یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرویز شهبازی نویسنده «خانه دختر» در یادداشتی به انتقادها از این فیلم پاسخ داد و بیان کرد مشکلات از جایی آغاز می شود که یک معنای لغزان و نادرست پیام غایی و نهایی اثر تلقی شود.

خانه دختر

به گزارش مهر؛ فیلم «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه حسینی و به نویسندگی پرویز شهبازی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر اکران و با حاشیه هایی همراه شد.

داستان این فیلم به دختری می پردازد که در آستانه ازدواج است و چگونگی پرداخت این داستان بعد از نمایش آن در جشنواره واکنش های متفاوت و انتقادهایی را دربرداشت.

شهرام شاه حسینی کارگردان این اثر و پرویز شهبازی نویسنده فیلمنامه بعد از جلساتی که با شورای پروانه نمایش داشتند در بررسی اثر به این نتیجه رسیدند که با حذف 2 تا 3 پلان مشکلات را رفع کنند و در همین راستا یادداشت‌هایی را در پاسخ به واکنش‌ها در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

متن یادداشت شهرام شاه حسینی به این شرح است:

«خانه دختر» با اصلاحیه اندکی پروانه نمایشی را که قبلا گرفته بود دوباره دریافت می کند و با حذف دو تا سه پلان، این فیلم سینمایی آماده اکران می شود.

آقای ایوبی پیش از این بیان کرده بود که خوشحال است که جشنواره فجر امسال هیچ حاشیه ای دربرنداشته است اما سخن من این است که اتفاقا این جشنواره می توانست سر و صدا داشته باشد.

سازندگان فیلم «خانه دختر» می توانستند در جواب چند سایت تندرو پاسخ هایی درخور شأن و در دفاع از فیلم و مقام سازندگان آن داشته باشند اما از آنجایی که خواستند به حاشیه ها دامن زده نشود از پاسخ دادن امتناع کردند.

داوری نکردن فیلم «خانه دختر» هر چند به قیمت گزافی برای زحمت‌کشان این فیلم تمام شد ولی اصل، مساله دیگری بود و آن احترام متقابل است که فکر می کنم این احترام از طرف ما رخ داده است اما از طرف مقابل را نمی دانم. به هر روی چاقو نباید دسته خود را ببرد، رای به دولت فعلی اگر تاوانی داشته باشد ما آن را پرداخت می کنیم حتی به قیمت داوری نشدن و حق و ناحق شدن.

دلسرد شدن اهالی سینما (هر چند تعداد ما اندک است) در دراز مدت می تواند در جریان سینمای ایران موثر واقع شود.

درضمن تلفنی که آقای رضا داد دبیر جشنواره فیلم فجر در نیمه جشنواره به من داشت و اینکه قرارمان چه بود، بماند برای وقت دیگری و حالا یادداشت پرویز شهبازی در همین باره در اختیارتان قرار می گیرد و در پایان باید بگویم که به رایی که دادیم احترام بگذارید تا این احترام متقابل باقی بماند. ما با اعتقاد به شما روی آوردیم شما هم به ما اطمینان داشته باشید.

  • پرویز شهبازی به برخی ابهامات درباره فیلم «خانه دختر» پاسخ داد

یادداشت پرویز شهبازی را در پاسخ به حاشیه ها و واکنش ها می خوانید:

«اینکه از فیلم و یا از متن «خانه دختر» معنا و پیامی فهم بشود که مطلقا مطمح نظر پدیدآورندگان اثر نیست، از دو زاویه قابل بررسی است؛ اول اینکه راه را بر هرگونه تفسیر و تاویل خارج از متن ببندیم و نظر به نیت پدیدآورندگان -که در دسترس هستند- بگوییم هر پیام و معنایی خارج از آنچه ما ادعا می کنیم باطل و نادرست و مردود است، و به همین اساس بگوییم: فیلم «خانه دختر» درباره توهین به کرامت انسان، اصل محوری حقوق بشر اسلامی است. بنا بر آنچه در متن اثر موجود و حالا قابل مشاهده است، دختری در آستانه ازدواج، بی اجازه داماد به محلی برده می شود که احساس می کند به کرامت انسانی اش توهین شده است. دختری که به گواهی دوستان و اطرافیانش «اهل این حرف ها» نیست.

دختری که حتی اجازه نمی دهد نامزد او چند ساعت قبل از ازدواج دست او را بگیرد. در آن محل کذایی چیزی اثبات نشد و مادر اشاره می کند که او اجازه چنین کاری را نداد و رفت. و پسر که در پاکی او یقین حاصل کرده به سنگ‌تراش می گوید به جای مرحومه «دوشیزه» بنویسد و اشاره از این گویاتر؟

مسلم است که فیلم تم های فرعی و کاملا در کنترل دیگر هم دارد و برجسته ترین آنها تم قضاوت درباره شخص غایب است. همان تمی که فیلم «به آهستگی» داشت که بنده در سال ۸۳ نوشتم و آقای مازیار میری آن را کارگردانی کرد. در آن فیلم، پری، همسر محمود از خانه فرار می کند و مورد قضاوت اطرافیان قرار می گیرد و کم کم همه به مرگش رضایت می دهند، چنانکه در فیلم «خانه دختر» پدر از مرگ دختر چندان متاثر نیست و در دل به او شک کرده و به مرگش رضایت دارد. این یادآوری از فیلم «به آهستگی» نکته ای را هم در دل خود داشت، اینکه اولین بار نیست که نوشته ای از بنده را دوست دیگری بسازد.

دوم اینکه راه را بر تفسیرها و تاویل های حتی لغزان و غافلگیرکننده باز بگذاریم و رویارویی اثر با مخاطب را به مثابه «آزمایش رورشاک» درنظر بگیریم و بپذیریم که بنا بر موقعیت مکانی و زمانی و اجتماعی و تحصیلی مخاطب، پیام های گوناگون و بعضا دور از ذهن خالق اثر، فهم می شود. این نگاه طرفداران بسیاری دارد حتما شنیده اید که می گویند «به تعداد مخاطبان فهم های متفاوت وجود دارد» اما اشکال از آنجا آغاز می شود که یک معنای ای بسا لغزان و نادرست، پیام غایی و نهایی اثر تلقی شود و خارج از حوزه نقد، حکم صادر کند و راه را بر تاویل دیگر مخاطبان اثر ببندد و موجب خسران شود. ناگفته پیداست که مولف احاطه بر چگونگی دریافت چنین فهمی ندارد و در صورت حیات، مسئولیت آن را نمی پذیرد، چنانکه بنده با این مختصر، سعی در انجام آن دارم.

پرویز شهبازی اسفند ۹۳»

تهیه کنندگی فیلم «خانه دختر» را محمد شایسته بر عهده دارد و در آن بازیگرانی همچون بابک کریمی، رویا تیموریان، حامد بهداد، رعنا آزادی ور، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، بهناز جعفری و... به ایفای نقش می پردازند.

کد خبر 288656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha