همشهری انلاین-سجاد میرزامهدی تهرانی: بازی "تیر‌اندازی اول شخص" First Person Shooter یا به اختصار FPS سبکی از بازی‌های ویدیویی است که تمرکز گیم پلی آن، بر روی "نبرد" و "سلاح" می‌باشد.

این سبک طوری طراحی شده است که درآن دست و سلاح شخصیت بازی را می‌توان دید و در این سبک نقطه‌ای در صفحه‌ی بازی وجود دارد که حکم هدف‌گیر سلاح و چشم شخصیت بازی را ایفا می‌نماید.

تاریخ به وجود امدن این سبک در هاله‌‌ای از ابهام است ولی احتمال آن است که از سال 1973 شروع شده باشد. بازی "نبرد پر پیچ خم" Maze war  و اسپاسیم Spasim  از اولین تولیداتی بودند که چنین ویژگی‌هایی مربوط به شواهد بازی "اول شخص" را داشتند.

بازی Spasim  نیز برای اولین بار در سال 1974 رونمایی شد که این بازی یک شبیه ساز فضایی بود که دارای مناظر اول شخص بود. ولی در این بازی، کاراکتر؛ توانایی حرکت آزاد و کاملی نداشت به گونه‌ای که بازیکن تنها می‌توانست در یک میدان 90 درجه‌ای حرکت کند.

در سال 1993 برای اولین بار بازی ولفنشتاین 3D توانست سبک تیر اندازی اول شخص را ارائه کند و پوسته‌ی این بازی به گونه‌ای بود که باعث انقلابی در بازی‌های تیر اندازی اول شخص بشود و که حتی امروزه از این پوسته استفاده می‌گردد.

یکی از بازی‌هایی که باعث توسعه‌ی این سبک شد بازی Doom  بود که در سال 1993 منتشر شد که این بازی نسبت به بازی ولفنشتاین 3D تغیراتی را در بازی ایجاد کرد ازجمله گرافیک بالاتر در محیط واقعی‌تر و ویژگی‌هایی مانند پرش و دویدن.

پس از مدت کوتاهی در سال 1996 بازی کواک Quake منتشر شد که این بازی تاثیر زیادی از بازی Doom گرفته بود و این بازی هم تغیراتی در روند این سبک ایجاد کرد.

نمایی از بازی مدال افتخار

  • ویژگی‌های سبک FPS

مانند دیگر سبک‌های بازی که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند این گونه هم از این قاعده خارج نیست:

1- در این سبک برخلاف سبک تیر اندازی سوم شخص محیط اطراف شخصیت بازی قابل دبدن نیست.

2- تنها دست و سلاح شخصیت بازی قابل رویت است.

3- در صفحه‌ی بازی نقطه‌ای به عنوان هدف‌گیر سلاح و چشم شخصیت بازی وجود دارد.

4- محیط این سبک دارای فضایی بزرگ و گرافیگ خیره کننده‌ای است.

5- صدا‌گذاری در این سبک به گونه‌ای است که صدای سلاح‌ها و انفجار‌ها بسار طبیعی به نظر می‌رسد.

6- وجود سلاح‌های امروزی با اسم و طرح درست یکی دیگر از ویژگی‌های آن است.

7- در رایانه‌های شخصی معمولا با کیبورد برای به حرکت در آ‌وردن شخصیت و با ماوس هدف‌گیری و استفاده از سلاح است.

8- بعد از پیشرفته شدن کنسول‌ها؛ بعضی از بازی‌های شوتر قابلیت تبدیل به اول شخص و سوم شخص را بدست اوردند مانند بازی وگاس Vegas و دِوز اکس Deus Ex.

9- به غیر از دیدن سلاح و دست‌های کاراکتر بازی؛ میزان سلامت و ذخیره‌ی مهمات و همچنین در برخی از بازی‌ها دیدن نقشه و موقعیت مکانی قابل رویت است.

  • روند بازی ونبردها

مانند دیگر سبک‌های بازی که هرکدام "گیم پلی" خاص خود را دارند سبک شوتر هم دارای گیم پلی به شدت هیجانی است.

در اکثر بازی‌های شوتر در ابتدای بازی یک مرحله‌ی تمرینی را بازیکن پشت سر می‌گذارد که نحوه‌ی استفاده از سلاح‌ها و دیگر ابزارهای جنگی را آموزش می‌دهد.

گیم پلی این سبک بیشتر تمرکز بر روی گیم پلی اکشن دارد و اکثرا درگیری‌ها در فضای باز صورت می‌گیرد و دارای صحنه‌های تیر‌اندازی است.

علاوه بر صحنه‌های تیراندازی در این سبک می‌توان به نبرد‌های تن به تن که بین یک بازیکن و دشمن صورت می‌گیرد اشاره کرد؛ که امتیاز فارغ شدن از این درگیری‌ها به علت ریسک بالا  بسیار زیاد است.

این نکته قابل ذکر است که نبرد‌های تن به تن در این سبک به ندرت پیش می‌آید و استفاده از سلاح سرد برای مواقع خاص هست. البته این امتیاز‌ها بیشتر در حالت مولتی پلیر اهمیت دارد.

 تیراندازی تاکتیکی بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که بازیکن قرار است مخفیانه مرحله را به اتمام برساند که در این حالت بازیکن به عنوان رهبر گروه به دیگر اعضای گروه خود فرمان می‌دهد.

در سبک شوتر بازیکن اجازه‌ی انتخاب اسلحه‌ی خود را دارد. همچنین در عمده بازی‌های FPS بازیکن قادر به حمل 2 اسلحه نیز هست. ضمن اینکه با پشت سر گذاشتن مراحل بازی سلاح‌های بیشتر نیز یافت می‌شود.

در بعضی از بازی‌های شوتر اول شخص؛ توانایی قوی‌تر کردن سلاح وجود دارد.

  • مولتی پلیر(بازی چند نفره آنلاین)

یکی از مهمترین و پرطرفدارترین قسمت‌های این سبک؛ قابلیت بازی چند نفره آنلاین است. در این قابلیت بازیکن می‌تواند با بازیکن‌های سراسر دنیا آنلاین بازی‌کند اما روند بازی در هریک از حالت‌ها با دیگری متفاوت است ولی قابلیت‌های بازی اصلی در آن وجود دارد.

یکی از حالت‌های کلاسیک این سبک  "نبرد مرگ" Death Match است که در این حالت بازیکن با از بین بردن بازیکن دیگر امتیاز به دست می‌آورد.

نوع دیگری از حالت چند نفره بازی کردن؛ گرفتن پرچم  Capture the Flag نام دارد که در این حالت بازیکن‌ها به 2 گروه تقسیم می‌شوند که هر گروه پرچم خاص خود را دارد که بازیکن‌ها باید به گرفتن پرچم‌های یک‌دیگر اقدام کنند.

از بازی‌های مطرح این سبک می‌توان به ندای وظیفه Call of Duty؛ نبرد زمینی Battlefield و مدال افتخار Medal of Honor اشاره کرد.

نکته آخر این که موتور بازی Frostbite از بهترین موتور‌ها؛ در زمینه‌ی طراحی بازی "تیر اندازی اول شخص" است.

نمایی از بازی پرطرفدار "ندای وظیفه" Call of Duty

ندای وظیفه

کد خبر 290336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha