همشهری آنلاین: ارائه تسهیلات ویژه بنیاد ملی نخبگان به دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاه‌ها در دوره نظام‌ وظیفه تخصصی که بر اساس آیین‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاهی» صورت می‌گیرد، از ابتدای سال ۹۴ آغاز شد.

به گزارش فارس، بر اساس آیین‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاهی» صرفاً دانش‌آموختگان دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی و نیز دانشجویان دوره دکتری تخصصی که از طرح‌نامه رساله خود دفاع کرده و وارد مرحله پژوهش شده‌اند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

همچنین دانش‌آموختگان دوره دکتری حرفه‌ای پزشکی معادل دوره کارشناسی‌ارشد و دانش‌آموختگان دوره تخصصی پزشکی معادل دوره دکتری تخصصی محسوب می‌شوند.

بر این اساس، دانش‌آموختگان بر اساس امتیاز حاصل از مجموع فعالیت‌های نخبگانی در زمان تحصیل (و نه صرفاً داشتن مقاله) می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی بهره‌مند شوند.

همچنین دانش‌آموختگانی که حداکثر سه سال از زمان دانش‌آموختگی آنان گذشته باشد مجاز به استفاده از تسهیلات هستند.

بر اساس بررسی پرونده دانش‌آموختگان منوط به ثبت کامل اطلاعات متقاضی در سامانه اطلاعاتی بنیاد ملّی نخبگان (www.soraya.bmn.ir) است و هیچ یک از مدارک به‌ طور دستی تحویل نمی‌شود.

بر این اساس، دانش‌آموختگان برای نام‌نویسی در سامانه باید شرایطی را داشته باشند. دانش‌آموختگانی که میانگین کلِ دوره کارشناسیِ آنان بیش از 16، میانگین کلِ دورة کارشناسی‌ارشد و نیز دوره دکتری بیش از 17 باشد.

همچنین برای برگزیدگان آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه (رتبه‌های زیر 300 در دوره کارشناسی یا دکتری حرفه‌ای، رتبه‌های زیر 10 در دوره کارشناسی ارشد و زیر 5 در دوره دکتری تخصصی)، برگزیدگان المپیادهای ملی دانش‌آموزی (آموزش و پرورش) و المپیادهای ملی دانشجویی (وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي) این شروط با شروطی نیز جایگزین می‌شود به عنوان مثال مشمولان جایزه‌های تحصیلی بنیاد و نیز کسانی که طبق مقررات قبلی بنیاد از کمک هزینه‌های تحصیلی بنیاد بهره‌مند شده‌اند.

برگزیدگان جشنواره‌های بین‌المللی خوارزمی، بخش دانشجویی جشنواره جوان خوارزمی (بین‌المللی و دانشجویی)، جشنواره رازی و جشنواره فارابی، مخترعان برتر براساس آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از اختراع‌های برگزیده، برگزیدگان آزمون جامع، پیش کارورزی، دستیاری و دانش‌نامه تخصصی در رشته‌های پزشکی، داندان‌پزشکی و داروسازی.

البته این شروط صرفاً شرایط لازم برای بررسی پرونده است و شرط کافی، کسب امتیاز از مجموع فعالیت‌های نخبگانی براساس مقررات بنیاد است.

با توجه به اینکه امتیازهای دانش‌آموختگان به کمک نرم افزار تخصصی محاسبه می‌شود لازم است همه اطلاعات به طور کامل در سامانه بارگذاری شود. زمان بررسی پرونده (از زمان تکمیل نهایی پرونده) در سامانه 30 روز است.

کد خبر 290467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha