مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پل طبیعت، یک پل صرفا پیاده رو در تهران است که بوستان آب و آتش و پارک جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند. این پل ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۳ مصادف با عید غدیر خم با حضور دکتر قالیباف شهردار تهران افتتاح شد.

پل طبیعت

مساحت پل طبيعت ۷۰۰۰ متر مربع است. در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت است.

پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیش‌ رو است. پل در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین قرار دارد. ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌‌ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص دارد.

پل طبیعت سه طبقه دارد، طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ متر مربع است. پل طبيعت از نظر فيزيكي با اختصاص 3 سطح عبوري امكان استفاده شهروندان را به‌وجود آورد.

در سطح اول مسير عبور پياده، در سطح دوم، مسير عبور دوچرخه و در سطح سوم نيز براي عبور كالسكه طراحي و ساخته شده است. تركيب عملكرد فيزيكي و جانمايي، پل طبيعت را به‌عنوان منحصر به فردترين پل نه‌تنها در ايران بلكه در جهان قرار داده است.

پل طبيعت تركيبي از 2 حالت متضاد است، يك سازه زمخت فولادي در دل يك سبزينگي آرامش بخش جاي گرفته است. اين ناهمخواني تحرك ايجاد مي‌كند كه پل طبيعت از آن برخوردار است. پلي قوسي با 3 پايه كه براساس شاخ و برگ يك درخت طراحي شده‌است، توانسته آرامش خاصي به اين سازه فولادي سخت بدهد و به يك پاتوق گردشگردي طبيعت تبديل شود.

این پل باعث شناخته شدن معمارش، لیلا عراقیان، در سطح بین‌المللی شد. پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مـسـابـقـه مـعـــمـار شهــری ( A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵شد.

اگر می‌خواهید از بوستان آب و آتش از پل طبیعت گذر کنید باید از معابر فرعی ضلع شرقی خیابان آفریقا استفاده کنید یا بعد از گذشتن از چهار راه جهان کودک وارد خیابان دیدار جنوبی شده و به بوستان آب و آتش وارد شوید.

اگر هم بوستان طالقانی را برگزیده‌اید باید از ایستگاه مترو حقانی استفاده کنید یا از محور غرب به شرق بزرگراه حقانی به این بوستان جنگلی وارد شوید و پس از عبور از مسیرهای پیاده راه طراحی شده در این بوستان به پل طبیعت قدم بگذارید.

کد خبر 292687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha