همشهری آنلاین: برای تولید پروژه فاخر «حریم» بوشهر قدیم در شهرک سینمایی دفاع مقدس بازسازی شده است و این سریال را علی غفاری خواهد ساخت.

 سریال رییس‌علی دلواری

به گزارش مهر؛ مجید میرفخرایی طراحی شهر بوشهر قدیم در شهرک سینمایی دفاع مقدس را برعهده داشته و محصول نهایی، یکی از بزرگ‌ترین لوکیشن‌های ساخته شده در این شهرک است.

پیش از این قرار بود محمدحسین لطیفی این سریال را با نام قبلی «هنگام بیداری» به تهیه‌کنندگی محمود فلاح بسازد که اکنون هر دو این افراد در پروژه حضور ندارند.

علی غفاری قرار است این سریال را کارگردانی کند و با وجود دکور عظیمی که در شهرک دفاع مقدس ساخته شده، وی تنها برای انجام برخی تحقیقات این هفته به بوشهر سفر خواهد کرد. گویا دیالوگ‌های این سریال را نیز علیرضا نادری نوشته است.

«حریم» درباره زندگی رییس علی دلواری است. رییس‌ علی فرزند رییس محمد در سال 1261 شمسی در دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد.

دلوار زادگاه و محل فرمانروایی او است که در کشاکش جنگ اول جهانی و در حمله انگلیسی‌ها به بوشهر، رشادت بسیاری از خود نشان داد و به شهادت رسید.

رییس‌علی بعد از این که قوای انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شکست‌های سنگینی بر آنان وارد کرد. پس از اشغال بوشهر در رمضان سال 1333 قمری، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را کردند، محلی که پیش از آن چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شکست را چشیده بودند.

رییس‌علی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شد و نیروهای متجاوز را که قریب به 5 هزار نفر بودند، تار و مار کرد. قیام مردم تنگستان روی هم 7 سال به طول انجامید. وی، هنگام مبارزه با دشمنان در 12 شهریور 1294 شمسی برابر با 23 شوال 1333 قمری در سن 33 سالگی، از پشت سر هدف گلوله یکی از همراهان خائنش قرار گرفت و به شهادت رسید، اما نهضتی که او در جنوب ایران به راه انداخت تا سال‌ها مایه وحشت انگلیسی‌ها بود.

پیش از انقلاب اسلامی سریال «دلیران تنگستان» با همین موضوع و به کارگردانی همایون شهنواز ساخته شد که به دلیل فضای حماسی و پرداختن به زندگی رییس‌علی دلواری با استقبال زیادی مواجه شد.

علی غفاری در جشنواره فیلم فجر امسال فیلم سینمایی «ابوزینب» را در بخش خارج از مسابقه داشت. وی همچنین ساخت فیلم‌های «استرداد»،‌ «چراغ قرمز» و «شاهرگ» را در کارنامه دارد.

پس از «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج، سریال «حریم» بیشتر از دیگر آثار سازمان هنری و رسانه‌ای اوج به تولید نزدیک است و پیش از «صدام» وارد فاز تولید خواهد شد.

کد خبر 288654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha