شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

هفته گذشته در ایالت کارولینای شمالی آمریکا، یک مرد ۴۵ساله با ورود به خانه‌ای که ۳ دانشجوی جوان مسلمان (شوهر، زن و خواهر‌زن) در آن زندگی می‌کردند با شلیک ۳ گلوله به سر این ۳ جوان دانشجوی دندانپزشکی، آنها را کشت.

Muslims

 48ساعت طول كشيد تا اين خبر در رسانه‌هاي آمريكايي به‌اصطلاح داغ شود و افكار‌عمومي آمريكا و جهان متوجه آن بشوند. براي اين كشتار تكان‌دهنده، نه‌جنبشي در رسانه‌هاي غربي به راه افتاد نه مقام ارشد سياسي پيام داد نه فراخواني براي تظاهرات عليه خشونت برگزار شد. كافي است چند لحظه تصور كنيد كه اگر جاي قاتل و مقتول در اين ماجرا عوض شده ‌بود چه موجي به راه مي‌افتاد.

اگر دين قاتل اسلام بود و دين مقتولان يهوديت يا مسيحيت، الان شاهد چه پيام‌ها و بحث‌هاي رسانه‌اي بوديم؟ اگر جاي قاتل و مقتول در اين ماجرا عوض شده‌بود شاهد موجي به نام اسامي مقتولان در شبكه‌هاي اجتماعي و تحليل‌هايي با موضوع خطر تروريسم در كنار توجيه تشديد عمليات نظامي عليه شبه‌نظاميان اسلامگراي خاورميانه و در نهايت، ضرورت افزايش تدابير امنيتي براي يهوديان و شهروندان بي‌گناه قرباني تروريسم بوديم. اما اكنون وقتي از كاخ سفيد پرسيده شده چرا درباره كشتار 3 جوان مسلمان در خانه‌‌شان موضعگيري نمي‌كند، سخنگوي كاخ سفيد مي‌گويد كه بايد منتظر نتيجه تحقيقات جنايي بود. رسانه‌هايي چون سي‌ان‌ان هم اين ماجرا را به يك دعواي محلي بر سر جاي پارك تقليل داده‌اند.

مي‌توان اين حادثه را بخشي از تيراندازي‌ها و قتل‌هاي روزانه در گوشه و كنار آمريكا با فرهنگ هفت‌تيركشي‌اش تصور كرد. اما سابقه نوشته‌ها و اظهارات قاتل كه خود را به پليس تسليم كرده، نشان مي‌دهد كه او عليه مذهب و افراد مذهبي نفرت‌پراكني مي‌كرده. بعد ازاين واقعه‌ هم طرفداراني براي او در شبكه‌هاي اجتماعي يافت‌شده‌اند كه اين اقدام او را تحسين كرده‌اند. اينها اقداماتي است كه اگر در غرب عليه يهوديان صورت بگيرد، عامل را به جرم نفرت‌پراكني مذهبي دستگير و روانه زندان مي‌كنند.

پدر 2 دختر جواني كه در اين حمله كشته شدند، در مصاحبه‌اي، برنامه‌هاي رسانه‌هايي چون فاكس‌نيوز و فيلم‌هاي هاليوودي چون «تيرانداز آمريكايي» را عامل بروز چنين فاجعه‌اي دانسته‌ و گفته‌است، در ماه‌هاي اخير افكار‌عمومي آمريكا به بهانه ماجراي شارلي ابدو و داعش، با عبارت‌هايي چون «تروريسم اسلامي» بمباران شده‌است. فيلم تك‌تيرانداز آمريكايي درباره زندگي يك سرباز آمريكايي است كه بعد از 11سپتامبر به جنگ دشمنان آمريكا به عراق مي‌رود تا آنها را شكار كند. او البته در پاياني غم‌انگيز جانش را در آمريكا به‌دست يك كهنه‌سرباز ديگر از دست مي‌دهد.

اما قهرماني است كه براي دفاع از ميهن آمريكايي، «عرب‌هاي تروريست» را با تفنگش شكار مي‌كند. در روزهاي بعد از حمله به مجله فرانسوي شارلي ابدو، باراك اوباما در سخناني‌ طعنه‌آميز و انتقادي، از اروپايي‌ها خواست كه جمعيت مسلمانشان را بيشتر و بهتر درون جامعه تلفيق كنند و از نمونه آمريكا در اين زمينه درس بگيرند. اما به‌نظر مي‌رسد اين همه ماجرا نيست.

کد خبر 287081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha