یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۹۳ با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی ادغام شد که البته خبر این ادغام سال ۹۴ به دانشجویان رسید.

دانشگاه خوارزمی

اواسط نوروز ۹۴ بود که یک عکس در یکی از شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و سریعا دست‌به‌دست چرخید. این عکس، عکس سردر تغییریافته دانشگاه علوم اقتصادی بود که به دانشگاه خوارزمی تبدیل شده بود.

اولین چیزی که به ذهن همه رسید، واقعی بودن یا نبودن عکس بود. هیچ بعید نبود یک آدم الکی خوش، دروغ سیزده‌اش را پیش از موعد منتشر کرده باشد. ۱۵ فروردین ۹۴ دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی که کنجکاوانه به دانشگاه برگشته بودند، با صحنه عجیبی مواجه شدند.

سردر دانشگاه، از علوم اقتصادی به خوارزمی تغییر یافته بود. مسیر که‌‌ همان بود، دنیا هم که دنیای فیلم‌های علمی، تخیلی نبود که جای ساختمان‌ها عوض شود.

فقط می‌شد نتیجه گرفت این خود دانشگاه است که عوض شده.

  • اعتراض می‌کنم، پس هستم

دانشجویان بهت‌زده در اولین قدم از مسوولان دانشگاه پرسیدند که آیا خبر ادغامشان با دانشگاه خوارزمی صحت دارد یا خیر. بعد از کلافه کردن تمام مسوولان و نگرفتن جواب مناسب و مهم‌تر از همه هضم شوک اولیه، بنا شد اقدامات اعتراضی جدی به این ادغام انجام شود.

اولین فاز اعتراض هم شرکت نکردن در کلاس‌ها بود. برای منسجم‌تر شدن اعتراضات، رابط‌هایی برای گفت‌وگو با وزارت علوم انتخاب شدند و دانشجویان هم با تحصن در دانشگاه اعتراض خود را اعلام کردند.

بالاخره پس از چند روز بدقولی، نماینده وزارت علوم چهارشنبه ۲۶ فروردین به دانشگاه آمد و در جلسه‌ای به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد. این دیدار با دکتر حسینی، رئیس‌کل دفتر گسترش وزارت علوم چندان رضایت‌بخش نبود.

دانشجویان از استدلال‌های دکتر حسینی قانع نشدند و در ‌‌نهایت ماجرا با این حرف دکتر حسینی که مصوبه از طرف وزارت علوم لغو نمی‌شود، ختم شد.

پس از این جلسه بنا شد جمعه ۲۸ فروردین همزمان با جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقابل دفتر ریاست جمهوری تجمع شود.

پس از این تجمع، شورای عالی انقلاب فرهنگی در اطلاعیه‌ای تصریح کرد: «پیرو درج خبری مبنی بر ادغام دانشگاه علوم اقتصادی در دانشگاه خوارزمی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به اطلاع می‌رساند این شورا مصوبه‌ای در این خصوص ندارد و ادعای مطروحه در این زمینه تکذیب می‌گردد.» و قول پیگیری به دانشجویان داده شد.

این بیانیه، دانشجویان را امیدوار و مصمم کرد تا رسیدن به هدف و گرفتن نتیجه، اعتراض‌شان را ادامه دهند.

از طرفی دکتر حسینی در مصاحبه‌ای اعلام کرد این ادغام به تایید شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و از آنجا که این دانشکده در دولت قبل بدون تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه تبدیل شده بود، ماهیت این دانشگاه همواره مورد سوال شورا بود و این الحاق، درخواست شورا هم بود.

بنابراین بنا شد تجمع بعدی، شنبه ۲۹ فروردین مقابل وزارت علوم باشد. در جریان این تجمع، پنج نماینده دانشجویان با فرهادی، وزیرعلوم دیدار کردند.

این دیدار هم چندان رضایت‌بخش نبود و فرهادی گفت این ادغام از جمله وظایف قانونی او برای انسجام‌بخشی به آموزش عالی است.

در جریان این اعتراضات و حضور نیافتن در کلاس، عده‌ای نگران غیبت‌ها بودند، اما استادان هم با انتشار بیانیه‌هایی بی‌نام از این حرکت دانشجویان استقبال و از این اعتراض حمایت کردند.

پس از دیدار با نمایندگان وزارت علوم از جمله آقای حسینی، شریعتی، فریدون، بهرامی و آریا تا خود وزیر و نگرفتن جواب، دانشجویان این بار تصمیم گرفتند از کانال مجلس وارد شوند.

برای همین قرار شد تجمعی در روز ۳۰ فروردین مقابل مجلس برگزار شود. چند نماینده مجلس با دانشجویان دیدار و از این مصوبه اظهار بی‌اطلاعی کردند.

در ‌‌نهایت قرار شد روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت نمایندگان دانشگاه با نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس در جلسه‌ای در این رابطه صحبت کنند و این‌طور که به نظر می‌آید این ماجرا و بلاتکلیفی دانشجویان همچنان ادامه خواهد یافت.

  • چرا مخالفیم؟

در وهله اول اعتراض دانشجویان به مخفی بودن این مساله است. دانشجویان، این تغییر یکباره و مخفی را توهین به خودشان به‌شمار می‌آورند. تراز دانشگاه، دیگر مساله اعتراض دانشجویان به این ادغام است.

تراز دانشگاه خوارزمی پایین‌تر از دانشگاه علوم اقتصادی است و دانشجویان هنگام انتخاب رشته، شبانه علوم اقتصادی را به روزانه خوارزمی ترجیح داده‌اند.

در فضای مالی و کسب‌وکار نام دانشگاه علوم اقتصادی مانند یک برند است و یکی از دلایل انتخاب دانشجویان همین حسن شهرت دانشگاه علوم اقتصادی در عرصه مالی بوده است.

وزیرعلوم در پاسخ به این مشکل گفت مدارک همچنان به نام علوم اقتصادی صادر می‌شوند و دانشجویان در انتخاب مدرک خود بین دانشگاه خوارزمی و علوم اقتصادی مختارند.

اما مساله اینجاست که اگر قرار است دانشگاه تعطیل شود، مدرک دانشگاه منحل‌شده به درد دانشجویان نمی‌خورد و تا 10 سال آینده کسی علوم اقتصادی را به یاد نمی‌آورد.

از طرفی دیگر، معامله‌ای بین دانشجویی که انتخاب رشته کرده و وزارت علوم صورت گرفته و حالا وزارت علوم این معامله را فسخ کرده است.

مشکل با کل هدف‌گذاری این قضیه است، اگر قرار بر ادغام است و یک طرف معامله می‌خواهد آن را فسخ کند، اصولا باید طرف دیگر هم راضی باشد.

در میان گزینه‌های ادغام، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و امیرکبیر هم مطرح بودند، اما اینکه در ‌‌نهایت ادغام با دانشگاهی با رتبه علمی پایین‌تر صورت گرفت، سبب ساز اعتراض دانشجو‌ها شده است.

در نامه دانشجویان به رئیس جمهور در این باره گفته شده: ‌«خواسته اصلی و اساسی دانشجویان این دانشگاه بر آن است که دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان تنها دانشگاه تخصصی کشور در حوزه علوم اقتصادی به ویژه مباحث اقتصاد مقاومتی و به عنوان یکی از ضروریات حال حاضر کشور که نیروی متخصص اقتصادی است، حتی‌المقدور استقلال خود را حفظ کرده و به بقای خود ادامه دهد.

در صورتی‌که تصمیم نهایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ادغام این دانشگاه باشد، خواسته دانشجویان این دانشگاه، ادغام با دانشگاهی در سطح علمی برابر یا بالا‌تر از این دانشگاه می‌باشد که هم منجر به رشد کیفیت و هم‌افزایی علمی گردد و هم از تضییع حقوق دانشجویانی که از طریق کنکور و در فضای رقابت سالم در سطح کشور در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند، جلوگیری به عمل بیاید.» مساله دیگر مکان دانشگاه خوارزمی است که در استان البرز قرار دارد.

یکی از دانشجویان در این باره می‌گوید یکی از موضوعات قابل بحث این است که دانشگاه خوارزمی در استان البرز شعبه دارد و چه کسی تضمین می‌کند که دانشجویان علوم اقتصادی بعد از ادغام به استان البرز منتقل نمی‌شوند.

وزیر علوم در این باره گفت ساختمان‌های تحصیلات تکمیلی خوارزمی در استان تهران است و دانشجویان علوم اقتصادی به البرز منتقل نخواهند شد.

اینکه مسئولان ادعا می‌کنند ادغام این دو دانشگاه باعث بهبود فضای آموزشی و هیات علمی می‌شود و از سوی دیگر مسوولان می‌گویند در هیات علمی دانشگاه‌ها، ساختمان‌ها و.. تغییری ایجاد نخواهد شد، کمی متناقض به نظر می‌رسد.

مسئله بعدی منقضی شدن حکم سرپرست هر دو دانشگاه در زمان توافق برای اجرای این حکم است؛ زمانی که دو سرپرست دانشگاه‌ علوم اقتصادی و خوارزمی یعنی دکتر منجذب و دکتر سبحان‌اللهی در جریان توافق و اجرای مصوبه بودند، حکم هردوی آنها منقضی شده بود و این مساله وجاهت قانونی این توافق را زیرسوال می‌برد.

  • قصه‌ یک دانشگاه اقتصادی

دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان نخستین مرکز آموزشی ایران در سال ۱۳۱۵ بنیانگذاری شده است. هدف این مرکز در دوره‌ طولانی تحولات 50 ساله‌ خود تا سال ۱۳۶۵ آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر در رده‌های مختلف دانشگاهی بوده است.

مجوز تاسیس این دانشگاه با عنوان دانشکده‌ امور اقتصادی در شهریور ۱۳۶۶ توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد.

این دانشگاه در سال ۱۳۸۲ با مصوبه شورای عالی اداری از وزارت اقتصاد و دارایی جدا شد و تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت و به دانشکده امور اقتصادی تغییر نام داد.

با تغییر مدیریت دانشکده در سال ۱۳۸۴ تغییرات وسیعی در دانشکده به‌وجود آمد و در سال ۱۳۸۶ به دانشکده علوم اقتصادی تغییرنام داد. در سال ۱۳۸۹ دانشکده با دانشگاه علامه طباطبایی ادغام شد.

اما در نامه‌ای مورخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۲ به شماره پیگیری ۵۸۲۱۸/۲۲/۲ دانشکده علوم اقتصادی به دانشگاه علوم اقتصادی ارتقا یافت و توسط دفتر گسترش وزارت علوم تصویب شد.

در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۹۳ با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی ادغام شد که البته خبر این ادغام سال ۹۴ به دانشجویان رسید.

زهراساعدي/منبع:همشهري‌جوان

کد خبر 293336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha