مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای‌ ایندیور بعد از چهار سال، چهارشنبه ‌ 17 مرداد با موفقیت‌ از کیپ‌ کاناورال‌ فلوریدا به‌ فضا پرتاب‌ شد‌.

شاتل ایندیور به دلیل عدم تأیید کارشناسان به علت وجود مشکلی در قسمت دستگاه‌های تنظیم فشار کابین یک روز بیشتر بر روی سکوی پرتاب کیپ کاناورال ایالت فلوریدا منتظر ماند، تا در 24 ساعت مهندسان تراز اول ناسا مشکلش را حل کنند ت زمین را به مقصد ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISI) ترک کند.

به‌ گزارش‌ خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس‌ از کیپ‌ کاناورال‌ ‌این‌ فضا پیما با هفت‌ سرنشین‌ حوالی‌ ساعت‌ شش‌ و سی‌ و شش‌ دقیقه‌ عصر روز چهارشنبه‌ از سکوی‌ پرتابی‌ در کیپ‌ کاناورال‌ با موفقیت‌ به‌ فضا پرتاب‌ شد‌.

 انتظار می‌ رود فضاپیمای‌ ایندیور روز جمعه 19 مرداد‌ به‌ ایستگاه‌ فضایی‌ بین‌ المللی‌ برسد‌.

فضانوردان یکی از چهار ژیروسکوپ ایستگاه که به تعادل آن کمک می کند را تعویض خواهند کرد و یک قطعه 3/3 تنی موسوم به سکوی بار را نصب خواهند کرد.

این شاتل در بخش بار خود همچنین حامل مخزنی 7/2 تنی از تدارکات، آذوقه و تجهیزات دیگر است. 

ایندیور یک ژیروسکوپ جدید و مقداری تجهیزات کامپیوتری را به ایستگاه فضایی ببرند تا در صورت بروز مشکل، مانند 2 ماه پیش که کامپیوترهای ایستگاه فضایی دچار مشکل شد- کانال‌های امنیتی دیگری نیز موجود باشد.

ایندیور اکنون مجهز به ابزاری است که می تواند به شبکه برق ایستگاه فضایی متصل شده و امکان تمدید ماموریت خود از 11 روز به 14 روز را بیابد.

شاتل حاوی یک به اصلاح "چوب بست" (S5 Truss) به اندازه یک اتومبیل کوچک به وزن 58/1 تن است که هدف آن افزایش طول استخوان بندی ایستگاه فضایی به 108 متر است.

اولین مأموریت ایندیور  STS-49 بود. پس از آن در سال 1993 (در مأموریت STS-69) به کمک تلسکوپ فضایی‌هابل رفت و با تعمیراتی ویژه بر روی آن از بزرگترین چشم فضایی بشر مراقبت کرد.

این شاتل تاکنون 18 مأموریت را با موفقیت به پایان رسانده و طبق برنامه ناسا قرار است تا سال 2010 به برنامه‌های خود ادامه دهد.

mafi@hamshahrionline.ir

کد خبر 28592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز