یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

اصغر اصغری: ورزش، یکی از حلقه‌های گمشده زندگی روزمره و ماشینی انسان‌ها در شهرهای بزرگ است.

بدنسازی زیر سایه درختان

گاهي‌اوقات نبود وقت كافي بهانه خوبي براي ورزش نكردن است و بعضي وقت‌ها هم نبود امكانات! اگر تاهمين چند سال قبل، بهانه‌اي به نام نبود امكانات ورزشي يا گران بودن آنها براي ورزش نكردن وجود داشت اما حالا خيلي وقت است كه در بوستان‌هاي بسياري از شهرهاي كشور، وسايل ورزشي نصب شده و مردم مي‌توانند مفت و مجاني از آنها استفاده كنند. شما هم مي‌توانيد از همين امروز استفاده از اين وسايل را شروع كنيد، به شرط اينكه قوانين استفاده از اين وسايل ورزشي را رعايت كنيد كه خداي ناكرده دچار آسيب‌ديدگي نشويد. مطالب اين صفحه مهارت اوليه و مهم استفاده از همين وسايل را در اختيارتان مي‌گذارد.

  • كجا مي‌توانيم اين وسايل را پيدا كنيم؟

نشاني مورد نظرتان، نزديك‌ترين بوستان شهري به شماست. در تهران، تقريبا تمام پارك‌ها به اين وسايل مجهز شده‌اند. در شهرهاي ديگر، در بوستان‌هاي بزرگ مي‌توان اين تجهيزات را پيدا كرد. در اين زمينه البته كار براي خانم‌ها كمي سخت‌تر است. بانواني كه به‌دنبال مكان اختصاصي - بدون حضور مردان- براي استفاده از اين وسايل هستند فعلا مي‌توانند روي ۴ بوستان بانوان تهران، برخي از سالن‌هاي سرپوشيده الزهرا(س) كه مجهز به اين وسايل شده‌اند و مدارس دخترانه‌اي كه شهرداري اين وسايل را در آنها نصب كرده حساب كنند. برخي مراكز مخصوص بانوان مثل خانه‌هاي تسنيم و مراكز شهربانو هم‌چنين امكاناتي دارند كه به‌طور اختصاصي در اختيار خانم‌ها قرار دارد. اهالي برخي از محله‌ها هم ابتكار به خرج داده‌اند و با پوششي ساده، محل نصب مجموعه‌اي از اين وسايل را در بوستان‌ها در برخي از ساعات مي‌پوشانند تا بانوان بتوانند بسيار راحت‌تر از اين وسايل استفاده كنند.

  • چطور از اين وسايل استفاده كنيم؟

مهم‌ترين نكته در بدنسازي و ورزش با وسايل ورزشي بوستان‌ها، درست و صحيح استفاده كردن از اين وسايل است. اگر بي‌حساب و كتاب و بدون اصول از اين وسايل استفاده كنيد، آسيب‌ديدگي نقاط مختلف بدن در سريع‌ترين زمان ممكن سراغ‌تان مي‌آيد. در ضمن بعضي از اين دستگاه‌ها استفاده چندگانه دارند كه مسلما تازه‌كارها از آن مطلع نيستند. خب، چه كنيم؟ اولا روش استفاده از هر يك از اين وسايل معمولا كنارشان نوشته شده است. اگر اين نوشته‌ها نبود ۳ راه ديگر پيش‌رويتان قرار دارد؛ يك راه اين است كه با يك جست‌وجوي ساده در اينترنت، روش صحيح استفاده از اين وسايل را به راحتي پيدا كنيد. روش دوم اين است كه زماني سراغ اين وسايل برويد كه ايستگاه‌هاي تندرستي در پارك‌ها برپا شده است؛ يعني زماني كه يك گروه ورزشي به همراه يك مربي، در حال ورزش كردن و استفاده از اين وسايل هستند. زمان تشكيل اين ايستگاه‌ها را مي‌توانيد از نگهبانان پارك بپرسيد. راه سوم هم اين است كه يك نفر كاربلد را كه هر روز از اين وسايل استفاده مي‌كند پيدا كنيد. يافتن اين ورزشكاران در پارك‌ها كار سختي نيست.

  • اگر وسايل ورزشي نبود، چكار كنيم؟

شهرونداني كه در نزديكي محله‌شان به اين وسايل ورزشي دسترسي ندارند، مي‌توانند از مدير ورزش شهرداري منطقه‌شان بخواهند تا مقدمات اين كار را برايشان فراهم سازد. براي پيدا كردن اين فرد بايد سراغ معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه برويد. اگر فرصت مراجعه حضوري نداريد، مي‌توانيد تلفني درخواست‌تان را مطرح كنيد. اگر پيگير باشيد چند روز بيشتر نمي‌گذرد كه محله شما هم به اين وسايل ورزشي مجهز مي‌شود. اگر اين اتفاق نيفتاد، از طريق سامانه تلفني۱۸۸۸ مي‌توانيد پيگير علت انجام نشدن اين كار باشيد. درضمن شما درخواست‌تان را مي‌توانيد در سامانه ۱۳۷ هم مطرح كنيد. اپراتور اين سامانه، درخواست شما را ثبت و به سرعت به واحد اجرايي مربوط انتقال مي‌دهد تا به اجرا درآيد. باز هم اگر اتفاقي نيفتد، مي‌توانيد با همان سامانه ۱۳۷ يا ۱۸۸۸ پيگير ماجرا باشيد. خانم‌ها هم براي ايجاد فضاي پوشيده در بوستان‌ها مي‌توانند همين مراحل را طي كنند. البته راه ساده‌ترش اين است كه با كمك ساير اهالي محل، خودتان اين كار را با مشاركت يكديگر انجام دهيد. مي‌توانيد روي كمك شهرداري هم براي تهيه وسايل حساب كنيد.

  • زمان مناسب استفاده از وسايل كي است؟

براي استفاده از وسايل ورزشي بوستان‌ها، ورزشكار بايد ابتدا با انجام دادن حركت‌هاي ساده، بدنش را گرم كند و پس از استفاده از وسايل ورزشي نيز با انجام دادن حركت‌هاي ملايم، حرارت بدن را به‌تدريج كاهش دهد تا جلوي آسيب‌هاي احتمالي را بگيرد. بهترين زمان توصيه شده از سوي كارشناسان براي ورزش كردن در بوستان‌هاي شهري، صبح‌هاست چون هم آلودگي هوا كمتر است و هم اكسيژن موجود در هوا كه مورد نياز يك ورزشكار است بيشتر است. درضمن ايستگاه‌هاي تندرستي پارك‌ها كه مربيان در آنها حضور دارند معمولا صبح‌ها در پارك‌ها برپا مي‌شوند. مربيان خانم و آقايي كه براي ورزش صبحگاهي بانوان و آقايان به پارك‌ها مي‌روند روش استفاده از اين دستگاه‌ها را هم به افراد توضيح مي‌دهند و آنها را با كار اين دستگاه‌ها آشنا مي‌كنند. يكي از مزاياي ورزش صبحگاهي اين است كه بعد از تمرين، بدنتان همچنان در حال سوخت‌وساز است و در طول روز نيز كالري خواهيد سوزاند. درضمن كساني كه صبح زود ورزش مي‌كنند، ورزشكاراني استوار‌تر نسبت به كساني كه دير‌تر ورزش مي‌كنند، هستند.

  • چه زمان‌هايي سراغ اين وسايل نرويم؟

روزهايي كه هوا به‌شدت آلوده است به هيچ وجه نبايد سراغ وسايل ورزشي بوستان‌ها رفت. البته كارشناسان مي‌گويند كه اگر فضاي ورزشي در فاصله ۱۵ متري از محيط آلوده قرار داشته باشد مي‌توان به ورزش در محيط باز پرداخت. معمولا وسايل ورزشي را هم در فاصله ۱۵‌متري از معابر شهري و در داخل بوستان‌ها نصب كرده‌اند، اما به هر حال روزهاي آلوده بهتر است سراغ اين وسايل نرويد. درضمن اگر ناراحتي قلبي يا حركتي داريد و پزشك توصيه خاصي براي ورزش نكردن به شما كرده است باز هم سراغ اين وسايل نرويد چون اين وسايل ورزشي حسابي شما را به تحرك وادار مي‌كنند. معمولا در محل اين مجموعه‌هاي ورزشي، تابلو توصيه‌هايي درخصوص كساني كه نبايد از اين وسايل استفاده كنند نصب شده است. حتما اين تابلو را بخوانيد. حواستان به سن و سالتان هم باشد. برخي از اين وسايل براي سنين جواني يا نهايتا ميانسالي مناسب است و سالمندان و كودكان نبايد از آنها استفاده كنند. اين هشدار را هم مي‌توانيد در تابلوهاي كنار وسايل پيدا كنيد.

  • چين؛ تجربه موفق

اينجا، آنجا، همه‌جا پينگ‌پنگ
اگر بخواهيم به ورزش‌هاي ملي چيني‌ها اشاره كنيم، بايد حتما از تنيس روي ميز آغاز كنيم. ورزشي كه در اين كشور پير و جوان نمي‌شناسد و قهرمانان بزرگ جهان در اين رشته ورزشي هم معمولاً به همين كشور تعلق دارند. آمار‌ها از آن حكايت دارد كه بيش از ۳۰۰‌ميليون نفر در چين به‌شكل آماتوري و حرفه‌اي پينگ‌پنگ بازي مي‌كنند. در بسياري از پارك‌هاي بزرگ و كوچك اين كشور ميزهاي سيماني يا چوبي براي بازي پينگ‌پنگ ساخته شده و هميشه عده‌اي دور اين ميز‌ها جمع هستند كه يا بازي مي‌كنند و يا تماشا. به همين دليل هم هست كه چيني‌ها در مسابقات جهاني و المپيك هميشه در تنيس روي ميز حرف نخست را زده‌اند. اگرچه بسياري از مردم در اين كشور تنها براي تفريح و شادابي پينگ‌پنگ بازي مي‌كنند اما مدارس بسياري براي جذب استعداد‌ها و پرورش آنها در اين زمينه وجود دارد. در واقع بايد اينگونه گفت كه حركتي خودجوش بين تمام چيني‌ها براي بازي تنيس روي ميز وجود دارد. با حمايت نهاد‌ها و مسئولان شهري چيني، اين ورزش توانسته به‌عنوان يك ورزش همگاني به‌آساني در دسترس عامه مردم باشد.

کد خبر 292598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha