دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

مدیر ملی طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: براساس برآوردهای انجام شده خشکسالی در کشور تا ۳۰سال آینده ادامه دارد براین اساس ضروری است برای مقابله با این روند چاره‌اندیشی شود.

خشکسالی

شيرين ابوالقاسمي در گفت‌وگو با ايسنا از وجود 318دشت ممنوعه براي برداشت آب در كشور خبر داد و گفت: توجه نكردن به مشكلات تالاب‌ها و مقابله با حيات آنها نه‌تنها آوارگي پرندگان را به‌دنبال دارد بلكه سبب گسترش بحران ريزگردها در كشور مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه منشأ ريزگردها در كشور فقط مربوط به غرب و جنوب غرب نيست تأكيد كرد: بي‌توجهي به خشكيدگي تالاب‌ها، جنگل‌ها و تغييرات اكوسيستمي داخل كشور طي سال‌هاي گذشته بروز ريزگردها را تشديد كرده است.

مدير ملي طرح حفاظت از تنوع زيستي زاگرس مركزي خشكسالي و عدم‌مديريت صحيح منابع آب در كشور را مهم‌ترين عوامل در كمبود منابع آبي در كشور دانست و افزود: ضعف مديريت منابع آب بيشتر در بخش كشاورزي و صنايع مطرح است. علاوه براين، بي‌توجهي به جانمايي صنايع پرمصرف آب و كاشت گياهاني كه آب زيادي نياز دارند، به خشكسالي دامن زده است.

ابوالقاسمي گفت‌: به‌دليل بي‌توجهي به حفظ جنگل‌هاي زاگرس و نقش حياتي آنها طي سال‌هاي گذشته اكنون شاهد بروز ريزگردها و خشكسالي هستيم.

مدير ملي طرح حفاظت از تنوع زيستي زاگرس مركزي سدسازي‌هاي بي‌رويه، تغييركاربري‌هاي غيركارشناسي و كشت‌هاي پر‌آب‌بر در كشاورزي را ازجمله مهم‌ترين عوامل اصلي نابودي اكوسيستم زاگرس عنوان كرد و افزود: اگر اين روند تغيير نكند نمي‌توان به آينده پايدار زاگرسي كه به‌گفته كارشناسان 40درصد منابع آبي ايران را در خود دارد اميدوار بود.

وي همچنين انتقال غيراصولي آب زاگرس به مناطقي را كه دماي آنها 60درجه است، از دلايل تخريب جنگل‌ها دانست و با بيان اين نكته كه جنگل‌ها عامل توليد آب، حفظ آب، حفظ رطوبت و حفظ خاك هستند، از وجود دام 3برابر بيش از ظرفيت مراتع ابراز نگراني كرد و افزود: ريزگردها زماني آسمان 22استان كشور را به‌طور كامل فراگرفت كه سرسبزي جنگل‌هاي زاگرس رو به خشكي نهاد.

کد خبر 293406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha