سید محمد فخار: این روزها در سایه آلودگی دوباره هوا و تمدید مدیریت باد و باران برای کنترل آلودگی هوا، شهروندان پایتخت داوطلبانه گام‌های عملی برای کنترل آلودگی هوا برمی‌دارند.

آسمان در روزهاي اخير دوباره به آلودگي و افزايش ذرات آلاينده مهمان شد. ديروز آلودگي هوا در تهران با عدد 118عنوان هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس را گرفت. همزمان بر فهرست امضاكنندگان طومار هواي پاك كه در نمايشگاه موتورهاي برقي شركت كرده‌اند، افزوده مي‌شود. پايتخت نشينان امروز با پيوستن به كمپين هواي پاك(آسمان آبي) و اعلام آمادگي براي استفاده از موتورسيكلت‌هاي پاك، عزم خود را براي كاهش آلودگي هوا نشان مي‌دهند و همزمان وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي براي حل مشكل آلودگي هوا، روي باد و باران حساب باز مي‌كنند.

آلودگي هوا البته با بنزين كمتر آلوده و معاينه فني مستمر كاهش مي‌يابد اما مهم‌تر از همه اينكه شهروندان خود بايد براي كاهش آلودگي هوا احساس مسئوليت كنند.

علي اكبر آقايي، نماينده مجلس و عضو كميسيون عمران در حاشيه بازديد از نمايشگاه موتورهاي برقي در اين‌باره تصريح كرد كه آلودگي هواي تهران و كلانشهرها نگران‌كننده است و اگر همه در برابر مسئله آلودگي هوا احساس مسئوليت نكنيم اين معضل حل نمي‌شود. به گفته وي، متأسفانه استفاده از انرژي پاك در تكنولوژي جانيفتاده است و اين موضوع باعث شده همه به‌دنبال حمل‌ونقل بنزيني بروند كه اثر منفي گرايش به سمت بنزين در هوا و محيط‌زيست قابل ملاحظه است. مجلس هم آماده است تا در اين زمينه از سياست‌ها و برنامه‌هايي كه در راستاي كاهش آلودگي هواي تهران است، حمايت كند.

18نقص فني حادثه‌ساز

اما عامل ديگر براي كاهش آلودگي هوا بي‌شك معاينه فني خودروهاست كه در سال‌هاي اخير همزمان با بي‌توجهي مجلس، از سوي شهروندان نيز به فراموشي سپرده شده است. ولي آذروش، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در اين‌باره تصريح كرد كه سلامت خودرو باعث افزايش ايمني و كاهش آلودگي هوا مي‌شود. وي با تأكيد بر اينكه سالم بودن اين موارد، نقش مهمي در كاهش آلودگي هوا و ارتقاي ايمني خودرو دارد، اضافه كرد: به‌عنوان مثال، نقص كاركرد چراغ‌هاي ترمز يك خودرو به‌دليل هشدار ندادن بموقع به راننده خودروي پشتي به‌خصوص در بزرگراه‌ها، مي‌تواند موجب تصادف شود. براساس اعلام ستاد معاينه فني پايتخت 18نقص فني حادثه ساز در خودروها وجود دارد كه ناديده گرفتن و بي‌‌توجهي به هر كدام از آنها مي‌تواند موجب وقوع حوادث رانندگي شود. نخستين و مهم‌ترين تصويري كه به ذهن مي‌رسد، مشكل در سيستم موتور يا ترمز است اما موارد ساده‌اي در خودرو وجود دارد كه نقص احتمالي در عملكرد هر يك از آنها مي‌تواند حادثه رانندگي مهيبي را رقم بزند.

ايراد در بالابر شيشه‌ها، عملكرد برف‌پاك‌كن، كاركرد شيشه‌شوي، وضعيت كمربند ايمني، وضعيت بدنه خودرو از لحاظ پوسيدگي، دود خودرو قبل از روغن‌سوزي، وضع بلوري چراغ‌هاي جلو، طلق‌ چراغ‌هاي عقب، عملكرد چراغ‌هاي ترمز، صاف بودن لاستيك، خرابي چراغ‌هاي جلو، ايراد در ميزان فرمان، خرابي كمك فنرها، ترك خوردگي شيشه، خرابي سيستم ترمز، ايراد در اتصالات اهرم‌بندي و جلوبندي و وجود لقي و ضعف در سيبك‌ها، افزايش سن معاينه فني و وضعيت چراغ‌هاي هشدار ازجمله ايرادات فني جزئي است كه هر يك به تنهايي مي‌تواند حوادث مرگباري را رقم بزند.

افزايش سن معاينه فني ضربه مهلكي به هواي كلانشهرها

قانون 5ساله معاينه فني خودروهاي نو بايد اصلاح شود. وضع ايمني برخي خودروهاي توليد داخل به حدي نامطلوب است كه كمتر از يك سال پس از توليد، داراي مشكلات و نقايص فني مشهودي مي‌شوند. به تازگي لايحه‌اي مبني بر بازنگري در قانون افزايش سن معاينه فني خودروها از 5سال به 2سال از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده است. شهروندان و دلسوزان در اين‌باره اميدوارند كه نمايندگان مجلس به اصلاح سن معاينه فني خودروها رأي مثبت دهند.

 

کد خبر 280441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha