چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

دکترناصر انتصار: به طور کلی آنچه در مورد قاسم سلیمانی گفته می‌شود، بیش از اینکه باعث کشف ابعاد کارهای او ‌شود، بر رازآلودگی آن می‌افزاید.

سردار قاسم سلیمانی

در مورد قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، سخنان زیادی این روز‌ها در مطبوعات و رسانه‌های غربی از جمله در آمریکا مشاهده می‌کنیم. به طور کلی آنچه در مورد قاسم سلیمانی گفته می‌شود، بیش از اینکه باعث کشف ابعاد کارهای او ‌شود، بر رازآلودگی آن می‌افزاید.

از نظر بسیاری از اندیشکده‌ها و رسانه‌های آمریکایی او فردی قدرتمند است که شخصیت بسیار ویژه‌ای دارد. نزد آنها او کسی است که ناشناخته باقی مانده است و حتی بسیاری از مردم ایران هم او را نمی‌شناسند؛ چه برسد به غربی‌ها. البته بخشی از رمز و راز آقای سلیمانی به کارهایی که در آن درگیر است برمی‌گردد. او به هر حال دور از چشم مردم و رسانه‌ها کارهای خود را پیش می‌برد و پرواضح است که در مورد وی بسیار سخن بگویند، اما از او کم بدانند.


در این میان برخی از رسانه‌های آمریکایی با نگاه سطحی که ترویج می‌دهند، به قول معروف به جای اینکه از او به صورت مستند یا بی‌طرفانه سخن بگویند، عمدتا با لحنی هوچی‌گرایانه حرف می‌زنند. به نظرم او هنوز در میان رسانه‌های غربی و آمریکایی ناشناختگی خود را حفظ کرده است.


در مورد اینکه قاسم سلیمانی چه می‌کند، باید شرایط کنونی منطقه را ارزیابی کنیم. در تحولات کنونی ۲ سال اخیر که در منطقه ما صورت گرفته است، باید گفت آقای سلیمانی کارهایی که پیش می‌برد را بسیار با فکر و اندیشه و بررسی بسیار انجام می‌دهد.

مخصوصا در عراق که این روز‌ها درگیر جنگ با داعش است، به هیچ‌وجه نمی‌توان اقداماتی از سر هیجان‌زدگی و ماجراجویی از سوی ایران مشاهده کرد. گاهی وقت‌ها شاید تغییراتی صورت گرفته است که در ظاهر ایران متضرر شده اما ایران با اندیشه بلند و بررسی‌هایی که کرده است، در ‌‌نهایت برنده تحولات عراق شده.

یا در کردستان عراق وقتی که داعش به سوی اربیل پیشروی می‌کرد و این شهر در شرایط سقوط قرار داشت، ایران با درک درست و منطق استراتژیک‌اش به کمک کرد‌ها شتافت و از ورود داعش به اربیل جلوگیری کرد.

من معتقدم که در بسیاری از اقداماتی که ایران در منطقه صورت می‌دهد، تنها به منافع ملی خود نمی‌اندیشد و جدا از اینکه هدف اصلی‌اش تامین منافع کشور است اما به فرا‌تر از آن هم فکر می‌کند. ایران برخلاف ترکیه هیچ‌گاه به طور مستقیم در تحولات عراق و سوریه دخالت نمی‌کند.

من بر این باور هستم که منطق استراتژیکی که از سوی آقای قاسم سلیمانی در پیش گرفته شده است و البته این مسئله در سطح عالی کشور هم وجود دارد، ایران را به عنوان یک کشور تعیین کننده مثبت در تحولات منطقه ارتقا داده است.

منبع:همشهري جوان

کد خبر 277559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha