یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

مرضیه موسوی: اسفند که از راه می‌رسد همه‌‌چیز می‌افتد روی دور تند؛ از حرکت کنتور آب و برق گرفته تا شماره‌انداز رد و بدل شدن اسکناس‌هایی که بین دست مشتری‌ها و مغازه‌دار‌ها می‌چرخد.

خرید شب عید

اين همه مغازه، فروشگاه و پاساژ، شهرهاي بزرگ و كوچك را به يك قطب تجاري و اقتصادي تبديل مي‌كند كه هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب ‌وارد يك ماراتن نفسگير مي‌شود؛ ماراتني كه همه مردم شهر، از خريدار پوشاك گرفته تا طلا آن را رقم مي‌زنند.خيابان‌ها يكدفعه پر مي‌شود از مسافر و خودروها و ايستگاه‌هاي مترويي كه با آخرين گنجايش‌شان پر مي‌شوند. پياده‌رو‌ها تبديل مي‌شوند به بازار مكاره‌اي كه از شير مرغ تا جان آدميزاد را مي‌شود در آنها پيدا كرد؛ اين تنها يك داستان تكرار‌شونده هرساله است؛ داستان عرضه و تقاضا، داستان گراني و حراج، داستان ترافيك و شلوغي و... . با ما همراه شويد تا چند نكته درباره سبك خريد شب عيد دستگيرتان شود.

  • نكته اول

براي خريد جوگير نشويد
آرامش داشته باشيد و زمان مناسب را انتخاب كنيد. مي‌دانيم ديدن اين همه آدم با كيسه‌هايي كه از نو بودن لباس‌ها و مارك‌هاي مختلف روي دست‌ها برق مي‌زنند، وسوسه‌كننده است اما اين دليل نمي‌شود كه بي‌دليل خريد كنيد. نترسيد! هيچ كالايي تمام نمي‌شود. توليد‌كننده‌ها براي نوه‌هاي نوه‌هاي ما هم جنس توليد كرده‌اند و ريخته‌اند توي بازار. گول تبليغ‌هاي پايان جنس‌ها را نخوريد. اول خودتان و اعضاي خانواده‌تان را دسته‌بندي كنيد؛ براي هر سن چه مي‌خواهيد و هر كدام از نوگلانتان چه نيازي دارند.حواستان باشد كه موقع خريد، اسير چشم‌ و هم‌چشمي‌ها نشويد. اين اتفاق، گاهي به‌صورت ناخودآگاه مي‌افتد. نياز‌هايتان را اولويت‌بندي كنيد و بودجه‌بندي هم يادتان نرود چون برخي فروشنده‌ها با آن زبان چرب و نرم و توصيه‌هاي اغفال‌كننده‌شان كاري مي‌كنند كه در يك چشم به هم زدن در‌‌ همان مغازه اول، بودجه درنظر گرفته شده به پايان مي‌رسد و اتفاقي رخ مي‌دهد كه تا پايان سال بعد هم از يادتان نمي‌رود.

  • نكته دوم

فريب حراجي ها را نخوريد
فريب حراجي‌هاي‌ آخر سال را نخوريد. درست است كه قيمت‌هايشان تا ۵۰ درصد هم پايين آمده اما معمولا لباس‌هايي كه تخفيف خورده است اصلا مناسب فصل نيست. اين ضرب‌المثل را هميشه گوشه ذهنتان هنگام خريد داشته باشيد كه «هيچ ارزاني‌اي بي‌علت نيست.» البته حواستان را جمع كنيد چون مي‌شود از همين حراجي‌ها، مثلا پوشاكي خريد كه براي ۶‌ماه دوم سال قابل استفاده باشد و سود كنيد. باقي حراجي‌ها هم تعريفي ندارند؛ بعضي‌ها به قدري قيمت اوليه را بالا مي‌كشند كه پس از تخفيف هم سودشان آسيبي نبيند. بنابراين خريد انحصاري از حراجي‌ها را فراموش كنيد لطفا. مراقب دستفروش‌ها هم باشيد، در بساط آنها معمولا نمي‌توانيد كالاي درجه يك و خوبي پيدا كنيد. مخصوصا در خريد پوشاك به هيچ‌وجه سراغ دستفروشان نرويد چون وسط خيابان امكان پرو كردن برايتان وجود ندارد. خريد مواد‌غذايي از دستفروشان هم كه به هيچ وجه توصيه نمي‌شود.

  • نكته سوم

كجا برويم براي خريد كردن؟
براي اينكه خريد خوبي داشته باشيد بايد فاكتورهاي زيادي را مورد توجه قرار دهيد؛ يكي‌اش همين ترافيك. پس بهتر است از روي نقشه ابتدا به جايي سر بزنيد كه به شما نزديك‌تر است و مي‌توان پياده يا با حداقل طي مسير به آنجا رسيد. شكر خدا مثلا در تهران و چند كلانشهر ديگر كشور، در تمام مناطق به اندازه كافي فروشگاه، پاساژ و مركز تجاري وجود دارد. درست است كه همه اجناس يكجا جمع نيست اما مسلما سليقه شما بايد در يك مركز تجاري تأمين شود و نيازي نباشد از اين سر شهر به آن سر شهر برويد. البته باز هم ترافيك و شلوغي و گراني وجود دارد ولي براي شما كمتر و قابل تحمل‌تر است. يك نكته ديگر؛‌ به خانم‌هايي‌كه عادت دارند حسابي همه مغازه‌ها را بگردند تا همه مدل‌ها را ببينند، توصيه مي‌كنيم قبل از راه انداختن همه اعضاي خانواده براي خريد، اول خودشان سري به مغازه‌ها بزنند. اينطور، هم قيمت دستشان مي‌آيد و هم اعضاي خانواده را معطل نمي‌كنند.

  • نكته چهارم

پيشنهادي متفاوت براي خريد عيد
به هر حال طبيعت در حال دگرگوني و نو شدن است و خيلي‌ها دوست دارند كه همراه طبيعت، نونوار شوند. ولي واقعا اگر خيلي نيازي به لباس جديد نداريد، سراغ خريد انتحاري شب عيد نرويد. يك پيشنهاد خوب هم كه خيلي‌ها آن را اجرا مي‌كنند اين است كه بخش عمده خريدشان را چند ماه قبل‌تر انجام مي‌دهند؛ يعني سر فرصت و با قيمت پايين‌تر خريد مي‌كنند. شما فعلا اين فرصت را براي امسال از دست داده‌ايد. پيشنهاد ديگر ما اين است كه خريدتان را به روزهاي بعد از تحويل سال موكول كنيد. خلوت شدن خيابان‌ها در آن زمان باعث مي‌شود كه با يك نصف روز وقت گذاشتن، كل خريد خانواده را انجام دهيد. نگران بسته شدن مغازه‌ها هم نباشيد، آنها معمولا تا نيمه عيد باز هستند، شايد برخي‌هايشان هم قيمت‌ها را كمي پايين بياورند. اين تفكر هم كه جنس‌هاي خوب تمام مي‌شود واقعا اشتباه است. باور كنيم هيچ مدل پوشاك و لباسي، شب عيد تمام نمي‌شود.

  • نكته پنجم

پول نقد ببريم يا نبريم؟
اگر با ايل و تبار مي‌رويد خريد، ممكن است هر لحظه همديگر را گم كنيد. روي آنتن موبايل هم در مراكز خريد خيلي نمي‌شود حساب كرد، بنابراين براي جمع‌شدن‌هاي احتمالي در يك جا و يك ساعت خاص با هم قرار بگذاريد. علاوه بر اين، در روزهاي آخر سال معمولا انتهاي صف دستگاه‌هاي عابربانك، مخصوصا در نزديكي مراكز خريد پيدا نيست، بهتر است كمي پول نقدهم با خودتان داشته باشيد. ضمن اينكه هنوز خريد الكترونيك در برخي مراكز خريد جا نيفتاده و اگر شبكه‌شان قطع شود و... بيچاره مي‌شويد! البته يادتان نرود كه پول نقد بردن هم دردسرهاي خاص خودش را دارد. مأموران انتظامي اين روز‌ها در نزديكي مراكز خريد تا دلتان بخواهد دزد و كيف‌زن و جيب‌بر مي‌گيرند. هر چقدر شما زرنگ هستيد، دزدها از شما زرنگ‌ترند. درضمن اگر بچه كوچك داريد حتما وسايل حمل‌ونقل بچه را با خودتان ببريد. واقعا آدم دلش مي‌سوزد وقتي آقايان بچه به بغل را مي‌بيند كه ايستاده‌اند جلوي مغازه‌ها تا همسرشان با خيال راحت خريد كند!

  • گشت‌وگذار در بازار غلغله

نكته‌هاي تلگرافي براي خريد شب عيد
پيشنهاد مي‌كنيم قبل از اينكه براي رفتن به بازار شال و كلاه كنيد اين نكته‌هاي تلگرافي ما را براي خريد شب عيد بخوانيد.
همه خريد شب عيد را به روزهاي آخر سال موكول نكنيد. روزهاي آخر مراكز خريد آنقدر شلوغ و غلغله مي‌شوند كه از خريد شب عيد فقط اعصاب خرد گيرتان مي‌آيد. از همين حالا كم‌كم خريدتان را شروع كنيد.
اگر قصد داريد حتما با خودروي شخصي به خريد برويد قبل از راه افتادن به فكر جاي پارك باشيد؛ يعني يكي از پاركينگ‌هاي نزديك مركز خريد مورد نظرتان را نشان كنيد و يكراست به آنجا برويد.
كارمندان و دانش‌آموزان محترم! روزهاي ‌ماه اسفند كمي به‌خودتان زحمت بدهيد و كمي زود‌تر رختخواب گرم و نرم را‌‌ رها كنيد. ترافيك خيابان‌ها در چند هفته آخر قابل پيش‌بيني نيست، حتي اول صبح و ممكن است به دامش گرفتار شويد. اگر هم گرفتار ترافيك شديد زياد عجله نكنيد، بالاخره مديران اداره‌ها و سازمان‌ها و شركت‌ها هم شرايط اين روز‌ها را درك مي‌كنند.
شيوه فروش كالا در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به شكلي است كه ممكن است دچار اسراف در خريد شويد، پس ابتدا فهرستي از اقلام مورد نيازتان تهيه كنيد و سپس به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي برويد. چيزهاي اضافه و بي‌خودي نخريد.
خيلي‌ها فكر مي‌كنند كه با خريد شب عيد، دينشان را به فرزندشان ادا مي‌كنند. براي همين، كلي پول خرج خريد لوازم غيرضروري براي فرزندانشان مي‌كنند. فراموش نكنيد كه بچه ها از شما ياد مي‌گيرند. اگر شما براي خريد هول كنيد، خيلي وقت‌ها آنها علاقه چنداني به چيز جديد ندارند. همين هزينه هاي بي‌مورد را اگر از زندگي حذف كنيد فرصت و بودجه كافي براي كارهاي مهم تر و پرنشاط‌تري پيدا خواهيد كرد. مثلا مطمئن باشيد كه بچه‌ها يك تفريح يك روزه خانوادگي در پارك را به صدها لباس نو ترجيح مي‌دهند.

  • زنجيره اي خريد كنيد

براي خريد خوراكي‌ها و مايحتاج روزانه نوروز، روي بازارهاي ميوه و تره‌بار شهرداري حساب باز كنيد. خريد از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هم اگر فهرست خريد‌تان را از قبل آماده كرده باشيد، بسيار به‌صرفه است. خيلي از خانواده‌ها براي اينكه در وقت صرفه‌جويي كنند، خريدشان را از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي انجام مي‌دهند؛ مخصوصا فروشگاه‌هاي شهروند كه اين روز‌ها در تمام نقاط پايتخت پراكنده شده‌اند و معمولا تخفيف‌هايي هم براي شب عيد دارند.

  • بي‌خيال خودروي شخصي

در شلوغي اسفند، بسياري از مسيرهاي مجاور مراكز خريد بزرگ به‌دليل همين خريد شب‌عيد، جاي سوزن انداختن نخواهند داشت؛ حتي احتمال اين وجود دارد كه شرايط ترافيكي‌شان تغيير كند و مثلا ورود ممنوع شوند. در مراكز خريد مركز شهر تهران هم بايد مجوز طرح ترافيك داشته باشيد. پيدا كردن جاي پارك در آن حوالي هم آنقدر وقت‌زيادي مي‌خواهد كه من و شما حتما نداريم. بهترين راه اين است كه ماشينتان را چند ايستگاه مترو آن‌طرف‌تر، پارك كنيد، با مترو برويد و با مترو برگرديد؛ شلوغ است اما دردسرش كمتر است. مي‌توانيد روي اتوبوس‌هاي تندرو هم حساب ويژه‌اي باز كنيد. اين خطوط در حال حاضر در بيشتر نقاط تهران كشيده شده‌اند و از كنار بسياري از مراكز خريد عبور مي‌كنند.

کد خبر 288605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha