همشهری آنلاین: یک فعال صنفی کارگران حمل و نقل در بندر عباس با بیان اینکه رانندگان برون شهری از ترس سرقت دیگر کنار جاده‌ نمی‌خوابند گفت اگر سارق فقط بار را بدزدد بیمه هزینه‌ای متقبل نمی‌شود.

راننده کامیون

یک فعال صنفی کارگران حمل و نقل در استان هرمزگان در گفت‌وگو با ايلنا، با بيان اين خبر، شرایط جدید بیمه مسئولیت مدنی متصدیان حمل و نقل کالا را به زیان رانندگان دانست و گفت: شرایط جدید طوری تنظیم شده که به موجب آن رانندگان مسئول ناامنی جاده‌ها شناخته می‌شوند.

سید جلال موسوی، نایب رئیس پیشین کانون انجمن صنفی رانندگان وسائط نقلیه سنگین استان هرمزگان گفت: شرکت بیمه مرکزی ایران شرایط جدید ارائه خدمات بیمه مسئولیت مدنی متصدیان حمل و نقل کالا را به زیان رانندگان تنظیم کرده است. در بیمه مسئولیت مدنی متصدیان حمل و نقل کالا، شرکت‌های ارائه کننده خدمات بیمه‌های بازرگانی در زمان انتقال محموله از مبدا به مقصد، متعهد به جبران خسارت‌های احتمالی می‌شوند.

 حق بیمه مسئولیت مدنی متصدیان حمل و نقل کالا متناسب با ارزش محموله متغییر است و خدمات آن شامل جبران خسارت‌های ناشی از حوادثی مانند آتش سوزی، انفجار،‌ واژگونی وسیله نقلیه،‌ تصادف، تصادم، برخورد وسیله نقلیه با جسم ثابت و سرقت کلی می‌شود.

 موسوی در باره ناعادلانه بودن شرایط ارائه این بیمه افزود: به موجب بخشنامه‌ای که در بهار امسال از سوی شرکت بیمه مرکزی ایران ابلاغ شده است، خسارت سرقت تنها در زمانی قابل پرداخت است که تمامی محموله بار به همراه وسیله نقلیه دزدیده شده باشد.

وی ادامه داد: براساس این شرایط چنانچه در زمان جابجایی بار سارقان بدون سرقت خودرو، محموله را بدزدند شرکت‌های بیمه پرداخت هیچ خسارتی را متقبل نخواهند شد و در عمل همه مسئولیت‌ها متوجه راننده خواهد بود.

به باور این فعال صنفی در شرایطی که وضعیت جاده‌های کشور از نظر ضریب ایمنی سرقت در وضعیت ناامنی قرار دارد، تنظیم چنین قرارداد بیمه ای تنها به زیان رانندگان خواهد بود.

وی افزود: در واقع بخشی از مشکل به بی‌اطلاعی صنف رانندگان از نحوه تنظیم مقررات بیمه بازمی‌گردد، صرف نظر از بخشنامه‌ای که توسط بیمه مرکزی تدوین و ابلاغ شده است، این شرکت‌های حمل و نقل کالا هستند که در مورد تنظیم بیمه نامه بارنامه‌ها با شرکت‌های بیمه مذاکره می‌کنند.

نایب رئیس پیشین کانون انجمن صنفی رانندگان وسائط نقلیه سنگین استان هرمزگان در ادامه یادآور شد: زمانی بود که جاده‌های کشور با وجود ساختار فنی حادثه خیزی که داشتند از نظر سرقت امن محسوب می‌شدند، بسیاری از رانندگان شب‌ها در کنار جاده بدون هیچ نگرانی رفع خستگی می‌کردند و چه بسا که در فصل تابستان شیشه ماشین را بالا نمی‌دادند اما حالا باوجود مجهز بودن ماشین ها به دستگاه‌های تهویه کمتر راننده‌ای جرائت می‌کند حتی با شیشه بالا شب را در کنار جاده سپری کند.

این فعال صنفی کارگران راننده ادامه داد: امروز رانندگی برون شهری یک کار پرخطر است، با وجود توسعه راه‌های برون شهری و مجهز شدن خودروها بازهم هر لحظه امکان بروز حادثه برای راننده، ماشین و محموله وجود دارد، خصوصا اگر جاده‌ها از نظر سرقت ناامن باشند.

وی افزود: نباید رانندگان مسئول ناامنی جاده‌ها دانست، دولت باید با هزمان با احداث استراحت‌گاه‌‌های بیشتر درشاهراه‌ها، ظرفیت اقامت و اسکان موقت خودروهای سنگین حامل بار در این اقامتگاه‌‌ها را افزایش دهد تا از این طریق امنیت مورد نظر شرکت‌های بیمه تامین شود.

کد خبر 278725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha