شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه جان‌هاپکینز می‌گویند دو سوم انواع سرطان در بزرگسالان با جهش‌های ژنتیکی اتفاقی که منجر به رشد سلول‌‌های سرطانی می‌شوند در ارتباطند.

براساس گزارش CNN، دانشمندان جان‌هاپكينز مي‌گويند اولين دليل بيشترين موارد ابتلا به سرطان بدشانسي است؛ و بدشانسي در اينجا به معني جهش‌هاي ژنتيكي تصادفي است كه منجر به ايجاد سرطان در بدن مي‌شوند. نتيجه‌اي كه مي‌تواند ديدگاه انسان‌ها را نسبت به فاكتورهاي ابتلا به سرطان تغيير دهد.

اين محققان همچنين معتقدند يافته آماري جديد آنها مي‌تواند روند تامين بودجه تحقيقات سرطاني را نيز تغيير داده و تمركز اصلي اين تخصيص بودجه‌ها را بر تكنيك‌هاي رديابي جهش‌هايي ژنتيكي در مراحل اوليه و قابل درمان آنها قرار دهد.

سيگار همچنان كشنده است

خوشحال نشويد! اين تحقيقق مجوزي براي ادامه سيگار كشيدن نخواهد‌بود. برخي از سرطان‌ها از جمله سرطان ريه و پوست رابطه‌اي مستقيم با سبك و محيط زندگي دارند. همچنين اگر سرطان در خانواده‌اي وجود داشته‌باشد،‌ متاسفانه مي‌تواند خود را از طريق توارث ژنتيكي انتقال دهد و تعدادي از انواع سرطان‌ها نسبت به ديگر نمونه‌هاي آن بيشتر تحت تاثير توارث قرار دارند.

به گفته محققان، يك سوم باقي‌مانده انواع سرطان‌ها تحت تاثير عوامل محيطي و وراثتي ايجاد مي‌شوند. درحقيقت هرسه عامل در كنار يكديگر عامل بروز سرطان در انسان‌ها هستند و تمامي سرطان‌ها ناشي از تركيبي از بد‌شانسي، شرايط محيطي و وراثتي هستند و محققان مي‌گويند در اين تحقيق مدلي ارائه داده‌اند كه نقش هريك از اين سه عامل را در ميزان ابتلا به اين بيماري تعيين مي‌كند.

موارد تركيبي

سبك زندگي ناسالم يكي از عوامل ابتلا به سرطان است كه اثر آن بر ابتلا به انواع خاصي از سرطان بيشتر از ديگر نمونه‌هاي آن است. از اين رو محققان مي‌گويند تغيير دادن سبك زندگي و عادت‌ها و رفتارها مي‌تواند از ابتلا به انواع خاصي از سرطان جلوگيري كند، اما شايد نتواند از شما در برابر ابتلا به انواع ديگري از سرطان محافظت كند.

سلول‌هاي بنيادين در اندام‌هاي مختلف بدن به صورت مداوم درحال تقسيم هستند تا نسوج آسيب‌ديده بدن را ترميم سازند. اما گاه در رونويسي DNA اشتباهاتي رخ داده و ژن دچار جهش‌هاي كوچكي مي‌شود. برخي از ژن‌هاي جهش‌يافته استعداد زيادي در ايجاد سرطان در بدن دارند و هرچه ميزان اين جهش‌ها در بدن بيشتر شود، خطر رشد خارج از كنترل سلول‌ها در بدن بيشتر شده و خطر ابتلا به سرطان بيشتر فرد را تهديد خواهد‌كرد. اين رويداد مدت‌ها است كه شناخته شده‌است،‌اما ميزان بزرگي اثرگذاري اين پديده بر ابتلا به سرطان در اين مطالعه جديد مورد توجه قرار گرفته‌است.

آمار و تقسيم سلولي

محققان براي انجام تحقيقات خود ميانگين كل تقسيم‌هاي سلولي در 31 اندام مختلف بدن انسان در طول زندگي او را محاسبه كرده و احتمال ابتدا به سرطان را در هريك از اين اندام‌ها بررسي كردند. محققان دريافتند هرچه ميزان تقسيم سلولي در اندام‌ها بيشتر باشد،‌احتمال ابتلا به سرطان در آنها بيشتر مي‌شوند. به گفته دانشمندان تغيير در تعداد تقسيم‌هاي سلول‌هاي بنيادين با بروز سرطان در همان اندام در ارتباط مستقيم است. براي مثال در بافت روده تعداد تقسيم‌هاي سلولي بسيار بيشتر از ديگر اندام‌هاي سيستم گوارشي است، و احتمال بروز سرطان در اين اندام نيز بسيار بالا است.

دانشمندان در حين مطالعه روي بافت روده، عوامل محيطي را نيز مورد بررسي قرار دادند و متوجه شدند احتمال ابتلا به سرطان تا 65 درصد تحت تاثير تقسيم‌هاي سلولي قرار دارد.

دو سوم انواع سرطان‌ها، نه موارد ابتلا به سرطان!

محققان ميان يك گروه از انواع سرطان‌ها با ديگر انواع اين بيماري خطي كشيدند و اعلام كردند از ميان 31 نوعي كه مورد مطالعه قرار داده‌اند، 22 نوع سرطان به دليل بدشانسي بروز مي‌كند. 9 نوع ديگر سرطان به واسطه تركيبي از عوامل، سبك زندگي، آلودگي يا ژنتيك ايجاد مي‌شوند.

اما تنها به اين دليل كه دو سوم انواع سرطان به واسطه بد‌شانسي ايجاد مي‌شوند، نمي‌توان گفت دو سوم موارد ابتلا به سرطان نيز تحت تاثير اين عامل قرار دارند. زيرا 9 نوع سرطاني كه به واسطه عوامل تركيبي ايجاد مي‌شوند،‌بسيار شايعند و علاوه بر اين بيشتر انواع سرطان تحت تاثير عوامل تركيبي جهش‌هاي ژنتيكي و وراثت ايجاد مي‌شوند.

به گفته محققان، سرطان‌هاي ريه، سينه، تخمدان، پروستات و روده بزرگ، انواعي از سرطان كه عوامل وراثتي و محيطي در ايجاد آنها اثرگذارند،‌از انواع رايج سرطان به شمار مي‌روند. از اين رو نمي‌توان موارد ابتلا به سرطان را به اين آمار دو سومي ارتباط داد و اين ميزان به انواع سرطان ارتباط دارد، نه موارد ابتلا.

کد خبر 282916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha