چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور از دستور رهبر انقلاب مبنی بر بازنماندن هیچ دانش‌آموز افغان‌ از تحصیل خبر داد.

دانش آموزان مهاجر


خليل‌الله بابالو با اشاره به تحصيل بيش از 330هزار دانش‌آموز افغان‌ در مدارس كشور ايران گفت: هيچ گزارشي مبني بر عدم‌ثبت نام دانش‌آموزان افغان‌ به مركز امور بين‌الملل و مدارس خارج از كشور ايران نرسيده است. وي در ديدار معاون رئيس اجرايي دولت افغانستان با وزير آموزش وپرورش افزود: بعد از فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينكه «هيچ دانش‌آموز افغاني از تحصيل بازنماند» آمار ثبت نام از دانش‌آموزان افغان‌ در مدارس ايراني بيش از 10درصد افزايش داشته و همچنان اجرا مي‌شود.

بابالو همچنين از ثبت نام مهاجرين غيرمجاز نيز در مدارس كشور خبر داد و گفت: دراين خصوص تاكنون هيچ گزارشي از عدم‌ثبت نام اينگونه دانش‌آموزان به آموزش وپرورش نرسيده است. رئيس مركز امور بين‌الملل و مدارس خارج از كشور با بيان اينكه آموزش وپرورش اعتقادي به جداسازي دانش‌آموزان ايراني از افغان‌ ندارد، خاطرنشان كرد: در بخشنامه‌هاي آموزش وپرورش به‌طور كامل تصريح شده است كه هيچ نوع تبعيض و تفاوتي نبايد ميان دانش‌آموزان قائل شد. تفاهمنامه‌اي بين آموزش وپرورش ايران و افغانستان در سال 1390، امضا شد كه‌ تا پايان سال 1392بود، اما جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا با تشكيل كارگروه و بررسي شرايط مختلف هردو كشور نسبت به ارائه خدمات بيشتر به دانش‌آموزان افغان‌ اقدام كند.وي با بيان اينكه هزينه تحصيل هر دانش‌آموز در مدارس كشور قريب به يك ميليون وهشتصدهزارتومان است، گفت: هزينه تحصيل دانش‌آموزان افغان در مدارس ايران دركل مبلغي در حدود 500ميليارد تومان برآورد شده است كه كميسارياي عالي پناهندگان، تنها10ميليارد تومان از اين مبلغ را به كشور ايران پرداخت كرده است كه رقم بسيار ناچيزي است.

دانش‌آموزان افغان‌ در ايران

تحصيل دانش‌آموزان افغان‌ در ايران يك پرونده قديمي است كه حاشيه‌هاي زيادي نيز تا‌كنون داشته است. هرچند تعداد كودكاني كه جزو مهاجران افغان در ايران هستند و كارت اقامت يا پناهندگي ندارند، مشخص نيست ولي آنطور كه از آمارهاي غيررسمي برمي‌آيد، به اندازه ٣١٠‌هزار دانش‌آموزي كه كارت اقامت دارند و در مدارس رسمي ايران تحصيل مي‌كنند، دانش‌آموزاني وجود دارند كه حق تحصيل در اين مدارس را ندارند.اجبار به پرداخت شهريه و در مواردي اخراج دانش‌آموزان افغان پيش از اين موجب حاشيه‌سازي‌، انعكاس در رسانه و اظهار نگراني كارشناسان و فعالان حوزه آموزش و كودك شده بود. اما تير‌ماه امسال آموزش و پرورش بخشنامه‌اي ابلاغ كرد كه براساس آن دانش‌آموزاني كه كارت اقامت قانوني دارند مي‌توانند به‌صورت رايگان در مدارس ايراني تحصيل كنند.تا قبل از اين، مدارس ايران، براي ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجي و براي مقاطع مختلف آموزشي از ٧٥‌هزار تومان تا ٣٥٠‌هزار تومان دريافت مي‌كردند. هزينه‌اي كه تا قبل از اين از اتباع گرفته مي‌شد، در قالب مصوبه‌اي بود كه ‌سال ٨٣ تصويب شده بود و به‌عنوان تأمين بخشي از هزينه‌هاي آموزش كودكان پناهنده بوده است.براساس آمار مركز اموربين‌الملل و مدارس خارج كشور وزارت آموزش و پرورش درحال حاضر ٣٢٧‌هزار و ٤٤٠ نفر از اتباع خارجي در مدارس داخل ايران تحصيل مي‌كنند. از اين تعداد، ٣٠٩‌هزار و ٤٠٧ نفر افغان، ٩‌هزار و ٤٣٧ نفر عراقي و باقي آنها مربوط به بقيه كشورهاست.از اين تعداد، ١٧٣‌هزار و ٨١٢ نفر پسر و ١٥٣‌هزار و ٦٢٨ نفر دختر هستند. براساس آمار، بيش از ٨٠‌هزار نفر از اين دانش‌آموزان شامل دانش‌آموزان افغانند كه در شهرستان‌هاي استان تهران تحصيل مي‌كنند و بعد از استان تهران، خراسان رضوي با بيش از ٤٥‌هزار نفر بيشترين ميزان تحصيل افغان‌ها در مدارس را دارد.

حالا بايد ديد آيا منظور مسئولان آموزش و پرورش از اينكه هيچ دانش‌آموزي از تحصيل محروم نشده، دانش‌آموزان داراي كارت اقامت بوده يا همه دانش‌آموزان افغان حتي آنهايي كه كارت‌شان تمديد نشده يا اقامت‌شان غيرمجاز است.

 

کد خبر 280657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha