چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

ناظم دباغ، نماینده‌ حکومت اقلیم کردستان در ایران است. یعنی هماهنگی روابط ایران و کردستان از طریق او انجام می‌شود. اما آشنایی‌اش با سردار قاسم سلیمانی به روزگاری بازمی‌گردد که نماینده جلال طالبانی و اتحادیه میهنی کردستان بود.

سردار قاسم سلیمانی

همشهري آنلاين:

ناظم دباغ، نماینده‌ حکومت اقلیم کردستان در ایران است. یعنی هماهنگي روابط ایران و کردستان از طریق او انجام می‌شود. اما آشنایی‌اش با سردار قاسم سلیمانی به روزگاری بازمی‌گردد که نماینده جلال طالبانی و اتحادیه میهنی کردستان بود.

ناظم دباغ یکی از شناخته‌شده‌ترین مردان سیاسی کردستان عراق است که در دو دهه اخیر با ایران به عنوان نماینده کردستان رابطه داشته و به همین دلیل آشنایی زیادی با سردار قاسم سلیمانی دارد. چندی پیش ایمیل‌های ناظم دباغ هک شد و از آن ایمیل‌ها به رابطه صمیمانه ناظم دباغ و قاسم سلیمانی پی بردند.

هرچندکه ناظم دباغ در مصاحبه با همه رسانه‌ها وجود این روابط را تایید کرد و گفت که با قاسم سلیمانی به خاطر حل مشکل کردستان در ارتباط بوده. او به استناد مصاحبه‌های انجام شده، یکی از رسمی‌ترین و مهم‌ترین مقامات غیرایرانی است که سردار را از نزدیک دیده و او را «حاجی» صدا می‌زند.

برای اینکه بتوانیم سردار قاسم سلیمانی را بیشتر بشناسیم سراغ ناظم دباغ رفتیم. او می‌گوید طی سال‌های اخیر بار‌ها در جلسات مختلف سردار سلیمانی را دیده و او را می‌شناسد. نماینده حکومت کردستان با روی باز گفت‌و‌گو با همشهری جوان را پذیرفت.

حاصل یک ساعت و نیم گفت‌و‌گو می‌توانست مصاحبه‌ای ۴ صفحه‌ای باشد. اما به لحاظ حساسیت‌هایی که وجود دارد، فقط قسمتی از مصاحبه را چاپ كرديم. با ناظم دباغ در مورد روحیات و خصلت‌های قاسم سلیمانی حرف زدیم و حاصل این گفت‌و‌گو را به عنوان نکات شخصیتی سردار یادداشت کردیم.

نماینده حکومت اقلیم کردستان البته تاکید می‌کند که هیچ‌کدام از گفته‌هایش مبالغه نیست و نشانه شناخت بالایش از سردار ایرانی است. او در‌‌ همان جمله اول سردار را با میهنش مقایسه می‌کند: «ما کردستان داریم، شما سلیمانی».

شجاع
چه بگویم؟ نترس است. برای ماموریت‌های کاری‌اش همیشه از همین خصوصیت استفاده می‌کند. یکی از اسرار پیروزی و شهرت او همین شجاعت است. ضمن اینکه او اقدامات لازم را در وقت لازم انجام می‌دهد.

بگذارید این‌طور توضیح بدهم. وقت‌هایی هست که یک کار فقط در یک لحظه انجام می‌شود. یعنی شما یک جا باید کاری بکنید که بزنید توی خال. قاسم سلیمانی این‌قدر شجاع هست که در این لحظات این تصمیمات را بگیرد. این شناخت کلی من در مورد سلیمانی است.

مجاهد

آقای سلیمانی درون کاخ نیست، درون هتل‌های مجلل نیست. این‌طور نیست که بنشیند و دستور بدهد. حضور ایشان همیشه در میدان است. همین مجاهدتش را نشان می‌دهد.

صادق
کسی در کردستان نیست که قاسم سلیمانی را بشناسد و از او تعریف نکند. چون صادق است. وقتی قول می‌دهد پای حرفش می‌ایستد. ما هر وقت در اینجا مشکلی داشته باشیم و بخواهیم با وزیر یا حتی رئیس‌جمهور ایران دیدار کنیم، فقط از طریق ایشان می‌توانیم سریع به هدف برسیم.

اگر بگوییم که ملاقات می‌خواهیم و ایشان بداند که موضوع ضروری است،‌‌ همان موقع شرایط را فراهم می‌کند. ما در کردستان پادگان کومله و دموکرات و تشکیلات دیگر داریم. در مرز ایران هم که پ ك ک و پژاک را داریم.

ما با ایران و همه کرد‌ها توافق کرده‌ایم که نه آنها از زمین‌های ما به ایران حمله کنند و نه ایران از زمین‌های ما برای حمله نظامی علیه آنها استفاده کند. حضور آقای سلیمانی به عنوان نماینده ایران سبب شد که این توافق صورت بگیرد. اگر صداقتی در کار نباشد، با یک نارنجک در دفتر این دو تشکیلات همه توافقات به هم می‌ریزد و این به لطف سیاست ایرانی‌هاست که اتفاق نمی‌افتد.

مسوولیت پذیر

‌او راهش را خیلی خوب می‌شناسد و همیشه نقشه راه درستی ترسیم می‌کند. شاید به همین دلیل است که سال‌ها در مسوولیتش باقی مانده. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران او را شهیده زنده خوانده‌اند. شهید زنده زیاد است اما دلیلی وجود دارد که او را همه می‌شناسند و سایرین را نمی‌شناسند. این دلیل می‌تواند از مسوولیت‌پذیری‌اش باشد.

خاکی و بي‌غش

سلیمانی خاکی است. نمی‌خواهم و نمی‌توانم مثال‌های امنیتی بزنم تا بهتر ماجرا را بدانید. حتی ممکن است بعضی کرد‌ها با خواندن حرف‌های من بگویند دباغ شده نماینده سلیمانی.

برای من اهمیتی ندارد به خاطر اینکه حقیقت را می‌گویم. من با رفت‌وآمدهایی که به ایران داشته‌ام و با مسوولانی که آشنا هستم، ندیدم هیچ مسوولی به اندازه او خاکی باشد. من در سفرهای زیادی با ایشان همراه بودم. اما همیشه رفتار طوری بوده که انگار من مسوول ایشان و مقام بالاتری از ایشان هستم. کلا طوری رفتار می‌کند و می‌نشینند که اگر او را نشناسید، در یک جمع به هیچ‌وجه نمی‌توانید پیدایش کنید.

آرام

من جلسات زیادی با حضور حاجی برگزار کردم. از زمانی که نماینده آقای طالبانی بودم، تقریبا در همه جلساتی که مربوط به عراق بوده و با تشکیلات مختلف حضور داشتم. آرامش ایشان را فقط باید درجلسات ببینید. او به شکلی باورنکردنی آرام است. نمی‌دانم چطور بیشتر توضیح بدهم.

سریع

او در عمل و سخن گفتن، بسیار سریع است. حرف و حدیثش را طول نمی‌دهد. نمی‌دانم شما به آن چه می‌گویید. حرف زدن حاجی این‌طور است؛ سریع، مختصر و مفید. وقتی در یک جلسه‌ای می‌نشینید هرکسی می‌آید و تحلیل و تفسیر خودش را اضافه می‌کند که بعضا تکراری هم می‌شود. اما ایشان وقتی وارد تفسیر می‌شود، سریع است مختصر و مفید، جمع‌بندی هم دارد.

منبع:همشهري جوان

 

 

 

کد خبر 277585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha