ناسا تصویرسازی تکان‌دهنده‌ای را از نحوه چرخش دی‌اکسیدکربن در گرداگرد زمین منتشر کرده که نشان می‌دهد تولید این گاز گلخانه‌ای عملا در انحصار نیم‌کره‌شمالی زمین است.

چرخه گازهای نامرئی زمین

در اين شبيه‌سازي، ابرهاي مملو از گازهاي گلخانه‌اي از مراكز صنعتي عمده به اتمسفر زمين جاري مي‌شود و بر بستر بادهاي سيستم جهاني آب‌وهوايي زمين، از قاره‌اي به قاره ديگر مي‌رود.

اين فيلم 18نوامبر در سايت ناسا منتشر شد. به گزارش خبر آنلاين شبيه‌سازي براي توليد اين فيلم 75روز طول كشيده و توسط ابركامپيوترهاي مركز پروازهاي فضايي گدارد ناسا در گرين‌بلت مريلند توليد شده است. مهم‌ترين نكته فيلم ترسيم انتشار دي‌اكسيد كربن از‌ماه مي‌2005(ارديبهشت 1384) تا ژانويه 2007(دي 1385) است و نشان مي‌دهد توده‌هاي عميق سرخ‌رنگ اين گاز معمولاً نامرئي، از خوشه‌هايي در ايالات‌متحده، اروپا و آسيا نشأت مي‌گيرند و درنهايت به‌سوي نواحي قطبي مي‌روند.

مقادير بسيار زياد دي‌اكسيد كربن به‌طور فصلي توسط جنگل‌ها و ديگر گياهان جذب مي‌شوند. با حركت اين مدل از اواخر بهار به تابستان، رودهاي گاز سرخ شروع به ناپديد شدن مي‌كنند و توسط گياهاني كه مشغول فتوسنتز هستند، از جو بيرون كشيده مي‌شوند. پس‌ازآن با فرارسيدن زمستان با مرگ يا به خواب رفتن گياهان، دي‌اكسيد كربن به اتمسفر برمي‌گردد.انسان‌ها هرساله حدود 36ميليارد مترمكعب دي‌اكسيد كربن را با سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي به اتمسفر مي‌فرستند.

 

کد خبر 278805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha