همشهری آنلاین: با در نظر گرفتن میزان رشد اقتصادی جهانی طی سال های آینده و کشف منابع نفتی جدید طی ۲ سال گذشته، به نظر می رسد قیمت ۵۰ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه نقت طی سال‌های آینده رقم متعادلی باشد.

فارس به نقل از فوربس نوشت: تعیین قیمت نفت در بازه‌های کوتاه مدت به متغییرهای زیادی و حتی شرایط روحی و خانوادگی فعالان بازار نفت بستگی دارد، اما قیمت نفت در بلند مدت به میزان پیش بینی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و به طور کلی شرایط اقتصادی پیش رو در جهان و همچنین چشم انداز عرضه این حامل انرژی وابسته است.

فعالان بازار رویکرد خود در برابر نفت را نسبت به پیش بینی‌ها و چشم انداز اقتصادی جهان تعیین می کنند و یکی دیگر از متغییرهای فعال در این زمینه نیز شرایط عرضه نفت در آینده است.

با بررسی روند رشد و یا کاهش مصرف نفت در جهان طی دهه های گذشته به این نتیجه می رسیم که هرگونه صعود و نزول مصرف نفت در جهان به طور مستقیم به رشد اقتصاد جهانی بستگی داشته است.

طی سال های گذشته فناوری های جدید برداشت از برخی منابع را ممکن کرده‌اند و بر این اساس آینده عرضه نفت تا چند سال آینده نیز تقریبا روشن به نظر می رسد.

از سوی دیگر کاهش پیش بینی ها از میزان رشد اقتصاد جهانی طی سال های آینده چشم انداز مصرف نفت در جهان را نیز کاهش داده است.

دلایل بالا نشان دهنده این است که بازار نمی‌تواند طی سال های آینده توقع افزایش مصرف و در نتیجه بالا رفتن قیمت نفت را داشته باشد.

با در نظر گرفتن این نکته که چاه های نفت طول عمر مفید داشته و هر ساله 10 تا 15 درصد از میزان برداشت آنها نسبت به قبل کاسته می شود، برداشت از چاه های در حال برداشت در جهان که طی دو سال گذشته اجرایی شده‌اند، می تواند تا ده سال آینده ادامه یابد و در نتیجه از این نظر نیز نمی توان انتظار افزایش مصرف و در نتیجه قیمت نفت را در آینده نزدیک در بازارهای بین الملل داشت.

بر این اساس به نظر می‌رسد، بیشینه قیمت 60 دلار و کمینه قیمت 50 دلار برای هر بشکه نفت طی سال های آینده منطقی باشد و حتی در صورت افزایش کوتاه مدت قیمت نیز، می توان انتظار بازگشت آن را به کریدور 50 تا 60 دلار را داشت.

کد خبر 281496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha