنيتي استاندار آذربايجان غربي با تكذيت شايعاتي كه درباره حادثه مهاباد منتشر شده، جزئيات كامل اين ماجرا را تشريح كرد. عليرضا رادفر در نشست خبري با خبرنگاران گفت: متأسفانه در ماجراي شهرستان مهاباد در فضاي مجازي افرادي به حاشيه‌سازي‌ پرداخته و موضوع از مسير اصلي خود خارج شده است. وي جزئيات ماجرا را اينگونه شرح داد: ۱۳ارديبهشت‌ماه سال‌جاري در هتل تاراي مهاباد يك خانمي به‌دليل مسائل عاطفي و خانوادگي از طبقه ۴ سقوط مي‌كند كه منجر به مرگ وي مي‌شود و لازم است در همين جا به خانواده وي تسليت عرض كنم.

وي با بيان اينكه براي حفظ حرمت اين شخص و خانواده وي لزومي به تشريح جزئيات آن نيست، اعلام كرد: اين خانم بر اثر يك حادثه از بالكن طبقه 4هتل سقوط و فوت كرده كه فرد مظنوني كه در اين ماجرا بازداشت شده برخلاف اعلام رسانه‌هاي بيگانه اصلا ربطي به نيروهاي دولتي نداشته است. مردم مهاباد هم بدانند كه متهم احتمالي، دستگير شده و استانداري و قوه قضاييه به جد پيگير اين قضيه هستند. وي افزود: متهم احتمالي كه به‌عنوان يك مشاور بخش خصوصي آنجا حضور داشت، فردي است متعلق به بخش خصوصي و هيچ ارتباطي با نهاد‌هاي دولتي ندارد.

معاون سياسي، امنيتي استانداري آذربايجان غربي اضافه كرد: متأسفانه به‌دنبال فضاسازي‌هاي جهت‌دار رسانه‌هاي ضد‌انقلاب در اين خصوص پنجشنبه عده‌اي از جوانان تحريك شده و با تجمع مقابل هتل تارا اقدام به آتش‌كشيدن هتل كردند. بناي ما در قبال حوادث روز پنجشنبه بر خويشتنداري نيروهاي انتظامي در برابر تجمع‌كنندگان بود و متأسفانه برخي از جوانان عزيز اما احساساتي، خويشتنداري نيروي انتظامي را برنتافتند و اقدام به آتش‌زدن هتل كردند كه اين موضوع نيز در حال رسيدگي است.

وي افزود: متأسفانه اين اقدامات به جايگاهي كه مهاباد در چند سال گذشته با همت خود مردم و مسئولان به آن رسيده بود، ضربه وارد كرد. در عيد نوروز امسال در حدود ۱۰۰ هزار نفر از مهاباد بازديد كردند و در چند روز آينده قرار بود كه همايش سرمايه‌گذاري در مهاباد برگزار شود. حال آيا با اين شرايط، سرمايه‌گذاري حاضر است كه در مهاباد سرمايه‌گذاري كند؟ آيا باز هم گردشگران به اين شهر باز خواهند گشت؟

در بین کاربران فعال توییتر  درباره مهاباد، بیشترین سهم مربوط به کاربران عربستان سعودی،  سازمان منافقین و گروه‌های تجزیه طلب است.

معاون سياسي، امنيتي استانداري جوانان مهابادي را به آرامش دعوت كرد و گفت: بيشتر تجمع‌كنندگان روز پنجشنبه جوانان ۱۵ تا ۲۲ سال بودند كه با توجه به سن و سال‌شان احساسات بر آنها غلبه كرده بود. در تجمع پنجشنبه عده‌اي قصد داشتند جلوي ماشين آتش‌نشاني را بگيرند كه درگيري‌ها رخ داد و اشيايي مانند سنگ پرتاب شد كه عده‌اي مجروح و بلافاصله به بيمارستان اعزام شدند.

معاون سياسي، امنيتي استانداري آذربايجان غربي تعداد مجروحين را ۲۵ نفر اعلام كرد و گفت: از اين تعداد ۷نفر از نيروهاي انتظامي بودند. وي در پاسخ به اين سؤال كه نظر خانواده مرحومه درباره اتفاقات رخ داده چيست، گفت: خوشبختانه خانواده متوفي از نخستين دقايق حادثه با مسئولان همكاري لازم را داشته و مخالف هرگونه تجمع و آشوبي هستند.

پدر اين مرحومه سال‌هاست فوت كرده اما در صحبت‌هايي كه با مادر وي داشتيم، اعلام كردند كه ماجرا را فقط از طريق مجاري قانوني پيگيري خواهند كرد و اتفاقات بعدي را محكوم كردند. معاون سياسي، امنيتي استاندار آذربايجان غربي گفت: براساس معاينات پزشكي قانوني هيچ تعرضي به اين مرحومه صورت نگرفته و اخبار منتشر شده ساخته و پرداخته رسانه‌هاي ضدانقلاب است. در همين زمينه خبرگزاري صدا و سيما نيز گزارش كرد حادثه مهاباد زماني رخ داده كه يكي از كاركنان دختر هتل هنگامي كه براي جلوگيري از شايعات و شك همكارانش قصد داشته از در پشتي يكي از اتاق‌ها خارج شود، تعادل خود را از دست داده و سقوط كرده و جانش را از دست داده است. با اين حال پس از اين حادثه شايعات مختلفي در شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌هاي اينترنتي در اين زمينه منتشر شد كه نيروي انتظامي و دستگاه قضايي درحال پيگيري موضوع پرونده اين حادثه هستند.

  • رسانه‌هاي پيشتاز جنجال سازي

تحليل كوتاهي از جملاتي كه با كليدواژه‌ها (هشتگ) مهاباد؛ كردستان - تلتحق - بالأحواز - وتنتفض؛ mahabad در صفحه اجتماعي توييتر منتشر شده نشان مي‌دهد كه 56درصد اين جملات را كاربراني از عربستان سعودي منتشر كرده‌اند كه هيچ نسبتي با كردستان و مهاباد و ايران ندارند. 10درصد از اين جملات از آمريكا و تنها 7درصد از ايران منتشر شده است. سهم كاربران تركيه، ‌انگليس، فرانسه و كانادا هم به‌ترتيب 5، 4، 3و 3درصد است. كاربران كره‌جنوبي و آلمان هر كدام 2درصد و كاربراني از عراق، ‌امارات، قطر، لبنان، كلمبيا و نروژ هم هر كدام يك درصد در اين هجمه رسانه‌اي نقش دارند.

«يوهانس دوما» سفير هلند در ايران هم پاي كار آمده بود. دوما در شبكه‌هاي اجتماعي به اظهار نظر درباره اين ماجرا پرداخت. اين اظهار نظر بلافاصله با واكنش كاربران ايراني مواجه شد كه به وي توصيه كردند چون به مسائل داخلي ايران آشنا نيست از اظهارنظر در اين‌باره پرهيز كرده و در امور داخلي ايران دخالت نكند.بررسي مطالب منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد 99درصد از افرادي كه بيشترين درگيري را در اين مورد داشتند افرادي با تمايلات تجزيه طلبانه و جنگ‌طلب بين اقوام هستند و بيشتر سايت‌ها و شبكه‌هاي خبري فارسي‌زبان خارج از كشور در اين‌باره خبر توليد كردند.

تا ساعت 19شب گذشته و تنها طي يك روز، 12,387,908كاربر توييتر، در مجموع به سه هشتگ ذكرشده سر زده‌اند.
در بين 8 سايت اصلي استفاده‌كننده از اين كليدواژه 4شبكه اجتماعي و 4رسانه خبري ديده مي‌شود؛ توييتر، يوتيوب، لينكس و فيس‌بوك، ‌رتبه اول تا چهارم استفاده از اين كلمات را دارند كه به سبب تعدد كاربران آنها قابل توجيه است. جالب آنكه پس از اين
4 شبكه، نيويورك تايمز، سايت مجاهدين خلق و سايت موسوم به شوراي ملي مقاومت (هر دو وابسته به منافقين) و العربيه قرار دارند.

کد خبر 294475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha