آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که شاخص اجاره‌بهای مسکن در ۱۲‌ ماه منتهی به آذرماه سال‌جاری افزایش ۱۷.۴ درصدی را تجربه کرده است.

مسکن

طبق اين برآورد ميانگين افزايش اجاره مسكن در مناطق شهري ايران در فصل پاييز امسال نسبت به پاييز سال قبل 14.8درصد و نسبت به تابستان امسال 4.5 درصد افزايش يافته است. متوسط شاخص بهاي مسكن اجاري در 9‌ماه اول سال‌جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل نيز 16.1 درصد افزايش را تجربه كرده است.

در فصل پاييز امسال تمام استان‌هاي كشور با افزايش اجاره مسكن نسبت به فصل قبل از آن مواجه شده‌اند. بيشترين ميزان افزايش نرخ اجاره در اين دوره 3ماهه متعلق به استان كهگيلويه و بويراحمد معادل 8.1درصد بود و استان‌هاي يزد با 7.3 درصد و فارس با 6.6درصد افزايش در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند. كمترين ميزان افزايش مبلغ اجاره نيز مربوط به استان خراسان جنوبي معادل 2/2درصد بود و استان‌هاي سمنان با 2.5درصد و قزوين با 2.8درصد در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند. افزايش اين شاخص طي 3ماهه پاييز در استان تهران برابر با 3.4 درصد بوده است.

  • پيشنهاد وزير صنعت براي گراني ۱۰ درصدي قيمت خودرو

وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه روز سه‌شنبه كميسيون صنايع مجلس پيشنهاد افزايش 10درصدي قيمت خودرو را مطرح كرد. آزادسازي و افزايش قيمت خودرو در حالي در دستور كار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته كه كاهش قدرت خريد مردم و مصوبات اخير اين وزارتخانه موجب سردرگمي و قهر مشتريان با بازار خودروهاي گران داخلي و وارداتي شده است.

پس از 2نامه وزارت صنعت به شوراي اقتصاد براي خروج خودرو از دايره قيمت‌گذاري شوراي رقابت و ابلاغيه اخير اين وزارتخانه براي محدودشدن واردات خودرو به 35نمايندگي رسمي فروش، محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه اخير كميسيون صنايع مجلس نيز پيشنهاد افزايش 10درصدي قيمت خودرو در سال آينده را مطرح كرده است.

يك عضو كميسيون صنايع مجلس با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه اين كميسيون با وزير صنعت، معدن و تجارت به فارس گفت:‌ وزير صنعت موضوع افزايش ۱۰درصدي قيمت خودرو در سال آينده را مطرح كرد اما نمايندگان با آن مخالفت كردند.نادر قاضي‌پور در زمينه جزئيات جلسه اخير كميسيون صنايع با وزير صنعت اعلام كرد كه در اين جلسه به وزير صنعت گفتم كه شما وزير توليد و صنعت نيستيد، بلكه وزير واردات هستيد و راه را براي واردات بي‌رويه خودرو، شكر و سيگار باز كرده‌ايد.

کد خبر 285700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha