مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی پاک در تهران یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهردار تهران برای ۵ سال آینده است.جرای این ایده به حدی اهمیت دارد که امسال طبق قانون بودجه شهرداری تهران، شورای شهر مصوب کرد تا خطوط اتوبوس‌های برقی در شهر تهران راه‌اندازی شود.

اتوبوس

استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی پاک در تهران یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهردار تهران برای 5 سال آینده است.

اجرای این ایده به حدی اهمیت دارد که امسال طبق قانون بودجه شهرداری تهران، شورای شهر مصوب کرد تا خطوط اتوبوس‌های برقی در شهر تهران راه‌اندازی شود. آنطور که پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران می‌گوید، تا انتهای سال 93 دو خط اتوبوس برقی در شرق تهران و در محدوده منطقه 13 راه‌اندازی مي‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.

اما اتوبوس‌های برقی‌ که قرار است تا انتهای امسال در محدوده شرق تهران راه‌اندازی شود با اتوبوس‌های برقی‌ که در گذشته در این محدوده فعالیت می‌کرد، متفاوت است. گفت‌و‌‌گو با مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران را در این باره می‌‌خوانید.

‌ یکی از مصوباتی که امسال شورای شهر تهران در لایحه بودجه شهرداری به آن توجه داشت، استفاده از حمل‌و‌نقل پاک به ویژه استفاده از اتوبوس‌‌های هیبریدی و برقی در تهران بود. در این رابطه کار خاصی انجام شده است؟
برابر این مصوبه قرار است در شهر تهران 2‌خط اتوبوس برقی راه‌اندازی شود. با توجه به اینکه شهر تهران قبلا پتانسیل راه‌اندازی خط اتوبوس پاک را داشته، ممکن است برای راه‌اندازی این دو خط از اتوبوس‌های هیبریدی یا اتوبوس‌هایی که با برق و باتری به صورت همزمان کار می‌کنند، استفاده شود.

واقعیت این است که ساختار راه‌اندازی اتوبوس پاک و به نوعی برقی هم‌اکنون در محدوده شهرداری منطقه 13 تهران وجود دارد و در نظر داریم که این دو خط را در این محدوده راه‌اندازی کنیم. یکی از این خطوط در محدوده میدان امام حسین(ع) تا میدان خراسان و از آنجا تا میدان راه‌آهن راه‌اندازی خواهد شد. لازم به توضیح است که هم‌اکنون درصدد هستیم تا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید تا پایان امسال این دو خط را راه‌اندازی کنیم.

‌ ‌ قبلا نیز اتوبوس‌های برقی در این محدوده فعالیت می‌کردند و به نوعی برابر مصوبه شورای شهر تهران دوباره شاهد راه‌اندازی این نوع از اتوبوس‌ها در این مسیرها خواهیم بود؟
درست است که در گذشته در این مسیرها اتوبوس‌های برقی فعالیت می‌کردند اما مسئله اصلی این است که برای راه‌اندازی دوباره اتوبوس‌های پاک در این محدوده از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنیم.

طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم استفاده از کابل‌های هوایی در این محدوده دیگر کارکرد ندارند و هم‌اکنون در دنیا نیز اتوبوس‌های برقی دیگر از کابل‌های هوایی استفاده نمی‌کنند. سیم‌ها تبدیل به شاخک‌هایی شده است و در برخی مسیرها نیز این اتوبوس‌ها از مدار برقی خارج می‌شوند و با باتری مسیر را طی می‌کنند.

در واقع در نسل جدید اتوبوس‌های برقی و پاک دیگر مشکلاتی که در گذشته اتوبوس‌های برقی با آن روبه‌رو بودند مانند دررفتگی شاخک‌های متصل به کابل‌های برق یا خرابی اتوبوس‌ها دیگر وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه اتوبوس‌های جدید پاک نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دارند.

منبع:همشهري اتوبوس

کد خبر 278661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha