همشهری آنلاین: حمله طالبان پاکستان به مدرسه فرزندان نظامیان این کشور ۱۳۰ کشته برجای گذاشت.

pakistan

تعداد قربانیان حمله طالبان به یک مدرسه در شهر پیشاور پاکستان به دست‌کم 130 نفر رسید.

 از آن طرف ارتش پاکستان  از کشته شدن چهار مهاجم از 6 مهاجم طالبان در جریان درگيري نيروهاي امنيتي و نظامي با مهاجمان خبر داد.

به گزارش الجزيره، 6 مهاجم طالبان در حالیکه يونيفورم نظاميان ارتش پاکستان را بر تن داشتند از راه يك گورستان در نزديكي مدرسه، وارد بخش ابتدايي مدرسه شدند که کلا‌س‌های درس دانش‌آموزان دبستانی دوره اول تا ششم ابتدایی در آن قرار  داشت و ۵۰۰ دانش‌آموز در آن مكان حضور داشتند.

شاهدان عینی از وقوع دو انفجار در ساختمان مدرسه خبر دادند.

تعدادی از دانش‌‌آموزان که موفق شدند از ساختمان مدرسه فرار کنند‌ گفته‌اند جنازه هم‌کلاسی‌هایشان را دیده‌اند که در داخل راهرو افتاده بودند.

 گفته مي‌شود ۱۲۲ نفر دیگر نيز در این حادثه مجروح شده‌اند.

به گفته مقام‌هاي بیمارستان محلی پبشاور وضعیت سلامت تعدادی از دانش‌آموزان و معلمان مجروح بحرانی است.

به گزارش بلومبرگ، بيمارستان محلي بعد از انتقال مجروحان از كمبود خون در همه گروه‌ها به‌خصوص گروه خوني اُ مثبت و منفي خبر داد.

برخي گزارش‌هاي تائيد نشده خبر داده‌اند تعدادي از كشته‌شده‌هايي كه به بيمارستان منتقل شده‌اند سر نداشتند.

محمد خراسانی، سخنگوی طالبان پاكستان بعد از پذيرفتن مسئوليت اين حمله از سوي طالبان گفت: آنها {مهاجمان} دستور داشتند فقط به نظامیان شلیک کنند و نباید آسیبی به دانش‌آموزان می‌زدند.

خراسانی افزود: این حمله پاسخ به حمله نظامی ارتش پاکستان علیه طالبان بود.

 نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان حمله به این مدرسه را محکوم و تاكيد كرد: مسئولان این حمله تروریستی را به دست عدالت خواهد سپرد.

فارس نيز در گزارش تكميلي خود به نقل از آسوشیتدپرس نوشته است: افراد مسلح با حمله به مدرسه ارتش در پیشاور مرکز ایالت خیبر پختونخوا تعدادی از دانش آموزان این مدرسه را گروگان گرفتند.

مقامات پاکستانی از کشته شدن 84 دانش آموز در حمله طالبان به یک مدرسه در شمال غربی شهر پیشاور خبر دادند.

منابع غیررسمی، تعداد قربانیان تا کنون 104 نفر گزارش کرده اند که از میان آنها 84 نفر دانش آموز هستند.

این درحالیست که ممکن است تعداد کشته شده‌ها افزایش یابد.

«پرویز ختاک» سروزیر ایالت پیشاور گفت که حدود همین تعداد دانش آموز نیز مجروح و زخمی شده اند که مقامات بیمارستانی حال برخی از آنها را وخیم گزارش کرده‌اند.

به گفته این مقام پاکستانی همه کشته شده ها دانش آموز هستند با این حال مقامات بیمارستانی پیش از این اعلام کردند که حداقل یکی از قربانیان معلم و یک نفر نیز مقام امنیتی بوده است که در میان کشته شده‌ها هستند.

ختاک خبر داد که نبرد با مهاجمان در محل وقوع حادثه همچنان ادامه دارد. شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته اند که صدای تیراندازی سلاحهای سنگین شنیده شده و بالگردهای ارتش پاکستان در اطراف مدرسه محل درگیری در حال پرواز هستند.

براساس گزارشها، مهاجمان انتحاری ابتدا حدود 500 دانش آموز را به گروگان گرفته بودند که نیمی از آنها آزاد شده‌اند اما پلیس میگوید که هنوز مشخص نیست چه تعداد دیگر گروگان در دست مهاجمان گرفتار هستند.آخرین اخبار حکایت از آن دارد که 300 تا 400 دانش‌آموز در اختیار عاملان انتحاری طالبان است.

این شدیدترین حمله طالبان پاکستان به غیرنظامیان طی ماههای گذشته بوده است. حمله در ساعات ابتدایی امروز سه شنبه آغاز شد. پلیس پیشاور می‌گوید که بلافاصله پس از حمله نیروهای امنیتی در منطقه حاضر شده و به درگیری با مهاجمان طالب پرداختند. تصاویری که تلویزیون پاکستان پخش کرده حکایت از محاصره منطقه محل درگیری توسیط پلیس دارد.

دانش اموزان این مدرسه در مقطع تحصیلی اول تا دهم درس می‌خوانند و کمتر از 15 سال سن دارند.

سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله در پاسخ به عملیات ارتش پاکستان در مناطق قبیله ای علیه طالبان انجام شده است. وی تصریح کرده که هدف از این حمله آن بوده که «ارتش رنج ما را درک کند.»

به نوشته خبرگزاری روسی اسپوتنیک، منابع امنیتی گفته‌اند که برخی از تروریست‌ها موفق به فرار از محل این عملیات تروریستی شده‌اند.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان طی پیامی حمله طالبان به این مدرسه را یک «تراژدی ملی» خواند.

اسپوتنیک گزارش داده که تاکنون 3 ساختمان در مدرسه هدف قرار گرفته از تروریست‌ها تخلیه شده و عملیات در این خصوص ادامه خواهد یافت.

شاهدان عینی از ادامه درگیری‌ها بین طالبان پاکستان و ارتش این کشور در پیشاور خبر می‌دهند. گزارشها حاکیست که در این درگیری تا کنون 6 نفر از مهاجمان نیز کشته شده‌اند.

براساس آخرین آمارها، تاکنون 130 نفر کشته شده و بیش از 200 نفر مجروح شدند. اکثریت مطلق کشته شده‌ها کودک(دانش آموز) هستند.

خبرگزاری فرانسه از کشته شدن ششمین فرد مهاجم خبر داد و به دنبال آن پلیس پاکستان اعلام کرد که این گروگانگیری با کشته شدن همه مهاجمان به پایان رسیده است.

کد خبر 281238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha