همشهری آنلاین: بگو مگوهای سرویس‌دهنده‌های مجانی و پولی اینترنت، با واکنش مارک زاکربرگ به اظهار نظر مدیرعامل اپل درباره سرویس‌های فیس‌بوک و نحوه تبلیغات در این شبکه اجتماعی وارد مرحله جدیدی شده‌است.

zuckerberg

به گزارش تک‌تایمز، تیم کوک به تازگی گفته سرویس‌هایی نظیر فیس‌بوک که به واسطه تبلیغات از کاربران پولی دریافت نمی‌کنند، به کاربران به دید یک محصول نگاه می‌کنند.

کوک در نامه‌ای که در وب‌سایت اپل منتشر شده گفته‌است، در سرویس‌های مجانی آنلاین، کاربران به جای این که مشتری باشند، محصول هستند. این نامه در راستای پاسخ اپل به هک کردن اکانت iCloud بازیگران هالیوود و درج عکس‌های خصوصی‌ها آن‌ها منتشر شده‌است.

زاکربرگ در واکنش به این اظهار نظر مدیرعامل اپل در مصاحبه با مجله تایم گفت: «یکی از دردسرهای من این است که بعضی افراد مدل درآمدی مبتنی بر تبلیغات را با ضدیت با مشتریان مساوی می‌دانند. خیلی مسخره‌است. فقط بخاطر اینکه مردم برای محصولات اپل پول پرداخت می‌کنند به معنی این نیست که اپل طرف شماست. اگر اپل طرف شما بود محصولاتش را خیلی ارزان‌تر می‌کرد.»

تاریخچه تقابل بین سرویس‌های مجانی و پولی در صنعت فن‌آوری اطلاعات به سال‌ها قبل از بگو مگوهای اپل و فیس‌بوک می‌رسد. سرویس‌های مجانی آنلاین نظیر گوگل، فیس‌بوک و یاهو خدمات مجانی به کاربران می‌دهند ولی در عوض با استفاده از رفتار آنلاین و اطلاعات فردی کاربران آن‌ها را در معرض تبلیغات قرار می‌دهند. در مقابل سرویس‌ دهنده‌هایی نظیر اپل می‌گویند این کار نه تنها حریم خصوصی کاربران را به خطر می‌اندازد بلکه نوعی استفاده ابزاری از آن‌ها به حساب می‌آید.

سرویس‌های مجانی از خود اینطور دفاع می‌کنند که درآمد حاصل از تبلیغات را صرف بهینه سازی سرویس‌های خود می‌کنند و به این ترتیب کاربران هیچ ضرری نمی‌کنند.

کد خبر 280373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha