تعطیلات رسمی عید نوروز ۴روز است، ولی تعطیلی طولانی مدت مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها که از چند روز پیش از عید نوروز آغاز می‌شود و تا نیمه فروردین ادامه دارد.

تعطیلات

ادارات، بخش خصوصي، توليد، بيمارستان‌ها و تقريبا تمام كشور را به تعطيلي مي‌كشاند. در ادارات دولتي چندروز پس از عيد نوروز هم به ديد و بازديد اختصاص پيدا مي‌كند و برخي كارمندان در محل كار خود حاضر نمي‌شوند. فهرست مضرات اين تعطيلي حتما طولاني خواهد شد و البته به‌نظر مي‌رسد مردم ترجيح مي‌دهند به جاي 2هفته تعطيلي كه بخشي از آن كسل‌كننده است، چندبار در سال و در زمان‌هاي كوتاه تري تعطيلات داشته باشند.

اين همه در حالي است كه مطالبه مقام معظم رهبري درباره ساماندهي تعطيلات اجرا نشده و طرح ساماندهي تعطيلات همچنان مسكوت مانده‌است كه با انتقادهاي كارشناسان روبه‌روست.در شرايطي كه همه كارشناسان بر زياد بود اين تعطيلات و ساماندهي آن تأكيد مي‌كنند، به‌نظر مي‌رسد اراده‌اي براي اين كار كه از مطالبات قديمي رهبر انقلاب نيز هست وجود ندارد.آيا نمايندگان مجلس در آخرين سال حضورشان در اين دوره اين معضل قديمي را حل خواهند كرد؟

  • تعطيلات؛ تهديد كيفيت آموزش

‌رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تأكيد بر ساماندهي تعطيلات در كشور به همشهري مي‌گويد: خدمت رساني به مردم نبايد تحت‌تأثير تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها باشد.البته در ايامي كه مراكز آموزشي كشور تعطيل هستند وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و علوم فعالند و مي‌توانيم با يك برنامه‌ريزي، تعطيلات مراكز آموزشي را نيز كم كنيم. محمدمهدي زاهدي با بيان اينكه اكنون طوري شده كه يك هفته قبل از عيد دانشجويان احساس مي‌كنند نبايد سركلاس بيايند و پس از تعطيلات عيد هم با تأخير چند روزه سركلاس حاضر مي‌شوند، مي‌گويد:«اين روند يقينا به كيفيت آموزش لطمه وارد مي‌كند. پس بايد مكانيسمي اتخاذ شود كه تعطيلات بهينه‌سازي و تعطيلي كمتري درنظر گرفته شود. زمان آغاز سال تحصيلي بر حسب اقليم مناطق مختلف كشور نيز مي‌تواند در ا ين باره مؤثر باشد. كشور به چند اقليم تقسيم شود و سال تحصيلي 10تا 20روز زودتر شروع شود.» قاسم جعفري، عضو ديگر كميسيون آموزش مجلس نيز با تأكيد بر ضرورت ساماندهي تعطيلات، اين كار را منوط به حضور همه اقشار جامعه ازجمله دولت، مجلس، علما، مراجع و رسانه‌ها مي‌داند و توضيح مي‌دهد: «به ظاهر ادارات از پنجم فروردين داير هستند، اين در حالي است كه به‌خودمان دروغ مي‌گوييم و اينطور نيست. ساماندهي تعطيلات كار آساني نيست، براي مثال برخي تعطيلي‌ها مربوط به مناسبت‌هاي مذهبي است و كسي جرأت نمي‌كند ورود پيدا كند. براي نمونه روز شهادت امام جواد(ع) حوزه تعطيل است و طلاب دنبال انجام كارهاي خودشان مي‌روند، ولي اگر حوزه تعطيل نباشد و استادان درباره مقام آن حضرت برايشان صحبت كنند به‌مراتب ثمر بخش‌تر خواهد بود.» جعفري مي‌گويد:«نياز به يك فرهنگ دراين باره داريم، چرا از كاركنان برخي سازمان‌ها مانند نيروي انتظامي و اورژانس توقع داريم در تعطيلات در محل كار خود حاضر باشند؟»

  • غفلت از يك موضوع مهم

حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:«ساماندهي تعطيلات در كشور يكي از كارهاي بايسته است كه متأسفانه مورد غفلت واقع شده و اقدام خاصي در اين‌باره انجام نداده‌ايم.مراكز آموزشي اعم از مدارس و دانشگاه‌ها 2هفته به مناسبت عيد نوروز تعطيل هستند.تا يك هفته پس از تعطيلات نوروز ديد و بازديد‌ها در سازمان‌ها و دستگاه‌ها ادامه دارد و اين اصلا قابل‌قبول نيست.» عليرضا محجوب، عضو كميسيون اجتماعي نيز در اين‌باره مي‌گويد: «اصل تعطيلي مربوط به آموزش و پرورش است و به اين ترتيب شاهد توقف فعاليت‌ها در حوزه‌هاي مختلف هستيم كه در بلندمدت مشكلاتي را به همراه خواهد داشت.مراكز آموزشي از بدو تاسيس از حدود يك سده گذشته به همين منوال تعطيل بوده‌اند و چون مركز توليد و خدمت‌رساني نيستند برنامه‌هاي آنها هم براساس همين تعطيلات برنامه‌ريزي شده؛ ضمن اينكه اكنون موضوع بحث مجلس درمورد تعطيلات مراكز خدماتي و توليدي است كه هنوز درباره آنها به جمع‌بندي نهايي نرسيده است.»

تأكيد نمايندگان مجلس در گفت‌وگو با همشهري بر ضرورت ساماندهي اين تعطيلات در حالي است كه رهبر معظم انقلاب سال‌ها قبل برضرورت حل اين موضوع با اراده همه مسئولان تأكيد كرده و ضمن طولاني و بي‌دليل خواندن اين همه تعطيلي فرموده بودند: «توصيه مؤكد بنده اين است كه هم مسئولين و هم آحاد مردم عزيزمان تصميم بگيرند اين تعطيلات را كم كنند. اين همه تعطيلات پي‌درپي، زيان‌هايي به‌بار مي‌آورد كه هر چند در اوّل كار محسوس نيست، لكن نتايج آن براي همه زيانبار است.» آيا خواسته 13ساله رهبر انقلاب بر زمين مي‌ماند يا مي‌توان به پيشقدم‌شدن چند نماينده در مجلس يا يكي از مسئولان ارشد در دولت اميدوار بود؟!

  • جابه‌جايي تعطيلات

سال گذشته پس از سونامي سفري كه در تعطيلات عيد فطر شكل گرفت، جبار كوچكي‌نژاد، رئيس فراكسيون گردشگري و ميراث فرهنگي مجلس از طرح حذف يك‌هفته‌اي تعطيلات عيد نوروز و انتقال آن به بهمن سخن گفت.نماينده مردم رشت در مجلس مي‌گويد با اجراي اين طرح قرار بود ميزان تعطيلات عيد نوروز در طول سال توزيع شود تا با هجمه سفر در 2هفته ابتداي سال روبه‌رو نشويم ولي اين طرح معطل ماند و اكنون درحال بررسي اين موضوع هستيم تا سرانجام به نتيجه برسد. رئيس سازمان ميراث فرهنگي نيز پس از تعطيلات نوروز امسال در پاسخ به پرسشي درباره تعطيلات زمستاني كه مي‌تواند بار سفر در كشور را توزيع كند، اظهار كرد: اين طرح كه شامل تعطيلات بين ۱۶ تا ۲۲بهمن است به هيأت دولت تقديم شده است.

کد خبر 292586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha