تا‌کنون ۳۶۰ غرفه ویژه جمع‌آوری پسماند خشک در محله‌های تهران نصب شده و قرار است این تعداد تا پایان سال به ازای هر محله یک غرفه برسد.

بازیافت

به‌عبارت ديگر تا پايان امسال 14غرفه جديد ويژه جمع‌آوري پسماند خشك در محله‌هايي كه چنين امكاني را در اختيار ندارند، نصب مي‌شود. طرح آسمان آبي، زمين پاك كه از اوايل دي ماه به‌طور رسمي در مناطق 6 و 8 تهران و بعد در تمام شهر اجرايي شده مورد توجه شهروندان قرار گرفته است.

به همين دليل نيز تهراني‌ها تلاش مي‌كنند توصيه‌هاي ارائه شده درباره تفكيك زباله از مبدا و حتي توليد كمتر زباله را جدي بگيرند.با وجود اين، هزينه جمع‌آوري زباله‌هاي تهران روزانه بيش از يك ميليارد تومان است. به گفته عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر اگر شهروندان تفكيك زباله‌ها را جدي گرفته و اين كار را از منازل خود انجام دهند روزانه حدود 150ميليون تومان و در سال حدود 55ميليارد تومان از هزينه جمع‌آوري زباله شهر صرفه‌جويي مي‌شود كه مي‌توان اين اعتبار را براي توسعه سرانه‌هاي خدماتي، فرهنگي و اجتماعي شهر كه مورد نياز شهروندان است سرمايه‌گذاري كرد. طبق اطلاعات ارائه شده از سوي مسئولان در حال حاضر حدود 65درصد از 7500تن زباله توليد شده در تهران را زباله‌هاي‌تر يا همان ته‌مانده مواد غذايي تشكيل مي‌دهد.

ما بقي اين مقدار از زباله‌ها را نيز زباله‌هاي خشك يا همان مواد قابل بازيافت تشكيل مي‌دهد كه گفته مي‌شود مي‌توان 90درصد از زباله‌هاي خشك را بازيافت كرد.توسعه غرفه‌هاي جمع‌آوري زباله خشك در سال‌هاي اخير در دستور كار مديريت شهري تهران قرار گرفته و به گفته عليرضا شريفي‌فرد، مدير تدوين دستورالعمل‌هاي سازمان مديريت پسماند تا پايان سال 14محله از 374محله تهران كه هنوز غرفه جمع‌آوري پسماند خشك ندارند، به اين غرفه‌ها مجهز مي‌شوند. به گفته وي استقبال شهروندان از برخي از اين غرفه‌ها بسيار خوب بوده و روزانه مقدار زيادي از زباله‌هاي خشك شامل كاغذ، پلاستيك و شيشه توسط شهروندان به اين غرفه‌ها تحويل مي‌شود.

البته شهرداري تهران نيز در مقابل دريافت زباله خشك، وجه نقد، مواد شوينده و در برخي موارد لوازم‌التحرير به شهروندان ارائه مي‌كند. به گفته شريفي‌فرد اين آمادگي در سازمان پسماند نيز وجود دارد كه درصورت اعلام آمادگي از سوي شهروندان ساكن در يك محله، تعداد غرفه‌هاي دريافت پسماند خشك بيشتر شود.

  • پولي كه از جيبمان مي‌رود

زباله‌هاي خشك مي‌توانند آسيب جدي به محيط‌زيست وارد كنند. طبق تحقيقات صورت گرفته شيشه حدود 1500سال، پلاستيك 100سال و قوطي‌هاي كنسرو 300 تا 400سال در طبيعت باقي مي‌مانند تا تجزيه شوند. اين در حالي است كه با تفكيك زباله از مبدا مي‌توان بسياري از زباله‌هاي خشك قابل بازيافت را دوباره به چرخه مصرف بازگرداند و اين يعني اينكه خسارت كمتري به محيط‌زيست وارد مي‌شود.

از سوي ديگر اين نكته را درنظر بگيريد كه به گفته عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر سالانه حدود 120ميليارد تومان بابت بهاي خدمات مديريت پسماند، قبوض عوارض، چاپ و بين شهروندان تهراني توزيع مي‌شود. اين در حالي است كه سال گذشته فقط 78ميليارد تومان از اين مقدار توسط شهرداري تهران پرداخت شد. البته اگر تمام اين مبلغ هم توسط شهروندان به‌عنوان عوارض خدمات پسماند پرداخت شود، تنها يك چهارم هزينه‌هاي پردازش و دفع زباله از سوي شهروندان تقبل شده است.

کد خبر 285705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha