همشهری آنلاین: دریافت مالیات از آستان‌های مقدس و قرارگاه‌های سازندگی،‌ تعیین «جریمه بورسیه» به عنوان منبع در آمد وزارتخانه‌های علوم و بهداشت از جمله مصوبات تأیید شده امروز مجلس بودند.

مجلس در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه ۱۳۹۴ کل کشور مصوباتي همچون افزايش 4 درصدي تعرفه واردات لوامز صوتي و تصويري، تحصيل رايگان ايثارگران و حافظان قرآن در دانشگاه‌ها و ... را تاييد كردند.

مي‌توانيد در جدول زير مصوبات پنجمين روز مجلس در روند بررسي لايحه بودجه 94 را به نقل از مهر مطالعه كنيد:

 

مصوبات مجلس در بررسي لايجه بودجه 94

توضيحات

آستان‌های مقدس و قرارگاه های سازندگی مکلف به پرداخت مالیات شدند

براساس بند«م» لايحه بودجه، دولت در سال ۹۴ مکلف شده بود علاوه بر عوارض دریافتی برای واردات کالا‌ها و محصولات فرهنگی و صنایع دستی از قبیل لوازم صوتی و تصویری و لوح فشرده تا ۴ درصد به تعرفه این گونه کالا‌ها و محصولات افزوده و دریافت کند و منابع حاصل را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

نمایندگان در ادامه بند الحاقی یک به این بند را به تصویب رساندند؛ براساس این مصوبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است بر بودجه سال ۹۴ سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه نظارت کرده و بودجه سال ۹۵ این مناطق را در پیوست شماره ۳ لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور منظور کند.

مجلس همچنین با بند الحاقی دو موافقت کرد که بر این اساس آستان‌های مقدس و قرارگاه سازندگی مکلفند در سال ۱۳۹۴ اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان درآمدهای سال ۱۳۹۳ مرتبط با سهام خود در شرکت‌ها و موسسات با فعالیت‌های اقتصادی نظیر صنعتی، معدنی، تجاری و خدماتی را تسلیم ادارات مالیات کرده و مالیات آن را براساس قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت کنند.

منابع درآمدهای مالیاتی شرکت‌های تابعه آستانه قدس رضوی موضوع این بند، هر ساله در قالب قوانین بودجه سالانه به صورت جمعی- خرجی در اختیار این آستان قرار می‌گیرد.

اقساطي شدن دریافت هزینه نصب کنتور حجمي هوشمند چاه‌ها

وکلای ملت با تصویب بندی به وزارت نیرو اجازه داده دادند کل هزینه‌های مربوط به تهیه و نصب کنتور حجمي هوشمند چاه‌های کشاورزی را از محل اعتبارات ردیفهای طرح «تعادل‌بخشی، تغذیه مصنوعی و کنترل سیل» پرداخت و به‌صورت اقساطی با روشی که وزارت نیرو تعیین می‌نماید از صاحبان چاه‌ها دریافت و به حساب خزانه واریز كند.

علاوه بر این دو تبصره از لایحه بودجه در خصوص حق انتفاع پروانه بهره برداری از معادن،مالیلات بر در آمد معادن،مالیات بر ارزش افزوده صادرات مواد معدنی، برنامه ریزی برای در آمدهای حاصل از خصوصی سازی شرکت دخانیات و سرمایه گذاری وزارت نیرو در بخش برق و انرِِژی بود.

بر اساس اظهارات ابو ترابی فرد نائب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت این بندها به عنوان قانون دائمی در لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر آمده است لذا تا تعیین تکلیف این لایحه در شورای نگهبان این بند ها به کمیسیون تلفیق باز می گردد.

 

ممنوعيت واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی تا پایان برنامه پنجم

 با تصویب نمايندگان به وزارتخانه های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اجازه داده می‌شود درآمدهایی را که براساس قوانین مصوب دریافت می‌کند به استثنای درآمدهای موضوع بند(م) تبصره (۳) این قانون به حساب درآمد اختصاصی که توسط خزانه‌داری کل‌کشور افتتاح می‌شود، واریز نمایند و معادل آن را وصول کند. مازاد درآمد اختصاصی ادارات کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان هر استان به همان استان و شهرستان وصول‌کننده اختصاص می‌یابد.

 همچنین به دانشگاه ها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي دستگاه‌هاي مشمول بند (ب) ماده (۲۰) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران اجازه داده مي‌شود تا سقف درآمد اختصاصي سال ۱۳۹۳ نسبت به أخذ تسهیلات از بانك ها اقدام نمایند.

همچنین با تصویب پیشنهاد مهرداد بذرپاش نماینده تهران مقرر شد واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی تا پایان برنامه پنجم توسعه ممنوع باشد.

تعيين «جریمه بورسیه» به عنوان درآمد وزارتخانه های علوم وبهداشت

با تصویب بند "ز" تبصره 13 این لایحه مقرر شد که «وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري (سازمان امور دانشجويان) و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مجازند، طبق قوانین و مقررات، درآمد حاصل از خرید عدم انجام تعهدات بورس و ارزبگیر با هزینه شخصی و جریمه‌های آن را أخذ و به حساب درآمد اختصاصی نزد خزانه‌داري كل كشور واریز كنند».

نمایندگان همچنین با تصویب بند "ح" مقرر کردند «100 درصد وجوه اداره شده پرداختي از سال 1385 تا سال 1391 به صندوق رفاه دانشجويان، وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد اسلامي، به عنوان كمك جهت افزايش سرمايه صندوقهای رفاه دانشجويان تلقی می شود و وجوه حاصل از بازپرداخت وامهاي مذكور در قالب درآمد اختصاصی برای پرداخت مجدد به دانشجويان به مصرف مي‌رسد».

در ادامه بررسی این تبصره و با تصویب بند "ط" مقرر شد، «به وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري (سازمان امور دانشجويان) و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اجازه داده مي‌شود، منابع ريالي حاصل از فروش ارزي كه از منابع خارج از كشور در وجه دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج از كشور يا دانشگاههاي محل تحصيل آنان پرداخت مي‌شود را وصول و به حساب درآمد عمومي رديف 160147 نزد خزانه‌داري كل كشور واريز كنند».

بر اساس این گزارش، نمایندگان با تصویب بند "ک" تبصره 13 تعیین کردند که «مازاد درآمد اختصاصی دستگاههای اجرائی در سقف اعتباراتی که برای این منظور در اين قانون پیش‌بینی ‌شده است، حسب مورد به همان دستگاه اجرائی که درآمد را کسب کرده است، اختصاص می‌یابد تا مطابق موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هزینه شود».

تکلیف وزارت ارتباطات برای پرداخت سهم بیمه کارگزاران مخابرات روستا

نمایندگان با الحاق بندی به لایحه بودجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف به پرداخت حق سهم بیمه کارفرمایی کلیه کارگزاران و پیمانکاران مخابرات روستایی به تاریخ قبل از واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی از محل درآمد قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز و فعالیت بخش غیر دولتی از محل مازاد درآمد اعتبارات تخصیص یافته (28 هزار میلیارد ریال) تا سقف 2 هزار و 400 میلیارد ریال کردند.

مجوز مجلس به دولت برای اخذ هزینه از مشترکان گاز و برق مسکونی

بر اساس مصوبه نمایندگان، مطابق بند «ج» این تبصره «به هريك از وزارتخانه‌های نفت و نيرو از طريق شركت هاي تابعه ذيربط اجازه داده می شود، هر دو ماه از هر واحد مسكونی مشترك گاز، مبلغ يك‌ هزار ريال و از هر واحد مسكونی مشترك برق، مبلغ پانصد ريال دریافت کنند؛ این مبالغ، جزء درآمدهای شرکت های ذی‌ربط وزارتخانه‌های نفت و نیرو محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات نیست».

مجلس همچنین با تصویب بند «هـ» تبصره ۱۴ مقرر کرد که «شركت های بيمه‌ای مكلفند، مبلغ ۲۴۰۰ ميليارد ريال از اصل حق بيمه شخص ثالث دريافتی را طی جدولی كه براساس فروش بيمه (پرتفوي) ‌هر يك از شركت ها تعيين و به‌ تصويب شوراي‌عالی بيمه مي‌رسد، به‌ صورت هفتگي به درآمد عمومی رديف ۱۶۰۱۱۱ جدول شماره (۵) اين قانون نزد خزانه‌داری كل كشور واريز كنند؛‌ وجوه واريزی شركتهای بيمه‌ای موضوع اين بند و همچنين وجوه واريزي موضوع بند (ب) ماده (۳۷) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران توسط شركتهاي بيمه‌اي، از درآمد مشمول مالیات شرکتهای مذکور حذف مي‌شود».

همچنین با تصویب بند الحاقی کمیسیون تلفیق به این تبصره، «دولت مكلف شد تا کمك هزينه مسكن كاركنان نيروهاي مسلح (نظامي - انتظامي) ساكن در خانه‌هاي سازماني را پس از كسر از دريافتي آنان، به حساب خاص نزد خزانه‌داري كل كشور واريز کند».

تحصيل رايگان ايثارگران و حافظان قرآن در دانشگاه‌ها

«تحصيل ايثارگران، حافظان کل قرآن کریم و قاریان ممتاز کشوری و مشمولان بند (ك) ماده (۲۰) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامی ايران، در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی رايگان است».

کد خبر 287801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha