همشهری آنلاین: کانادا را به عنوان کشوری که ساختار رسانه‌ای‌اش در مقوله‌های فنی و تکنیکی سرآمد است می‌شناسد.

 جوایز آکادمی سینما و تلویزیون کانادا

کانادا 120جایزه سینمایی و تلویزیونی در سطح ایالتی دارد که حدود نیمی از آنها متعلق به آثار رادیویی و تلویزیونی هستند.همچنین حدود 85 درصد این جشنواره‌ها (اعم از سینمایی، تلویزیونی و رادیویی)‌ مربوط به بخش خصوصی می‌شوند. 

 آکادمی سینما و تلویزیون کانادا (Academy of Canadian cinema and Television) به عنوان یک انستیتو و پژوهشکده رسانه‌ای، شهرت جهانی دارد. همچنین «تل‌فیلم کانادا» رابطه‌ای مستمر و نزدیک با این آکادمی داشته و در بسیاری از جشنواره‌ها این دو سازمان با هم همکاری‌های گسترده‌ای دارند. آکادمی سینما و تلویزیون کانادا اما خود به تنهایی متولی حدود 17 فستیوال سینمایی و تلویزیونی و همچنین جوایز مربوط به این دو بخش است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

جایزه «جنی» و جایزه «جمی‌نی» و همچنین جایزه‌ «اسپیسی.» در سال‌های گذشته این فستیوال‌ها و این جوایز به طور عام به تولیدات سینمایی و تلویزیونی می‌پرداختند و به برندگان اعطا می‌شدند؛ اما چندین سال است که زیرمجموعه‌های مستقلی ساماندهی شده‌اند و بخش‌های سینمایی و تلویزیونی و همچنین جوایزشان از یکدیگر جدا گردیده‌اند.

از این‌رو که جایزه جنی به طور کل به آثار سینمایی می‌پردازد، اما جایزه معتبر «جمی‌نی‌»Gemini و همچنین جایزه «اسپیسی» به طور مستقل مربوط به آثار تلویزیونی می‌باشند.

  • جایزه تلویزیونی جمی‌نی  Gemini Award

شاید باور کردنی نباشد اما جایزه «جمی‌نی» در 87 رده مختلف اعطا می‌گردد یعنی 87 جایزه مستقل به 87 برنده اهدا می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها به بخش تولید خبرهای تلویزیونی است که چیزی حدود 14 یا 15 زیر مجموعه دارد؛ سریال‌های تلویزیونی؛ سریال‌های کارتونی و موارد دیگر از این جمله‌اند.

اولین دوره‌ اعطای جایزه «جمی‌نی»‌ از سال 1986 آغاز شد. انتخاب برنده‌ها مخصوص اعضای آکادمی بود و این هیات با توجه به مرامنامه آکادمی عمل می‌کردند. این جایزه طی سال‌ها به قدری فراگیر شد که از 19‌نوامبر سال 2005 این روز به نام این جایزه نام نهاده شد و 19 نوامبر هر سال به نام جایزه «جمی‌نی»‌ خوانده می‌شود.

البته شاید به لحاظ ساختاری آنچنان توجیه‌پذیر نباشد، اما اگر اعطای «جوایز امی» که در آمریکا برگزار می‌شود را در نظر بگیرید، جایزه کانادایی «جمی‌نی» چیزی شبیه به «امی» باشد.

مراسم اعطای این جایزه در سال‌های اخیر در شهر تورنتو برگزار می‌شود و عمدتا هفته اول نوامبر زمان برگزاری است. ضمنا از آنجا که «جمی‌نی» جایزه‌ای تقریبا ملی است؛ در ایالت‌ها و شهرهای دیگر نیز بازتاب فراوانی دارد. به هر حال در این مراسم بهترین تولیدات تلویزیونی کانادایی Best Television Production in Canada شناسایی و معرفی می‌گردند.

از سال 1996، چند جایزه دیگر تحت عنوان «جوایز ویژه جمی‌نی» به برندگان اعطا گردید. جوایزی که البته تعدادشان در هر سال متغیر است و به آثار یا کسانی اهدا می‌شود که کار برجسته‌ای انجام داده‌اند و تعدادی از این جوایز با نام اختصاصی اشخاص به برندگان تقدیم می‌شود.

جایزه اسپیسی اما جایزه‌ای کوچک است که از سال 2003 اعطایش انجام گرفته و عمدتا به آثار علمی تخیلی مربوط است. ضمن این که ممکن است آثار تلویزیونی غیرکانادایی نیز مورد پذیرش هیات انتخاب قرار بگیرند.

کد خبر 276479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha