دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- دکتر زهرا عباسپور: سینوس‌ها حفراتی پر از هوا هستند که در درون استخوان‌های جمجمه‌ شما قرار دارند و از طریق مجراهایی به به حفرات بینی باز می‌شوند

Sinusitis

 معنی ساده سینوزیت این است که پوشش درونی سینوس‌های شما عفونی یا ملتهب شده‌اند،

متخصصان معمولاً سینوزیت را به سه دسته تقسیم می‌کنند: 

  •  سینوزیت  حاد که ۳ هفته یا کمتر به طول می‌انجامد.
  •  سینوزیت مزمن که معمولاً ۳ تا ۸ هفته طول می کشد، اما ممکن است برای ماه ها یا حتی سال ها ادامه یابد.
  • سینوزیت راجعه که چندین حمله حاد در طول یک سال را شامل می شود.

در بیشتر موارد سینوزیت حاد با یک سرماخوردگی شروع می شود که عامل آن یک ویروس است. این سرماخوردگی های ویروسی علائم سینوزیت را به وجود نمی آورند، اما حتماً سینوس ها را ملتهب می کنند. در شرایط معمول هم سرماخوردگی و هم التهاب سینوس‌هاً در مدت دو هفته بدون درمان بهبود پیدا می کنند.

اما ممکن است در زمینه التهاب ویروسی سینوس، یک عفونت باکتریایی به بیماری اولیه اضافه شود و یک سینوزیت حاد چرکی بوجود آید.

علائم سینوزیت حاد  از جمله شامل سردرد، درد در پیشانی یا استخوان گونه، درد در دندان یا فک، تورم پلک، گوش‌درد یا گردن‌درد می شود. بسیاری از مبتلایان تب، گرفتگی یا ابریزش بینی، عطسه، سرفه و گلودرد نیز دارند.

تعیین علت سینوزیت مزمن، دشوار است. برخی پژوهشگران فکر می کنند که این یک بیماری عفونی است، اما سایرین در این مورد مطمئن نیستند.

سینوزیت مزمن، یک بیماری التهابی است که اغلب در مبتلایان به آسم بروز می کند. اگر شما مبتلا به آسم هستید، ممکن است سینوزیت مزمنی داشته باشید که در مواردی وخامت می یابد، اگر نسبت به موارد آلرژی زای موجود در هوا از قبیل گرد و غبار، قارچ و گرده حساسیت دارید که التهاب بینی ناشی از آلرژی را سبب می شوند، ممکن است مبتلا به سینوزیت مزمن بشوید.

پاسخ ایمنی به مواد خارجی موجود در قارچ ها می تواند سبب حداقل برخی از موارد سینوزیت مزمن باشد. به علاوه، کسانی که به قارچ، حساسیت دارند، ممکن است به علت آلرژی به قارچ به سینوزیت مبتلا شوند. اگر در معرض ابتلا به سینوزیت مزمن هستید، هوای مرطوب، به ویژه آب  و هوای مناطق شمالی یا آلوده کننده های موجود در هوا و ساختمان ها می تواند شما را به این بیماری مبتلا کند.

از آنجا که به دلیل ابتلا به بیمار ی هایی مثل سرماخوردگی، بینی شما می تواند دچار گرفتگی و احتقان شود، ممکن است احتقان ساده بینی را با سینوزیت اشتباه بگیرید، اما سرماخوردگی معمولا در حدود ۷ تا ۱۴روز طول می کشد و سپس بدون درمان، خوب می شود. سینوزیت مزمن اغلب بیشتر طول می کشد و علائم آن به طور مشخص بیشتر از یک سرماخوردگی ساده هستند.

پزشک با گوش دادن به شرح حال شما، انجام معاینه بالینی، درخواست رادیوگرافی و در صورت لزوم MRI یا سی تی اسکن می تواند سینوزیت را تشیخص بدهد.

عفونت‌های باکتریایی سینوس‌ها را باید با آنتی‌بیوتیک درمان کرد، در حالی که در مورد عفونت‌های ویروسی باید صبر کرد تا دوره بیماری طی شود. استفاده کوتاه‌مدت از داروهای ضداحتقان که برای رفع گرفتگی و آبریزش بینی بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می رسند، به تخفیف علائم کمک می‌کند.

کد خبر 28366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز